کد مطلب: 

267203

ماسوله خراسان کجاست؟

تاکنون زندگی در روستا را تجربه کرده‌اید؟ جایی‌که با طلوع آفتاب و صدای آواز خروس از خواب بیدار شوید و همزمان با غروب آفتاب و صدای زنگوله گوسفندان برگشته از چرا بدانید شب هنگام و زمان خواب فرا رسیده است. جایی‌که از هیاهوی جمعیت و ترافیک و آلودگی هوا خبری نیست.
ماسوله خراسان کجاست؟

به گزارش ایران پژواک، می‌خواهیم دقایقی شما را به یک روستای تاریخی سه هزار ساله دعوت کنیم و باهم سری به این روستای پلکانی باستانی بزنیم. روستایی که به نام ماسوله خراسان معروف است و به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری شاید یک شب اقامت در این روستا منجر به الگوبرداری و ساخت ماسوله استان گیلان شده است.

روستای کنگ کجاست؟ 

روستای تاریخی و پلکانی «کنگ» در ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده است. قدمت این روستا به بیش از ۳ هزار سال قبل برمی گردد و حتی در برخی منابع غیر رسمی آمده که قدمت آن به ۸ هزار و پانصد سال قبل نیز می‌رسد و به نوعی قدمت آن از ماسوله گیلان نیز بیشتر است.

روستای تاریخی و پلکانی کنگ در شمال شرق ایران و در ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد که در منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی شهر طرقبه واقع شده است. جایی‌که حدود ۴۵۰ نفر جمعیت دارد و اکثر ساکنان آن را زنان و مردان کهنسالی تشکیل می‌دهند که حفظ اصالت را به زندگی ماشینی شهر ترجیح داده‌اند و هنوز از این منطقه مهاجرت نکرده‌اند.

 خانه‌های کاهگلی این روستا از خشت و گل و چوب و سنگ ساخته شده است و حیاط یک خانه پشت بام خانه دیگریست و نوع معماری و بنای خانه‌های روستای کنگ کاملا مشابه معماری روستای ماسوله گیلان است.

روستای کنگ نه تنها معماری زیبا و چشم نوازی دارد بلکه طبیعت دل انگیز و بی‌نظیر آن نیز گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند زیرا این منطقه دارای آبشار و رودخانه ها و باغ های بسیاری است که جذابیت و زیبایی این منطقه را صد چندان کرده است.

روستای کنگ روی دامنه‌های کوه  بینالود قرار گرفته که معروف‌ترین کوه استان خراسان است. باغ‌های گیلاس، کوچه باغ‌های باصفا با دیوارهای کاه گلی، دره‌هایی سرسبز و رود جاری بخشی از زیبایی‌های این منطقه است.

مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و دامداری به قالیبافی هم علاقه دارند و در این زمینه فعالیت می‌کنند زیرا فرش بافی و تاره بافی سنت دیرین اهالی کنگ است که هنوز مردم به این سنت پایبند هستند.

در سال‌های اخیر با رشد خانه‌های بوم گردی در مناطق روستایی برخی از ساکنان این منطقه به صورت غیررسمی پذیرای گردشگران و طبیعت گردان بودند و از این راه کسب درآمد می‌کردند و تنها یک خانه بوم گردی با مجوز رسمی مشغول فعالیت بود.

این روستای تاریخی و کهن  برای گردشگران خارجی چنان جذاب است که اغلب گردشگران آلمانی، آمریکایی، سوئدی و حتی یونانیان را عازم این مرز و بوم کرده است.

جاذبه‌های روستای کنگ

در فصل بهار و تابستان می‌توانید از قدم زدن در کوچه باغ های با صفای این روستا لذت ببرید و در حین پیاده روی از دیدن مناظر طبیعی و معماری پلکانی و بافت تاریخی روستا دیدن کنید زیرا این روستا آثار تاریخی و باستانی زیبایی دارد که در هر گوشه و کناری جا گرفته‌اند به‌طوری‌که شما می‌توانید پس از یکساعت پیاده روی در روستا به رباط شاه عباسی یا همان کاروانسرای شاه عباسی برسید که در دره‌ای مشرف به رودخانه زیبای کنگ واقع شده است.

