کد مطلب: 

218520

ورود به دماوند تا اطلاع‌ ثانوی ممنوع شد

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران از ممنوعیت ورود به عرصه طبیعی ملی دماوند از ارتفاع 4500 متر تا قله به دلیل عدم همکاری سازمان‌های مسئول برای ساماندهی این قله خبر داد.
ورود به دماوند تا اطلاع‌ ثانوی ممنوع شد

حسینعلی ابراهیمی کارنامه در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص ممنوعیت ورود گردشگران و کوهنوردان به قله دماوند گفت: از سال گذشته کارگروه استانی حفاظت و مدیریت دماوند را با دستور استاندار مازندران تشکیل دادیم. متاسفانه از گذشته برنامه‌ای توسط سازمان‌های مختلف برای ساماندهی دماوند اجرا نمی‌شود و بعد از تشکیل این کارگروه هم روند ساماندهی بسیار آهسته بود.

وی با بیان اینکه مدیریت چندگانه‌ای برای قله دماوند اعمال می‌شد، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست تولیت این کارگروه را برعهده گرفت و قرار شد، سایر دستگاه‌های با مخاطراتی که قله دماوند را تهدید می‌کند مقابله کنند. متاسفانه از سایر دستگاه‌ها اقدام موثری را ندیدیم از همین‌رو طی نامه‌ای معاون عمرانی استاندار درخواست کردیم تا با توجه به عملکرد نامناسب دستگاه‌ها از ورود به عرصه طبیعی ملی قله دماوند جلوگیری شود تا دستگاه‌ها نیز در سامان‌دهی این قله مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران تصریح کرد: تا زمانی که ساماندهی به طور مشخص در خصوص قله دماوند ایجاد نشود ممنوعیت ورود به عرصه ملی قله دماوند وجود خواهد داشت. ما معتقدیم فعالیت‌ها در این عرصه باید سامان‌دهی شود و امیدواریم دستگاه‌های بهره‌بردار از این قله با ما همکاری لازم را داشته باشند.

ابراهیمی با بیان اینکه نمی‌توان فقط از عرصه ملی قله دماوند بهره‌برداری کرد و هیچ اقدامی برای آن انجام نداد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر بهره‌برداری از قله دماوند هم اکنون بهره‌برداری مناسب و درستی نیست دماوند یک نعمت بزرگ برای ما است اینکه فقط از چند دستگاه نیسان وانت و قاطر برای حمل کوهنوردان در این منطقه استفاده شود به معنای ایجاد شغل برای جوامع بومی و محلی در این منطقه نیست.

وی ادامه داد: در مجموع باید قله دماوند به یک مرکز اشتغال و ایجاد درآمد پایدار برای جوامع محلی با حفظ عرصه طبیعی آن تبدیل شود. متاسفانه اینگونه که امروز ما از آن بهره‌برداری می‌کنیم به دلیل اینکه غیرمسئولانه است بی‌شک آینده دماوند را به خطر خواهد انداخت. وجود دام مازاد، تغییر کاربری اراضی، برداشت گیاهان دارویی و علفی به صورت بی‌ضابطه و ... باعث به مخاطره افتاده این عرصه طبیعی ملی شده است.

گفتنی است؛ در چند روز اخیر بنرهایی در دو جبهه‌ی «جنوبی» و «غربی» از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل نصب شده است با این مضمون که «با عنایت به تخریب‌ها و چالش‌های زیست‌محیطی موجود در محدوده اثر طبیعی قله دماوند به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به دلیل عدم سامان‌دهی موضوع طبیعت‌گردی در منطقه، تا اطلاع ثانوی از ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ دماوند (ارتفاع ۴۵۰۰ تا قله) ممانعت به عمل خواهد آمد که انتظار می‌رود همکاری لازم از سوی کوهنوردان و گردشگران تا زمان سامان‌دهی نحوه حضور افراد در محدوده این منطقه صورت پذیرد.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-09-26 18:11

افزودن دیدگاه جدید