کد مطلب: 

262600

کارگزار ۵۰۰ میلیاردی؛ از ادعا تا واقعیت!

کارگزار ۵۰۰ میلیاردی باشگاه استقلال سوالات زیادی را به وجود آورده و خیلی‌ها معتقدند شرکت طرف قرارداد نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند.
کارگزار ۵۰۰ میلیاردی؛ از ادعا تا واقعیت!

به گزارش ایران پژواک، باشگاه استقلال چند ساعت قبل از دیدار با هوادار رسما کارگزار جدید خود را معرفی کرد و خبر از قرارداد ۵۰۰ میلیاردی با شرکت ایده پروران تبلیغ داد. مبلغی که باعث حیرت همگان شد و خوشحالی هواداران استقلال را در پی داشت. در بیانیه منتشرشده از سوی باشگاه استقلال آمده که کارگزار جدید کف تعهد کارگزار در فصل جاری ۵۰۰ میلیارد تومان و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه از این درآمدها سهم بالایی خواهد برد.

نکته مهم در این قرارداد، تبلیغات محیطی در بازی‌های آبی‌پوشان است. در سال‌های گذشته معمولا درصدی پایین و جزئی آن هم به صورت هر چند وقت یکبار به باشگاه ها پرداخت می‌شد اما در اطلاعیه رسمی آبی‌پوشان آمده که ۱۵۰ میلیارد تومان از تعهد کارگزار مربوط به تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی باشگاه استقلال است. این یعنی مدیریت جدید باشگاه استقلال قصد دارد اختیار تبلیغات محیطی در بازی‌های خانگی خود را از سازمان لیگ بگیرد. اتفاقی که بعید است مسئولان سازمان لیگ به سادگی با آن موافقت کنند و جنگی بزرگ بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ آغاز می‌شود که در این صورت ممکن است باعث شود دیگر تیم‌های لیگ برتری مانند سپاهان و پرسپولیس هم در کنار استقلال مقابل سازمان لیگ بایستند تا در ماجرای تبلیغات محیطی حق خود را فدراسیون فوتبال بگیرند. حقی که در چند سال اخیر به خوبی پرداخت نشده و حالا باشگاه استقلال در تلاش است تا آن را زنده کند.

دیروز هم سازمان لیگ اجازه ورود تبلیغات کارگزار استقلال به ورزشگاه آزادی را نداد و این نشان می‌دهد جنگ بین استقلال و فدراسیون فوتبال آغاز شده است.

از طرفی باشگاه استقلال زمانی می‌تواند با کارگزار قرارداد ببندد که قوانین سازمان لیگ را در آن رعایت کند اما این اتفاق در این قرارداد رخ نداده است. در ماده ۴۲ آیین‌نامه برگزاری لیگ برتر آمده «تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ است» و به همین دلیل استقلالی‌ها اول باید فدراسیون را راضی به تغییر این ماده می‌کردند و بعد قرارداد می‌بستند. موضوعی که خودش ابهامات درباره کارگزار جدید و این مبلغ هنگفت را بیشتر می‌کند.

با این حال حتی در صورت عدم محاسبه تبلیغات محیطی باشگاه استقلال مبلغی ۳۵۰ میلیاردی از کارگزارش دریافت خواهد کرد که عدد بسیار بزرگی است. این درحالی است که قرارداد سال گذشته استقلال با های‌وب ۸۰ میلیارد بود و این شرکت مبلغی هم بیش از تعهداتش به آبی‌ها پرداخت کرد ولی با حضور آجورلو قرارداد استقلال با های‌وب فسخ شد.

در چنین شرایطی طبیعی است که افزایش بیش از چهار برابری قرارداد استقلال با کارگزار سوالات بسیاری را به وجود آورد و از همین حالا تردیدهای زیادی درباره این قرارداد و عملیاتی شدن این تعهدات وجود دارد.  اگر پرداختی ۳۵۰ میلیاردی هم اتفاق بیفتد باشگاه استقلال در این فصل بدون دغدغه مالی کار خواهد کرد اما اگر این شرکت در میانه راه نتواند به تعهداتش عمل کند آن موقع آبی‌ها با دردسر مواجه خواهند  شد. در سال‌های اخیر افراد متمول زیادی وارد فوتبال ایران شده‌اند ولی هیچ‌کدام از آنها چنین تعهدی به باشگاه‌های لیگ برتری ندادند و همین موضوع تردیدها را افزایش می‌دهد.

در مورد مالکیت این شرکت هم سوالات بسیاری وجود دارد و نکته عجیب حضور علی لهراسبی، خواننده مطرح پاپ در هیات مدیره شرکت است. ایده پروران تبلیغ یک آژانس تبلیغاتی است که ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای تلویزیون و برگزاری کمپین‌های بازاریابی را بر عهده دارد و با شرکت‌های مختلفی چون ایران‌خودرو، سایپا، کاله، پارس‌آنلاین و ... سابقه همکاری دارد.

دیگر نکته عجیب درباره این شرکت که به ابهامات پیرامون آن اضافه کرده آگهی چند روز قبل آن‌هاست که در آن به صراحت اعلام شد سرمایه شرکت ایده پروران تبلیغ از ۶۵۰۰۰۰۰ ریال به ۵۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال افزایش یافته که به مراتب از مبلغ تعهد آن‌ها به باشگاه استقلال کمتر است.

بدون شک اگر استقلال بتواند ماجرای تبلیغات محیطی خود را حل کند و شرکت کارگزار هم تعهداتش عمل کند این باشگاه در لیگ یست و یکم از نظر مالی هیچ مشکلی نخواهد داشت و شاید بتواند برای اولین بار در سال‌های اخیر بدون دغدغه‌های غیرفوتبالی وارد مسابقات شود. اوضاع اما زمانی نگران‌کننده خواهد شد که کارگزار نتواند به این تعهد بزرگ عمل کند و آن موقع قطعا مشکلاتی برای استقلال به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (5 رای)
سیتنا 4
2021-10-21 06:51

افزودن دیدگاه جدید