روی تپه‌ای مشرف به روستا قبرستان قدیمی کنگ قرار دارد که از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستاست. سنگ قبرهای این قبرستان بسیار گران‌بها و ارزشمند است. اشکالی مانند صورت و شانه که روی سنگ قبرها حکاکی شده نشان دهنده موقعیت، سن و جنس متوفی است. علاوه براین برای نشان دادن سال‌های تولد و وفات متوفی نیز از تاریخ هجری قمری استفاده شده است.

در این روستا مسجدی با قدمت ۱۵۰ ساله وجود دارد که برای روستاییان از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین قلعه تیغ‌میان و قلعه حصار از بناهای قدیمی روستای کنگ هستند که از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند. مزار شیخ عبدالله‌ نیز یکی از اماکن مهم مذهبی روستاست که مزار یکی از عرفای این روستا بوده که متولد سال ۱۲۶۶ هجری قمری بوده است.

ارتفاعات بینالود دارای چشم انداز بکر و زیبایی است که سالانه کوهنوردان و گردشگران بسیاری را به این سمت جذب می‌کند. رشته‌کوهی که یکی از کوه‌های مشهور خراسان به نام بینالود و بلندترین قله استان به نام شیرباد معروف به بام خراسان در آن جای دارد. آبشار کنگ نیز یکی دیگر از دیدنی‌های این دیار است که در ۵ کیلومتری از این شهر واقع شده و آن را به یکی از اماکن دیدنی و جاذبه‌های توریستی روستا تبدیل کرده است.

سوغات  ماسوله خراسان چیست؟

سوغات روستای کنگ شامل زرشک، زعفران، میوه و نبات است که می‌توانید برای هدیه به دوستان و عزیزان خود آن را تهیه کنید، از جمله غذاهای محلی و سنتی این منطقه نیز می‌توان به آش ماش، آش شله قلمکار، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی اشاره کرد که توسط بومیان منطقه آماده می شود.

اینجا هنوز هم هفت روز عروسی می‌گیرند

آداب و رسوم مردمان کنگ قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد و آنها مراسم عزا و عروسی خود را همچون اجدادشان برگزار می‌کردند به‌طوری‌که تا پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور آنها برای مراسم عروسی هفت روز جشن و پایکوبی داشتند. مردم کنگ هنوز هم بنا به سنت دیرین،  عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا را ویژه برگزار می‌کنند و روستاییان همچون سال‌های قبل با علم از حسینه پایین روستا به‌سمت حسینه بالای روستا می‌روند و به‌نشانه احترام با علم هایشان با هم سلام  می‌کنند.

بهترین زمان سفر به کنگ کدام فصل است؟

باتوجه به اینکه روستای کنگ در دامنه کوه بینالود واقع شده بهترین زمان سفر و اقامت در این منطقه فصل بهار و تابستان است که شب‌های خنکی را پیش رو خواهید داشت زیرا معمولا دمای هوا آن از مشهد ۳ تا ۴ درجه خنک‌تر است. علی رغم اینکه فصل پاییز و زمستان در این منطقه بسیار سرد و خشک است اما عکاسان و طبیعت گردانی هستند که برای عکاسی از درختان پاییزی این منطقه را برای سفر انتخاب می کنند زیرا روستای کنگ در فصل پاییز برای عکاسان بسیار جذاب است و طیف رنگی درختان این منطقه از زرد تا قرمز را دربر میگیرد که می توانند عکس های زیبا و جذابی از این منطقه بگیرند.

چطور به روستای کنگ برویم؟

اگر در ایام نوروز برای زیارت اما رضا (ع) راهی شهر مشهد هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به روستای سه هزار ساله کنگ هم سری بزنید برای رسیدن به این روستا کافیست به شهر طرقبه بروید و از مسیر کمربندی آن به جاده روستای نغندر وارد شده و پس از عبور از این روستا تا آخرین روستای این جاده را طی کنید تا به ماسوله خراسان برسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-03-19 08:20

افزودن دیدگاه جدید