کد مطلب: 

254225

بورس از کانال یک میلیون واحد عقب‌نشینی می‌کند؟

«تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از بورس» حواشی زیادی بین کاربران فضای مجازی ایجاد کرد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در یکصد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفته بود که در ۱۰ ماه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی شده است.
بورس از کانال یک میلیون واحد عقب‌نشینی می‌کند؟

به گزارش تجارت نیوز، این ادعای وزیر اقتصاد از سوی کاربران ایرانی منفی تعبیر شد و بسیاری از آنها توضیح او را به پای این گذاشتند که دولت کسری بودجه خود را از جیب سهامداران بازار سرمایه برداشته است.

دژپسند گفته بود که هر سال هزار هزار میلیارد تومان‌ باید تامین مالی اقتصادی داشته باشیم، که باید ۵۰ درصد آن در بازار سرمایه محقق شود و با افتخار می‌گویم که در ۱۰ ماه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی شده است.

او همچنین گفته بود: این در حالی است که در کل سال گذشته فقط ۲۶۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده بود و به میمنت سال آینده باید تلاش کنیم تا با کمک بخش خصوصی به هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد دست یابیم که اگر بتوانیم به این هم دست یابیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که برای رشد اقتصادی نیز برداشته‌ایم.

هرچند که تفسیر سهامداران از گفته‌های دژپسند تفسیر دقیقی نیست و به نظر می‌رسد که وزیر اقتصاد به موضوع تامین سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرده است اما این موضوع گویا از سمت سهامداران به بدتر شدن وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آینده تعبیر شده است.

این سیگنال وزیر اقتصاد باعث شد که امروز شاخص کل بازار سرمایه به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد وارد شود و البته به عقیده برخی از سهامداران ممکن است ریزش شاخص کل در روزهای آینده تا زیر یک میلیون واحد ادامه داشته باشد.

هرچند که کارشناسان بازار سرمایه این نگاه را قبول ندارند و معتقدند که با روشن شدن وضعیت مذاکره با امریکا بازار سرمایه رفتار منطقی‌تری در پیش می‌گیرد.

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید:

«چهارشنبه قبل و شنبه این هفته با خروج پول حقیقی شدید معلوم بود شاخص تا یک میلیون واحد میرسید تا دوشنبه هفته اینده بای چون بازار باید ۳ روز دیگه یعنی هر ۳ روز ۳۰ هزار واحد را تجربه کند. بعد حرکت»

«آقا گیرم که شنبه شاخص مثبت شد با یکی دو روز مثبت شدن که دردی از این مردم دوا نمیشه پول های به باد رفته که برنمیگرده. لطفا یکم به فکرسرمایه مردم باشید.»

«راه نجات بورس پس دادن ۵۰۰ هزار میلیارد پولی بود که از جیب مردم برداشتین»

«وقتی وزیر با افتخار میاد میگه از بورس ۵۰۰ هزار میلیارد درامد داشتن و این کار سال آینده هم ادامه داره، توقع دارید مردم اعتماد کنن»

«بورس نقدینگی از دست نده جذب نقدینگی نمیخواد»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2021-02-03 14:40

افزودن دیدگاه جدید