کد مطلب: 

270193

تاثیر میکروبیوم روده در پیشگیری از چاقی و دیابت نوع ۲

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "امیر زرین‌پر"، دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که میکروبیوم روده می‌تواند در پیشگیری از چاقی و دیابت نوع ۲ موثر باشد.
تاثیر میکروبیوم روده در پیشگیری از چاقی و دیابت نوع ۲

به گزارش ایران پژواک به نقل از ساینس دیلی، تخمین زده می‌شود که ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گونه باکتری در روده هر شخص وجود دارند که شاید تعداد آنها به ۱۰۰ هزار تریلیون میکروارگانیسم برسد. پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو"(UCSD) در پژوهش جدیدی، از موش‌ها استفاده کردند تا چگونگی تأثیر رژیم غذایی و الگوهای تغذیه را بر میکروب‌های روده و سلامتی میزبان، به‌ ویژه در مورد چاقی و دیابت نوع دو بررسی کنند.

هم در موش‌ها و هم در مردان، "درازروده" یا "ایلِئوم"(Ileum)، کشش نهایی روده کوچک است که به نخستین قسمت روده بزرگ موسوم به "کورروده" یا "سِکوم"(Cecum) متصل می‌شود. در ایلئوم، مواد مغذی از غذای مایع خارج می‌شوند. در سکوم، فرآیند استخراج آب آغاز می‌شود.

هر دو فرآیند پیچیده، پویا و عمیقا تحت تأثیر عوامل مختلف هستند؛ از انواع غذاهای مصرف‌شده و زمان گرفته تا ساکنان میکروبی روده که حضور و رفتار آنها به هضم و جذب مواد مغذی، ساخت ویتامین و توسعه سیستم ایمنی کمک می‌کند.

"امیر زرین‌پر"(Amir Zarrinpar)، دانشمند ایرانی این پروژه گفت: مهم است که بدانیم میکروبیوم روده به طور مداوم در حال تغییر کردن است؛ نه تنها براساس آنچه که می‌خوریم، بلکه براساس زمانی از روز که خوردن غذا در آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: بیشتر پژوهشگران در حال گرفتن عکس‌های فوری از این محیط دائما در حال تغییر هستند که درک آنچه را که در روده می‌گذرد، دشوار می‌کند. ما در این پژوهش سعی داریم عکس‌های فوری متعددی را طی روز ثبت کنیم و تقریبا یک فیلم به دست آوریم تا درک بهتری از نحوه تعامل غذا و میکروبیوم و تأثیر آن بر افزایش وزن و دیابت داشته باشیم.

زرین‌پر ادامه داد: آنچه آموختیم این است که تغییرات چرخه‌ای در میکروبیوم روده، برای سلامتی بسیار مهم هستند زیرا به ساعت شبانه‌روزی کمک می‌کنند و با آن به تنظیم و کنترل گلوکز، کلسترول و اسیدهای چرب و حفظ سلامت متابولیک می‌پردازند.

زرین‌پر و همکارانش در جدیدترین پژوهش خود، تأثیر متقابل این عوامل را به‌ ویژه از نظر ایلئوم و عملکردهای منحصربه‌فرد آن در هضم و جذب، بیشتر توضیح می‌دهند. آنها به صورت ویژه به بررسی این موضوع پرداختند که چاقی ناشی از رژیم غذایی و تغذیه محدود به زمان چگونه ترکیب میکروبیوم روده و بخش کدکننده پروتئین ژنوم ارگانیسم را در موش‌ها تغییر می‌دهد.

پژوهشگران دریافتند که در موش‌ها، چاقی ناشی از رژیم غذایی و عدم وجود تغذیه محدود به زمان، به اختلال در میکروبیوم روده و مسیرهای سیگنال‌دهی منجر می‌شود که به تعدیل ساعت‌های روده کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، موش‌ها چاق و ناسالم شدند.

"آنا کارولینا دانتاس ماچادو"(Ana Carolina Dantas Machado)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: جالب است که محدود کردن دسترسی به غذا با روش تغذیه محدود به زمان، نه تنها از طریق بازیابی الگوهای تحت تأثیر وضعیت ناسالم، بلکه از طریق مسیرهای جدید عمل می‌کند.

زرین‌پر گفت: این یافته‌ها بر تأثیر رژیم غذایی و الگوهای تغذیه محدود به زمان در حفظ میکروبیوم روده سالم تأکید می‌کنند که به نوبه خود، ریتم‌های شبانه‌روزی را که بر سلامت متابولیک حاکم هستند، تعدیل می‌کند. این یک رابطه بسیار پیچیده بین میکروبیوم و میزبان است که در آن میکروبیوم به تعیین عملکرد دستگاه گوارش و حفظ سلامت میزبان کمک می‌کند.

به گفته پژوهشگران، بررسی آنها می‌تواند به مطالعات آینده، به ویژه تحقیقات در مورد نحوه عملکرد روده یا نحوه تأثیر داروها بر عملکرد روده با توجه به وضعیت میکروبیوم در یک زمان خاص از روز کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-07-07 08:51

افزودن دیدگاه جدید