کد مطلب: 

256440

شاخص بورس بر مدار منفی می‌ماند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر هلدینگ‌ها یک خط اعتباری از بانک مرکزی می‌گرفتند و این پول را به بازار می‌آوردند شاید بازار رونق می‌گرفت. اما روش کنونی خیلی کارآمد نیست.
شاخص بورس بر مدار منفی می‌ماند؟

به گزارش خبرآنلاین، بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و در پایان ساعت معاملات، شاخص کل با کاهش ۹ هزار و ۳ واحد به رقم یک‌میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۷۸ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۰۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.

پس از نشست مشترک رئیس سازمان بورس و نمایندگان شرکت‌های حقوقی تصمیم گرفته شد که ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای خرید سهام منتشر شود. برای برخی از سهامداران این تصمیم خبر از جان گرفتن بازار می‌داد. اما این تصمیم فقط یک روز باعث بهتر شدن اوضاع بازار شد و از روزهای بعد شاخص کل در حال ریزش بوده است.

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به این که بازار سرمایه به شدا از کمبود نقدینگی رنج میبرد، گفت: نبود پول و نرخ بهره بالا عامل اصلی فلاکت امروز بازار سرمایه است. نیاز است که برنامه‌ای عملی شود تا نقدینگی خارج از بازار به بازار تزریق شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مطابق آمارهای رسمی دولت در سال گذشته حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از بازار و سرمایه‌گذاران مالیات گرفته است. در سوی دیگر حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق تامین مالی کرده است. حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام در بازار فروخته است. دولت باید ۲۰ درصد این حجم از پول را به بازار برگرداند تا بورس جان بگیرد و بتوانند دوباره از آن تامین مالی کنند. 

خبری زاده در خصوص تزریق ۲۴ هزار میلیارد نقدینگی به بازار سرمایه گفت: این پول، پول تازه نیست. از یک طرف هولدینگ‌ها اوراق منتشر می‌کنند و از طرف دیگر باید اوراق را با با یک نرخ جذاب منتشر کنند تا خریده شود. این یک لوپ معیوب است.

وی افزود: وقتی این اوراق با نرخ ۲۱ درصد منتشر شود یعنی خود آن پی به ای بازار را دوباره پایین می‌آورد. مشکل ما همین است که عرضه‌های اوراق باعث شده است که پی به ای بازار پایین بیاید و سهم‌های بزرگ ما را با پی به ای ۴ و ۵ بخرند. این شکل تزریق پول شاید اثری یکی دو روزه بگذارد اما اثر خاصی روی بازار نمیگذارد.

خبری زاده عنوان کرد: اگر هولدینگ‌ها یک خط اعتباری از بانک مرکزی می‌گرفتند و این پول را به بازار می‌آوردند شاید بازار رونق می‌گرفت. اما این روشی که الان پیاده شده است خیلی کارآمد نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص احتمال کاهش نرخ ارز در اثر توافقات اخیر ایران و عراق و تاثیر این کاهش بر بازار سرمایه گفت: اگر بازار حالت نرمال داشت میتوانستیم بگوییم کاهش نرخ ارز میتواند شوکی به بازار وارد کند. اما الان چه دلار هزار تومان شود چه صد هزار تومان باز هم وضع ما همین است. اما حتی بازار ما همه این شوک‌ها را پیشخور کرده است.

وی گفت: امیدوارم بازار سرمایه در سیاسی بازی‌های انتخاباتی نیفتد چرا که همین سیاسی‌کاری‌ها بازار را به این روز کشانده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2021-04-19 01:12

افزودن دیدگاه جدید