کد مطلب: 

267613

بیماران خاص مانند میگرن تا پارکینسون در چه شرایطی روزه بگیرند

یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب با بیان اینکه مبتلایان به بیماری های خاص هم می توانند روزه ‌داری ‌کنند، نکاتی را برای این قبیل از بیماران مطرح کرد.
بیماران خاص مانند میگرن تا پارکینسون در چه شرایطی روزه بگیرند

به گزارش ایران پژواک، فرزاد اشرافی، در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که به میگرن مبتلا هستند می‌توانند روزه بگیرند یا خیر، اظهار کرد: در موارد خاص حملات میگرنی در ماه مبارک رمضان می‌تواند تشدید شود.

وی افزود: کم خوابی، کاهش مصرف کافئین، کاهش قندخون و کم آبی بدن زمینه ساز بروز حمله‌های میگرنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به افراد مبتلا به سردردهای میگرنی توصیه کرد: این افراد باید چند ماه قبل از ماه رمضان مصرف کافئین را کاهش دهند تا بدن آنها به کمبود کافئین عادت کند.

خواب کافی، اجتناب از استرس و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی قند بالا توصیه دیگر این متخصص مغز و اعصاب به روزه داران مبتلا به میگرن برای پیشگیری از بروز و یا تشدید حمله‌های این بیماری است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره روزه گرفتن در مبتلایان به ام اس نیز توضیح داد: بیشتر مبتلایان به بیماری MS که بیماری آنها کنترل شده و درمان‌های دارویی را دنبال می‌کنند می‌توانند مانند سایر افراد روزه بگیرند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه با بیان این که برخی نشانه‌ها در افراد مبتلا به ام اس مثل خستگی روزانه، گزگز در اندام‌ها و سرگیجه با گرسنه ماندن تشدید می‌شود، گفت: اگر این علامت‌ها بعد از افطار بهبود پیدا کند روزه گرفتن برای این افراد منعی ندارد.

اشرافی همچنین درباره افرادی که به فرم‌های پیشرفته ام اس مبتلا هستند و تحت درمان با داروهای کورتون، ضد تشنج و اسپاسم هستند نیز، افزود: این افراد هرگز خودسرانه اقدام به روزه گرفتن نکنند و حتماً با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در ادامه ارتباط مبتلایان به پارکینسون و روزه داری را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به پارکینسون خفیف و یا متوسط هستند و توسط دارو بیماری خود را کنترل می‌کنند و یا در طول روز دو تا سه بار دارو مصرف می‌کنند، می‌توانند با جابه‌جایی ساعات استفاده از دارو، روزه بگیرند.

وی به مبتلایان پارکینسون توصیه کرد: از بی خوابی و خستگی مفرط اجتناب کنید همچنین در مواردی که بیماری پارکینسون پیشرفته و فاصله مصرف دارو بین دو تا سه ساعت است، و با عدم مصرف دارو اختلالات و نشانه‌های بیماری تشدید می‌شود، حتماً باید پیش از اقدام به روزه گرفتن با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-04-05 07:12

افزودن دیدگاه جدید