کد مطلب: 

218268

باطل کردن قبولی کنکور بعد از ۱.۵ سال!

سازمان سنجش به یکی از دانشجویان بعد از یک‌سال و نیم گفته‌ قبولی‌ات باطل شده و باید دوباره کنکور بدهی. این اطلاعیه زمانی به دست دانشجو رسیده است که یک‌سال و نیم از زمان کنکور او می‌گذرد و فقط ۷ واحد از مقطع ارشدش باقی مانده است.
باطل کردن قبولی کنکور بعد از ۱.۵ سال!

فاطیما فردوس نوشت: گاف‌ جدید سازمان سنجش؛ باطل کردن قبولی کنکور ارشد بعد از یک‌سال و نیم! به یکی از دانشجویان بعد از یک‌سال و نیم گفته‌اند قبولی‌ات باطل شده و باید دوباره کنکور بدهی. این اطلاعیه زمانی به دست دانشجو رسیده است که یک‌سال و نیم از زمان کنکور او می‌گذرد و فقط ۷ واحد از مقطع ارشدش باقی مانده است. سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله در بررسی‌های خود از وضعیت داوطلبان کنکور به نتایج تعدادی از داوطلبان مشکوک می‌شود اما آیا از لحاظ زمانی، محدودیتی برای بررسی تخلفات وجود ندارد؟ به‌هر حال برای اعلام نتایج کنکور نزدیک به ۴ ماه فرصت هست و سازمان سنجش می‌توانست در همین دوره این موضوع را بررسی کند. این در حالی است که طبق آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری باید فرصت دفاع به دانشجو داده شود و تبصره‌های دیگری که این اقدام آنها را غیرقانونی جلوه می‌دهد. این شرایط برای چندین نفر دیگر از دانشجویان نیز پیش آمده و مشخص نیست نتیجه چه خواهد بود؟

سازمان سنجش نامه را وقتی فرستاد که دانشگاه تعطیل بود

این دانشجو به خبرآنلاین می‌گوید:‌ «من سال ۹۶ کنکور ارتباطات دادم و علامه قبول شدم؛ امسال به من گفتن که قبولی سال گذشته‌ات باطل شده و باید یک آزمون دیگر بدهی. این آزمون جدید هم ۲۳ شهریور بود و نامه آن ۲۰ شهریور به دست من رسیده بود. یعنی من سه روز وقت داشتم تا برای آزمون جدید آماده شوم؛ آزمون هم برای دو درس تاریخ و روش‌تحقیق بود. به‌خاطر همین شرکت نکردم؛ بعد از یک‌سال و نیم به من گفته‌‌اند کنکوری که دادی باطل شده و جلو انتخاب واحد من را گرفته‌اند. همه هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.» طبق آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری و بر اساس ماده ۱۲، هیئت بدوی پس از بررسی‌های لازم، باید موارد تخلف را به‌صورت کتبی به متهم به تخلف ابلاغ کند و برای دفاع ۱۰ روز به او مهلت داده شود. البته در تبصره‌ای هم آمده است که هیئت می‌تواند مهلت را تا یک ماه افزایش دهد. «این در حالیه که نامه ۵ مرداد از سازمان سنجش به دانشگاه فرستاده شده و دانشگاه تا ۲۶ مرداد کلا تعطیل بوده.» سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که سازمان سنجش اطلاعی از روزهای کاری دانشگاه ندارد؟ نمی‌داند که دانشگاه مرداد ماه تعطیل است؟

گفتند پاسخ‌نامه‌ات با کس دیگری مشابه است

«۳۰ مرداد بود که به پدرم اطلاع دادن نامه‌ای برای من اومده و نگفتن نامه چیه. هیچ درخواستی هم از من برای دفاع حضوری نشده بود. زمانی که من نامه را گرفتم یعنی ۲۰ شهریور بود. از مسئولین دانشگاه خواستم که رسید تحویل نامه را به من بدهند که ممانعت می‌کردن و در نهایت تونستم با پافشاری نامه رو بگیرم و برای ارائه به هیئت تجدیدنظر و دیوان عدالت بفرستم.» داخل آیین‌نامه فصل سوم ماده ۳۱ قسمت «د» نوشته است که زمان برگزاری آزمون مجدد حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ از طرف هیئت بدوی تعیین می‌شود. «براساس این ماده می‌تونستند برحسب اینکه من ۲۰ شهریور نامه را تحویل گرفتم و ۲۳ شهریور زمان آزمون مجدد بود، آن را به تعویق بیندازند.» براساس ماده ۲۹ برای تردید در صلاحیت علمی داوطلب باید حداقل در دو مورد از موارد مشخص‌شده وجود داشته باشد: الف ـ گزارش واصله به دستگاه برگزارکننده آزمون که از اشخاص حقیقی و حقوقی مورد وثوق رسیده باشد، ب- تفاوت فاحش نمره و رتبه اکتسابی با سوابق تحصیلی، معدل و آزمون های قبلی داوطلب و ج ـ داوطلبانی که پاسخنامه‌های آنها در تمام یا برخی دروس از لحاظ گزینه‌ها به طور غیرمتعارف مشابه و یکسان باشد.

