کد مطلب: 

265729

مرگ دو تهرانی بر اثر بیماری هاری

فوت دو شهروند تهرانی بر اثر ابتلا به هاری به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان، زنگ خطری را به صدا درآورده که مقابله با آن تنها با واکسیناسیون سریع سگ‌ها و مراجعه مردم به مراکز درمانی در صورت گاز گرفتگی از سوی سگ و یا حتی گربه امکان پذیر است.
مرگ دو تهرانی بر اثر بیماری هاری

به گزارش ایرنا، هاری یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان است که در صورت دریافت نکردن به موقع خدمات درمانی می‌تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود؛ به تازگی فوت ۲ نفر بر اثر ابتلا به هاری در شبکه بهداشت و درمان استان تهران به ثبت رسیده است که هر دو آنها با تاخیر قابل توجه ۲۱ تا ۲۵ روزه پس از گزش توسط سگ هار و با حال وخیم به مراکز درمانی مراجعه کردند و در نهایت جان خود را از دست دادند.

این ۲ حادثه در شهرستان های ملارد و رباط کریم در غرب استان تهران رخ داده است؛ یکی از این افراد یک مرد معتاد کارتن خواب بوده که با گزش سگ ولگرد به این بیماری مبتلا شده و دیگری نیز باغبانی است که سگ نگهبان مبتلا به هاری او را گزیده بود.

نگهداری از سگ‌ها در شهرستان‌های غرب تهران به علت وجود مزارع، واحدهای دامداری، صنعتی و تولیدی مختلف، امری رایج است و صاحبان این سگ ها ملزم به واکسیناسیون و انجام معاینات دوره ای برای اطمینان از سلامت آنها هستند، اما گاهی برخی افراد در این موضوع سهل انگاری کرده و یا سگ ها را به علت بیماری، پیری یا ناکارآمدی رها می کنند.

رها سازی سگ ها تاکنون مورد مناقشه محافل مختلفی قرار داشته و دارد و از آنجا که این حیوانات ولگرد به صورت دوره‌ای واکسیناسیون نمی شوند، امکان جفت گیری با حیوانات وحشی و بیمار را دارند و احتمال مواجهه با گرسنگی و سرما، به محیط های زیست انسانی وارد می شوند.

در پی ثبت ۲ مورد فوتی بر اثر ابتلا به هاری در شهرستان های غرب استان تهران، به تازگی نامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران در  این زمینه در فضای مجازی خطاب به دکتر توکلی معاون درمان این دانشگاه منتشر شد که در آن به بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های استان تهران وضعیت اضطراری درباره این بیماری اعلام شده است.

بر اساس این نامه، یک مورد فوتی مربوط به فردی ساکن شهریار است که مرگ وی بر اثر هاری رخ داده است. این فرد با سابقه حیوان گزیدگی در یک ماه قبل، به تازگی به مراکز درمان هاری به شبکه بهداشت شهرستان ملارد مراجعه کرده است.نتیجه آزمایش ابتلا به هاری این فرد از سوی انستیتو پاستور مثبت اعلام شده است.

در ادامه این نامه آمده است: همچنین یک مورد بستری مشکوک به هاری در بیمارستان حضرت رسول(ص) تهران است که ساکن باغی در حوالی رباط کریم و جاده ساوه بوده و یک ماه قبل دچار گزش سگ نگهبان شده اما به مراکز درمان هاری مراجعه نکرده و سوم بهمن با علائم هاری در بیمارستان فوت کرد که هنوز نتیجه تست هاری وی قطعی اعلام نشده است.

در این نامه درخواست شده است با توجه به اضطرار موضوع و احتمال وجود ویروس در گردش در منطقه و با توجه به اینکه دوره کمون(نهفتگی) بیماری هاری در انسان نامشخص است، اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

پلیس ملارد در جستجوی سگ هار

جابر کریمی فرماندار شهرستان ملارد در این باره گفت: هم اکنون ماموران نیروی انتظامی ملارد و شهرهای اطراف پیگیر شناسایی و یافتن سگ هار هستند تا با معدوم سازی آن، مانع از حمله به افراد دیگر شود.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به این بیماری در ملارد یک معتاد کارتن خواب بوده که در یکی از شهرهای اطراف این شهرستان ۲۵ روز قبل مورد گزش سگی قرار گرفته اما برای دریافت خدمات درمانی به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده است، اظهارداشت: پس از ۲۵ روز، حال این شخص رو به وخامت می گذارد و با خانواده به مراکز درمانی مراجعه می کند، اما با وجود ارائه تمام خدمات درمانی و واکسیناسیون، به علت تاخیر در مراجعه، فرد جان خود را از دست می دهد.

فرماندار شهرستان ملارد گفت: این اتفاق در یکی از شهرهای اطراف ملارد رخ داده است و فرد چون به دلیل اعتیاد در شرایط عادی قرار نداشته، قادر به تشخیص سگ هار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: موارد این چنینی به طور معمول به شبکه بهداشتی گزارش شده و به سرعت خدمات درمانی ارائه می شود اما این فرد با تاخیر برای دریافت واکسن مراجعه کرده است.

شهرداری ملزم به جمع آوری سگ های ولگرد است

امید احمدی فرماندار شهرستان رباط کریم نیز در همین زمینه مسئول اصلی جمع آوری حیوانات ولگرد و خطرناک را شهرداری ها معرفی و اعلام کرد: هفته آینده در این شهرستان نشستی برای ساماندهی دستگاه های مسئول برگزار و در این زمینه تصمیم گیری می شود.

وی تاکید کرد: در پی این نشست وظایف دستگاه ها برای جمع آوری، واکسیناسیون و ساماندهی حیوانات ولگرد مشخص و تصمیمات اتخاذ شده اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2022-01-30 10:15

افزودن دیدگاه جدید