کد مطلب: 

260238

پیام‌های تسلیت برای فرشته سینمای ایران

درگذشت فرشته طائرپور، تهیه‌کننده خوش‌نام و باسابقه سینمای ایران و فیلمنامه‌نویس، آه از نهاد سینمای ایران برآورد. فقدانی که پیام‌های تسلیت بسیاری برای آن مخابره شد.
پیام‌های تسلیت برای فرشته سینمای ایران

به گزارش خبرآنلاین، خبر دردناک است. شاید دردناک‌تر از هر بار، چون آن که امروز صبح، سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در پی عوارض ابتلاء به کرونا از میان‌مان رفت به‌عنوان «رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم (اکت)» بارها مطالبه واکسیناسیون هنرمندانِ مقابل دوربین را مطرح کرده بود. فرشته طائرپور، تهیه‌کننده خوش‌نام و باسابقه سینمای ایران و فیلمنامه‌نویس، درگذشت. 

فقدانی که رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری، انجمن بازیگران، کانون فیلمنامه‌نویسان و... از جمله صاحبان عزایش هستند.

حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در پیامی درگذشت فرشته طائرپور را این‌گونه تسلیت گفت: 

«خبر درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور از سینماگران برجسته و عضو شورای پروانه نمایش سینمایی که در کنار فعالیت تهیه‌کنندگی خدمات موثری در امور صنفی داشت و عمر خود را صرف حل‌وفصل مشکلات اهالی سینما و اعتلاء سینمای کشور کرد، مایه تاثر شد.

بی‌تردید، آثار و برکات تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این بانوی سینماگر، همچنان برای سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

فقدان ایشان را به جامعه سینمای کشور و همچنین خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحومه، غفران الهی و برای خانواده‌شان، صبر مسالت می‌کنم.»

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز از جمله کسانی بود که در پیامی درگذشت این هنرمند سینمای ایران را تسلیت گفت. متن پیام او به شرح زیر بود:

«انالله و اناالیه راجعون

صدایِ مظلومیتِ سینما و سینماگرانِ ایرانی خاموش شد.

چه سخت و دشوارست؛ روزِ وداعِ یاران و بس صعب و سترگ است دل کندن از شناسنامه همواره زنده‌ سینمایِ کودک‌ونوجوان ایران.

درگذشتِ بانویِ مُکرمه سینمای ایران سرکارخانم «فرشته طائرپور» بر اثر ابتلا به کرونا ضایعه‌ای اسف‌بار است.

او نه فقط بیش از سه دهه در سینمای نوپای کودک‌ونوجوان ایران، جشنواره‌های مهم سینمایی، تهیه و تولید فیلم و فعالیت‌های صنفی و بین‌المللی، نقش‌آفرینی ممتازی داشت که در تمام این سال‌ها مدافع رشید و بی‌قید و شرط سهم کودکان از شادی، نشاط و سرزندگی بود.

خداوندا راضی هستیم به رضایت، مسافرِ ما را بر سفره گسترده رحمتِ خویش، اِسکان بده و از نعماتِ ابدی‌ات، بهره‌مندش ساز و پاداش لبخندهایی را که در عمر پربرکتش، بر لب کودکان سرزمینمان نشاند، آن‌طور که در شأن عظمت تو باشد، بر فرشته سینمای ایران اعطا کن.

خداوندا، بار دیگر دستِ نیازمان را از درگاهت کوتاه مدار، به عزیزانش، بارانِ صبرت را ببار و آرامشِ جاودانه‌ات را نصیبشان فرما.

غروب غم‌بار و فقدانِ مصیبت‌بارِ این یارِ همیشگیِ هنر و هنرمندان را از صمیم قلبم به مادر بزرگوارشان، فرزندان داغدارش ، خانواده و بستگان و جامعه بزرگ سینما تسلیت و تعزیت عرض نموده از درگاه باری‌تعالی، برای بازماندگان و دوستدارانش، صبرِ جمیل و اجرِ جزیل و برای روحِ بلندش، آرامش پایدار طلب می‌کنم.» 