به‌خاطر ۷ واحد باقی‌مانده، جلوی انتخاب واحدم را گرفته‌اند

«براساس این ماده سر جلسه آزمون هیچ تذکری به من داده نشده است و هیچ مدرکی وجود ندارد برای این شرط و این در حالی است که من درخواست این رو دارم که اگه دوربینی بوده چک بشه تا همه چی مشخص بشه. این موضوع در آیین‌نامه نیز آمده است که می‌توانند از نیروهای اداری، انتظامی و اطلاعاتی و .... استعلام شود. من در دوره کارشناسی هم در دانشگاه علامه بودم و معدل خوبی داشتم مخصوصا در دروس تخصصی و در عین حال تمام اساتید برتر دانشگاه و کارکنان کتابخانه حاضر به شهادت هستند که من برای کنکور مطالعه کرده‌ام. در واقع صرفا براساس شباهت من رو دعوت کردن به آزمون مجدد. داخل نامه‌ای که ارسال کردند هم فقط شباهت ذکر شده و شرط دومی ذکر نشده است.» طبق نامه‌ای که برای این دانشجو ارسال شده، به دانشگاه دستور داده‌اند که جلوی انتخاب واحد او گرفته شود. سوال اصلی این است: از آنجایی که اساس این نامه در حد یک اتهام است، آیا از لحاظ قانونی درست است که جلوی انتخاب واحد دانشجو گرفته شود؟ این نامه زمانی به دست دانشجو رسیده است که یک‌سال و نیم از زمان کنکور او می‌گذرد و فقط ۷ واحد از ارشدش باقی مانده است. آیا از لحاظ زمانی، محدودیتی برای بررسی تخلفات وجود ندارد؟ به‌هر حال برای اعلام نتایج کنکور نزدیک به ۴ ماه فرصت هست و سازمان سنجش می‌توانست در همین دوره این موضوع را بررسی کند.

۲۵ داوطلب مجبور به آزمون مجدد شدند

همچنین در آیین‌نامه، معیار ارزیابی مجدد مشخص نشده است و این موضوع نگرانی فرد شرکت‌کننده در آزمون را به‌همراه دارد. در همین میان ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه کارنامه تعداد ۵۹ داوطلب کنکور امسال نیاز به بررسی‌های بیشتر داشت، گفته است: «در سازمان سنجش نتایج داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی، نتایج داوطلبان در کنکور سال‌های گذشته، گزارش‌های حفاظت آزمون، بررسی‌های فنی و علمی داوطلب صورت می‌گیرد و هر جا مشکوک به تقلب شویم، نتایج وضعیت داوطلب مجددا بررسی می‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله در بررسی‌های خود از وضعیت داوطلبان کنکور به نتایج تعدادی از داوطلبان مشکوک می‌شود که در بررسی‌های آزمون سراسری امسال نیز وضعیت تعداد ۵۹ داوطلب نیاز به بررسی‌های بیشتر داشت که ما نتایج قطعی برای پذیرش این داوطلبان را اعلام نکردیم. در نهایت پس از بررسی‌های بیشتر وضعیت ۳۴ نفر، یکشنبه ۵ شهریور تایید و اعلام شد؛ ولی هیئت بدوی تخلفات آزمون‌ها رای داد که ۵ نفر دیگر از داوطلبان فوق باید مجدد آزمون بدهند. در واقع در سازمان سنجش آزمون جداگانه‌ای از این افراد گرفته می‌شود؛ اما تعداد دروس امتحانی آنها با رای هیئت بدوی تخلفات آزمون مشخص می‌شود، ممکن است اعلام شود که فردی فقط در یک درس آزمون بدهد و یا بیشتر.»

رییس سازمان سنجش آموزش گفته است: «ما در کارنامه اعلام نتایج به داوطلبان فوق این جمله را اعلام کردیم که «وضعیت علمی شما تحت بررسی و پس از آن نتایج به اطلاع داوطلب خواهد رسید»، یعنی نفیا یا اثباتا اعلام نکردیم که تقلب در آزمون صورت گرفته است، چرا که بیان آن امر نیازمند بررسی‌های بیشتر و جامع بود. اطلاع می‌دهیم که ۲۵ نفر از داوطلبان فوق در چه تاریخی و چه دروسی موظف هستند، مجددا آزمون بدهند و این داوطلبان بعد از یک ماه می‌توانند برای آزمون به سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. اما بطور کلی وضعیت آنها تا آبان ماه امسال تعیین تکلیف خواهد شد. بررسی‌های سازمان سنجش در اعلام نتایج بر اساس سوابق تحصیلی در دوره آموزش متوسطه، نتایج داوطلبان در سال‌های گذشته، گزارش‌های حفاظت آزمون، بررسی‌های فنی و علمی داوطلب صورت می‌گیرد و هر جا سازمان سنجش مشکوک شود که نمره کنکور داوطلب با اطلاعات موجود همخوانی ندارد، ممکن است مجبور شوند آزمون مجددی از داوطلبان بگیرند. اگر در بررسی‌های وضعیت داوطلبان کنکور سازمان به نتایج آنها مشکوک و در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شود که تقلبی صورت گرفته است، بر اساس قانون تخلفات آزمون‌ها داوطلبان با محرومیت‌های ناشی از تقلب که بسیار سنگین است، مواجه می‌شوند و ممکن است به دادگستری معرفی و برای چند سال از تحصیل محروم شوند.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-09-18 18:22

افزودن دیدگاه جدید