کد مطلب: 

268803

مکمل‌ها؛ فواید و مضرات

تهیه و استفاده مکمل‌ها در خارج از زنجیره تولید و توزیع که عموماً در بازار آزاد و یا باشگاه‌های ورزشی غیرمعتبر صورت می‌گیرد، همراه با مخاطرات و آسیب‌های فراوان روحی و روانی است لذا توصیه می‌شود که مکمل‌های مورد استفاده از داروخانه‌ها و با مشورت کارشناسان تغذیه تهیه شود.
مکمل‌ها؛ فواید و مضرات

به گزارش سیتنا از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، امروزه بسیاری از افراد جامعه از مکمل‌های دارویی، غذایی و انرژی‌زا حاوی ویتامین، مواد معدنی، گیاهی، اسیدهای چرب، آمینواسید و به اشکال مختلف قرص، کپسول، پودر، نوشیدنی و شکلات استفاده می‌کنند.

بر طبق مطالعات، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد ورزشکاران حرفه‌ای از مکمل‌ها استفاده می‌کنند.

امروزه خوشبختانه حدود ۹۵ درصد نیاز کشور در حوزه مکمل‌ها در داخل تولید می‌شود. این در حالی است که در اواسط دهه ۸۰، بیش از ۸۰ درصد از بازار مکمل‌های رژیمی و غذایی در اختیار شرکت‌های وارداتی بود.

در سالیان اخیر معمولاً شرکت‌های دارویی حدود ۱۰ درصد از تولیدات خود را به مکمل‌ها اختصاص می‌دادند اما امروزه تعداد شرکت‌های تولیدکننده مکمل به بیش از ۱۰۰ شرکت رسیده و می‌توان ادعا کرد که در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

باید توجه کرد که بر اساس قوانین موجود در سازمان غذا و دارو، مکمل‌ها جزو اقلام دارویی تقسیم‌بندی می‌شوند و لذا باید تابع مقررات وزارت بهداشت و معاونت‌های غذا و دارو در استان‌ها باشند.

بر این اساس رصد زنجیره تولید و توزیع مکمل‌ها به آسانی صورت می‌گیرد که البته در این راستا همکاری بین‌بخشی وزارت ورزش و جوانان حایز اهمیت است.

تهیه و استفاده مکمل‌ها در خارج از زنجیره تولید و توزیع که عموماً در بازار آزاد و یا باشگاه‌های ورزشی غیرمعتبر صورت می‌گیرد، همراه با مخاطرات و آسیب‌های فراوان روحی و روانی است لذا توصیه می‌شود که مکمل‌های مورد استفاده از داروخانه‌ها و با مشورت کارشناسان تغذیه تهیه شود چرا که اغلب مکمل‌های موجود در بازار باعث دهیدراته شدن و کاهش آب بدن می‌شوند. گاهی نیز باعث واکنش‌های حساسیت‌زا و تغییرات خلقی و ناراحتی‌های گوارشی، سرکوب نظم طبیعی هورمون‌های جنسی، نازایی و مشکلات باروری، عوارض روانی و افسردگی و ... می‌شوند.

بر این اساس دستگاه‌های نظارتی، مصرف مکمل‌ها را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده‌اند. افراد دارای بیماری‌های خاص یا زمینه‌ای نیز در استفاده از مکمل‌ها حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

البته باید توجه کرد که میزان عوارض جانبی مکمل‌های مختلف بر اساس نوع مکمل متفاوت است و برای مثال مکمل‌های مغذی یا بیمارستانی که متحوی ترکیبات ویتامین، املاح، اسیدآمینه‌های ضروری و کربوهیدرات است، امن‌تر از مکمل‌های نیروزا مانند کافیین، کراتین، جنسینگ، ال کارنیتین و کوانزیم‌ها است که متأسفانه اغلب در دوپینگ و افزایش توان کاذب ورزشکاران مصرف می‌شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-05-16 23:25

افزودن دیدگاه جدید