کد مطلب: 

265032

معظلات بزرگ و تمام نشدنی پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس و استقلال این سال‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند. مشکلاتی که تمامی ندارند و هر روز به آنها افزوده می شود.
معظلات بزرگ و تمام نشدنی پرسپولیس و استقلال

به گزارش سیتنا، این روزها مشکل بدهی‌های سنگین استقلال و پرسپولیس به بازیکنان، مربیان و حتی سایر اعضای کادرفنی سابق خودشان تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. استقلال و پرسپولیس این روزها فقط به خارجی‌هایی که سابقه پوشیدن پیراهن این دو تیم را دارند بدهکار نیستند و بازیکنان و یا مربیان ایرانی زیادی هم هنوز مطالبات خود را از باشگاه دریافت نکردند اما پای قرارداد خارجی‌ها و طلب‌شان به فیفا باز شده و این خودش بزرگ‌ترین نگرانی برای مدیران فعلی سرخابی‌ست. کسانی که برای مقابله با محرومیت باشگاه و یا بیشتر شدن جریمه‌ها کار سختی دارند.

بدهی‌های دردسرساز استقلال؛ از استراماچونی تا میلیچ و پادوانی

استقلال در AFC چندین پرونده باز دارد که هیچکدام آنها شوخی‌بردار نیست و هر کدام از این پرونده‌ها می‌تواند برای استقلال دردسرساز باشد. فرهاد مجیدی سرمربی استقلال مدعی شد آندره آ استراماچونی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار طلب دارد. رقمی که با توجه به قیمت کنونی ارز می‌شود چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان؛ احتمالاً علاوه بر رقم مورد نظر باید مبلغ دیگری را نیز تحت عنوان خسارت و غرامت بپردازد رقمی که تعیین تکلیف در مورد آن برعهده دادگاه عالی ورزش است.

هروویه میلیچ بازیکن اسبق استقلال که اواخر فصل پیش از جمع شاگردان فرهاد مجیدی جدا شد، ۵۰۰ هزار دلار از استقلال طلب دارد که استقلال حتی اگر بخواهد معادل ریالی آن را پرداخت کند،  باید حسابی دست به جیب شده و ۱۵ میلیارد تومان بپردازد. البته از قرار معلوم بند پرداخت خسارت هم در قرارداد این بازیکن وجود دارد که شاید میزان پرداختی به او را افزایش نیز بدهد. 

اسفندماه سال ۹۶، لئاندرو پادوانی در جریان بازی استقلال با فولاد آسیب نخاعی دید و زندگی عادی برایش از همان روز تمام شد. پادوانی اوقات بسیار دشواری را در ایران سپری کرد و بارها مدیران وقت باشگاه استقلال را به بدقولی و عدم انجام تعهدات خود متهم نمود. او بلافاصله پس از رسیدن به برزیل با چند وکیل مجرب مذاکره و ناگهان خبر آمد پادوانی از باشگاه استقلال شکایت کرده و خواهان دریافت غرامتی بالغ بر ۹ میلیون دلار شده است.

پرسپولیس و بدهی‌های تمام نشدنی؛ از کالدرون تا اوساگونا و رادوشوویچ

وضعیت باشگاه پرسپولیس هم بدتر از باشگاه استقلال است. سرخ‌های از شکایتی به شکایت دیگری منتقل می شوند و پنجره نقل و انتقالاتی آنها با هر شکایت باز و بسته می شود. سرخ‌ها پس از برکناری گابریل کالدرون این مربی نتوانست طلب ۱۰۰هزار دلاری خود را دریافت کند و با شکایت از این تیم به فیفا، خواستار ۷۰۰ هزار دلار شد. حکمی که باعث شد تا پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته شود. گرچه این پرونده پس از مدتها و کش و قوس های فراوان بسته شد و مدیران پرسپولیس موفق شدند با سرمربی آرژانتینی تسویه حساب کنند اما بلافاصله چند روز پس از این پرونده، اوساگونا بازیکن سابق سرخپوشان از این تیم شکایت کرد تا وضعیت این تیم دوباره برهم بریزد.

در شرایطی که کمتر از یک هفته قبل پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس به دلیل تسویه حساب با گابریل کالدرون باز شده بود، با توجه به شکایت کریستین اوساگونا، مهاجم نیجریه‌ای سابق سرخ‌پوشان پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه به دلیل ۹۶ هزار دلاری بسته شده است. البته ظاهرا پرونده اوساگونا بُعد دیگری هم دارد که در آینده احتمال دارد این باشگاه را با دردسر جدیدی مواجه کند. ظاهرا در زمان عقد قرارداد این بازیکن با پرسپولیس بندی در قراردادش وجود داشته که طبق آن باشگاه باید ۳۰ هزار دلار هم به عنوان حق ایجنت به کارگزار این بازیکن پرداخت می‌کرد.  پس از دوره مدیریت محمد حسن انصاری‌فرد، مدیران زیر بار پرداخت این مبلغ به مدیربرنامه‌های اوساگونا نرفتند تا او علیه این باشگاه به کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال شکایت کند.

به جز این پرونده، ماجرای آنتونی استوکس و شکایت احتمالی بوژیدار رادوشویچ هم از پرسپولیس وجود دارد و حالا خبر شکایت باشگاه کورتریک بلژیک از پرسپولیس هم رسانه‌ای شده است. یکی دو روز قبل بود که اعلام شد باشگاه کورتریک بلژیک که دو فصل پیش محمد نادری را به باشگاه پرسپولیس قرض داد بابت مطالباتش از این باشگاه شکایت کرده و توانسته از فیفا حکم بگیرد. اتفاقی که هنوز باشگاه پرسپولیس واکنشی به آن نشان نداده و مشخص نیست مبلغ بدهی پرسپولیسی‌ها به طرف بلژیکی چقدر است.

حذف از آسیا و واگذاری سوری به دو وزارتخانه دیگر

سال‌هاست که موضوع خصوصی سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس، نقل محافل ورزشی است. مدیران و وزیران ورزشی با هر رفت و آمد، وعده شیرین خصوصی‌سازی می‌دهند که تا همین امروز هم عملی نشده است. این دو باشگاه پر طرفدار که تحت نظارت مستقیم وزارت ورزش اداره می‌شوند، با مشکلات و موانع متعددی از جمله بدهی‌های سنگین مالی مواجه هستند. پنجشنبه هفته گذشته بود که خبر رسید برخلاف ادعای مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، درخواست مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه مورد تایید AFc قرار نگرفته است و بدین ترتیب آنها در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارند و فرصت محدودی برای رفع این مشکل دراختیار آنهاست.

AFC به فدراسیون فوتبال و این دو باشگاه مهلت داد تا دفاعیات را در این زمینه ارسال کنند.یکی از مشکلات اساسی مجوز حرفه‌ای دو باشگاه، قرار گرفتن وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک و متولی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود و هیات دولت با ورود به ماجرا دنبال راه حلی بود تا بلکه بتواند تغییری در تصمیم AFC ایجاد کند و در فرصت ۵ روزه‌ای که AFC تعیین کرده بود، این مشکل برطرف شود. خبرها حاکی از آن است که با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی و باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع حل شده و به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده است. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2022-01-06 07:43

افزودن دیدگاه جدید