کد مطلب: 

207610

زنان و مردان ایرانی چند سال عمر می‌کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت دو شاخص مهم امید به زندگی و مرگ زودرس را قبل و بعد از انقلاب شرح داد.
زنان و مردان ایرانی چند سال عمر می‌کنند؟

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی شاخص‌های مربوط به سلامت و ارتقای آنها بعد از انقلاب اسلامی، گفت: مهم‌ترین هدف نظام سلامت افزایش امید به زندگی و امید به زندگی سالم است. امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سال‌هایی که انتظار می‌رود یک نوزاد زنده بماند، در سال‌های قبل از انقلاب ۵۴ سال بوده و حتی در دهه ۴۰ شمسی بین ۴۵ تا ۵۰ سال هم رسیده است، اما با افتخار اعلام می‌کنم که هم اکنون امید به زندگی زنان ایرانی ۷۸.۴ سال و مردان ایرانی ۷۳.۸ سال است.

وی افزود: افزایش ۲۵ سال امید به زندگی در طی چهار دهه پیشرفت بسیار چشمگیر و شاخص خیره کننده‌ای است که ناشی از بهبود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و نیز اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.

حریرچی ادامه داد: از طرفی شاخص امید به زندگی سالم ایرانیان یعنی امید به زندگی با سلامت خوب، حدود ۶۵ سال است و این موضوع به این معنی است که ما انسان سالم و با سلامت خوب که محور توسعه و پیشرفت کشور است، در بازه زمانی طولانی‌تری به صورت مولد و کارآ در دسترس داریم. البته این سن امید به زندگی سالم در تصمیمات کشوری بر سن بازنشستگی و فراغت از کار هم تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.  

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص امید به زندگی در طی سال‌ها و دهه‌های گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بوده است، گفت: این درحالیست که اکنون به رتبه ۶۳ صعود کرده است.

حریرچی با بیان اینکه یک هدف بسیار مهم دیگر حوزه سلامت کاهش مرگ و میر زودرس است، افزود: تا همین اواخر مرگ قبل از ۵۰ سالگی، مرگ زودرس تعریف می‌شد. تا دهه هفتاد شمسی و قبل از آن بیش از ۸۰ درصد موارد مرگ ایرانیان در زیر ۷۰ سالگی رخ می‌داد و حدود ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد ایرانیان تا بالای ۷۰ سال عمر می‌کردند. حال با پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در کشور، اکنون نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیان؛ به عبارتی ۵۱ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان ایرانی بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این شاخص از طرف دیگر هم قابل بررسی است، در سال ۱۳۹۵ از ۳۶۰ هزار مرگ‌ومیر اتفاق افتاده در کشور، ۲۱۹ هزار مورد در مردان و ۱۴۱ هزار مورد در زنان ایرانی رخ داده است که ۱۹۳ هزار یا ۵۳ درصد کل مرگ‌ها قبل از ۷۰ سالگی رخ داده است و ۱۲۴ هزار مرگ مربوط به مردان و ۶۹ هزار مرگ مربوط به زنان در سن زیر ۷۰ سالگی بوده است و این بدین معنی است که همه باید تلاش کنیم تا موارد مرگ و میر زودرس قبل از ۷۰ سالگی را کاهش دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-09 10:51

افزودن دیدگاه جدید