پیام تسلیت اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز در سوگ طائرپور به شرح زیر بود: 

«سینمای ایران همزمان با روزهای محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگ یکی از بهترین و انسان‌ترین و بزرگ‌فعال صنفی نشست؛ فرشته طائرپور، شیرزن کاردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و همچون نامش فرشته‌ای برای سینمای ایران بود.

تهیه‌کنندگان سینمای ایران درگذشت این مدیر مقتدر و همکار گرانقدر را به آقای منوچهر شاهسواری، خانواده شاکری و طائرپور و خانواده بزرگ سینمای ایران تسلیت گفته، رحمت واسعه و بیکران الهی را برای این بانو بزرگ طلب می‌کند.» 

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری هم در پیامی خطاب به منوچهر شاهسواری، همسر فرشته طائرپور چنین نوشت: 

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

برادر بزرگوار؛ 
جناب آقای منوچهر شاهسواری

مصیبت درگذشت نویسنده و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و همسر گرامی‌تان، سرکار خانم «فرشته طائرپور» را تسلیت می‌گویم. حسرتِ فقدان هنرمندی که سال‌ها عمر عزیز خود را وقفِ سینمای کودک‌ونوجوان کرد و تلاش بسیاری برای پیشبرد مسائل صنفی سینمای ایران داشت، بر جامعه هنری سخت و دشوار است.» 

انجمن بازیگران سینمای ایران هم چنین گفت: 

«اتفاقی دردناک و تاسف‌بار یکی از باارزش‌ترین هنرمندان  سینمای کشورمان را از ما گرفت.

بانو فرشته طائرپور تهیه‌کننده، نویسنده، چهره شاخص فعالیت‌های صنفی و مدافع خستگی‌ناپذیر حقوق سینماگران هم قربانی کرونا شد و از میان ما رفت. انسانی بزرگ که بی‌تردید نامش در حافظه تاریخی سینمای ایران برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد ماند. 

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، درگذشت این شخصیت بی‌بدیل را به خانواده هنرمند ایشان به ویژه سرکارخانم غزل شاکری و جناب آقای منوچهر شاهسواری و همه هنرمندان و سینماگران  تسلیت عرض می‌نماید.» 

پیام تسلیت انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران نیز به شرح زیر بود: 

«فرشته طائرپور را به فعالیت‌های صنفی‌اش، تلاش‌هایی که برای زندگی بهتر اهالی سینمای ایران می‌کرد و به عشق و علاقه‌اش به کودکان که او را از مهم‌ترین فعالان عرصه‌ سینمای کودک کرده بود، می‌شناختند. وجه کم‌تر دیده‌شده‌ او اما، خلق بود و نوشتن. از روزگار کار مطبوعاتی در نشریه‌ زن و مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان، تا این دو دهه‌ اخیر که جدی‌تر برای سینما می‌نوشت؛ چه شخصی‌ترها و دغدغه‌مندترهایی چون «زن دوم» و «آینه‌های روبه‌رو»، چه کودکانه‌هایی چون «نخودی» و «خاله قورباغه»، که برای این آخری، نخستین نشان سپنتای فیلم‌نامه‌نویسی در عرصه‌ سینمای فانتزی را کم‌تر از دو سال قبل به او تقدیم کردیم.

آن روز گمان نمی‌کردیم این خداحافظی چنین زود اتفاق بیفتد اما امروز سرافکنده نیستیم که به عادت دیرینه، وقت نبودن، به یاد ازدست‌رفته‌ها افتاده باشیم. ما شما را و تلاش‌هایی را که برای سینمای ایران و کودکان این سرزمین کردید، دیدیم و ارج نهادیم؛ شمایی که فیلم‌تان را با «به نام خدای مهربان و به‌خاطر شادی کودکان» آغاز می‌کردید.

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به دخترانش غزل و عسل و پسرش علی، خانواده‌ اصناف سینمایی ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید و بار دیگر تأکید می‌کند این جان‌هایی که در اهمال مسئولان و تأخیر در واکسیناسیون سراسری از دست می‌رود، هیچ قدر و قیمتی ندارد، که قابل جبران باشد. خزان جامعه‌ ایران و سینماگرانی را که فرزندان این جامعه هستند، متوقف کنید.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2021-08-17 18:54

افزودن دیدگاه جدید