کد مطلب: 

267712

بحثی درباره نام «ماچوپیچو»‌

ویرانه‌های باستانی «اینکاها»‌ در «پرو»‌ چندین دهه است که با نام «ماچوپیچو» شناخته می‌شود اما محققان معتقدند این مکان تاریخی در ابتدا نام دیگری داشته است.
بحثی درباره نام «ماچوپیچو»‌

به گزارش سیتنا از نیویورک‌تایمز،‌ ویرانه‌های باستانی «اینکاها» در «پرو»‌ پس از گذشت سال ۱۹۱۱ با نام «ماچوپیچو»‌ شناخته شد، زمانی که «هیرام بینگام» از دانشگاه «ییل»‌ بازدید از این منطقه را آغاز کرد و اسناد مربوط به سفرهایش را منتشر کرد. در سال ۱۹۱۳،‌ نشریه نیویورک تایمز پیدا کردن «شهر گمشده‌ای در ابرها» را به او نسبت داد.

در گزارش این نشریه آمده بود: «او اخیرا اعلام کرده که موفق به کشف یک شهر کامل شده است... مکانی مملو از کاخ‌های باشکوه و دیوارهای مدور... او به این مکان «ماچوپیچو» می‌گوید.»

زمانی که «بینگام»‌ نخستین‌بار به «ماچوپیچو»‌ رسید دو خانواده در نزدیکی آن زندگی می‌کردند. اسناد نشان می‌دهد افراد دیگری قبل از بازدید «بینگام»‌ از «ماچوپیچو»، از وجود این ویرانه‌ها مطلع بودند. اما به گفته تاریخدانان، این استاد دانشگاه بود که به جهانیان این شهر تاریخی را معرفی کرد.

«بینگام» احتمالا نام «ماچوپیچو» را از «ملچور ارتیگا» کشاورزی که در نزدیکی این مکان زندگی می‌کرد و به عنوان راهنمای «بینگام» در سفرش به این مکان همراهش بود، شنیده است.

به گفته محققان،‌ «بینگام»‌ همچنین شنیده بود که نام این مکان «هیواینا پیچو»(Huayna Picchu) است.

«ایگناسیو فرو» پسر مالک زمین‌های اطراف این ویرانه‌ها به «بینگام»‌ گفته بود که نام این شهر ویران‌شده «Huayna Picchu» است و اسنادی متعلق به قرن نوزدهم از جمله نقشه‌ای وجود داشت که این نام بر روی آن نوشته شده بود.

اما به دلایل نامشخصی «بینگام»‌ به نظر «ارتیگا» اهمیت داد. او همان نامی را پذیرفت که در آن زمان برای این مکان تاریخی استفاده می‌شد.

با این حال، «بینگام» هنوز متقاعد نشده بود که نام درست این مکان را پیدا کرده است.

پروفسور «باور» و دکتر «آمدو گونزالس»‌ اسناد مختلفی را به طور مستقل به مدت دست کم ۱۰ سال مطالعه کردند و شواهدی را مورد بررسی قرار دادند که نشان می‌داد نام اصلی این شهر «Huayna Picchu» بوده است.

این دو محقق با توجه به این‌که هر دو در مورد یک موضوع بخصوص تحقیق می‌کردند، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

یافته‌های آن‌ها بر اساس یادداشت‌های «بینگام» و سایر اسناد مرتبط به فعالیت او در آن ویرانه‌های باستانی و همچنین نقشه‌های اولیه از این مکان به دست آمده است.

براساس مقاله این محققان، سندی متعلق به سال ۱۵۸۸ وجود دارد که از مکانی به نام «Huayna Picchu» یاد شده است.

تاریخدانان و کارشناسان به اسنادی برخورده بودند که نام اصلی این شهر را نشان می‌داد اما پیش از این درباره این نام مطلبی را منتشر نکرده بودند.

با این حال دکتر «گونزالس» معتقد است، اغراق‌آمیز است که بگوییم استفاده از نام «ماچوپیچو» در تمام این سال‌ها اشتباه بوده است. به گفته «گونزالس»، این شهر اینکایی در قلمرو «Huayna Picchu» وجود دارد، اما «ماچوپیچو» نامی نیست که «بینگام» آن را ابداع کرده باشد. این نام کچوایی است که برای قله کوه بزرگی که در بخش جنوبی این بنای باستانی قرار دارد استفاده می‌شود. «Huayna Picchu» نامی است برای قله کوه کوچکتر که در بخش شمالی این مکان قرار دارد. به عبارت دیگر راهنمایان تور مجبور نیستند اطلاعاتشان درباره این مکان را اصلاح کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-04-08 09:51

افزودن دیدگاه جدید