کد مطلب: 

199681

"احمدی نژاد فکر می‌کند با کارهای غیر معمول می‌تواند حیات سیاسی داشته باشد"

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه حضور احمدی نژاد در انتخابات ۹۶ به مصلحت نبود، گفت: احمدی نژاد تصور می‌کند که با کارهای غیر معمول می‌تواند حیات سیاسی داشته باشد.
"احمدی نژاد فکر می‌کند با کارهای غیر معمول می‌تواند حیات سیاسی داشته باشد"

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر عصر شنبه در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: در زمینه ثبت نام آقای احمدی نژاد استدلال حضرت آقا خیلی قوی بود که اگر احمدی نژاد بیاید دو قطبی تند و خشنی ایجاد می شود که معلوم نیست بتوان قضیه را به خوبی جمع کرد. جدای از این که چرا صلاحیت احمدی نژاد احراز نشد اما حضور او در این انتخابات به مصلحت و براساس منافع ملی صلاح نبود که بحمدالله شورای نگهبان این تصمیم را گرفت.

وی ادامه داد: ثبت نام آقای احمدی نژاد و تعدادی از اعوان و انصار او از نکات غیر مترقبه انتخابات امسال بود. البته من در آخرین جلسه مجمع تشخیص در صحبتی که با آقای جنتی داشتم گفتم خبر ندارم اما تحلیلم این است که آقای احمدی نژاد خود ثبت نام می کند. که ایشان ناباورانه گفت آیا واقعا این چنین است؟

باهنر همچنین درباره آینده سیاسی احمدی نژاد گفت: آینده سیاسی او کاملا به رفتار خودش بستگی دارد. احمدی نژاد تصور می‌کند که با کارهای غیر معمول می‌تواند حیات سیاسی داشته باشد اما باید کارهای خود را مدیریت کند. او با همین ثبت نامش طیف وسیعی از طرفداران خود را از دست داد. البته من احمدی نژادیسم را قبول ندارم و نباید نگران باشیم که مثلا یک حلقه عرفان دور او شکل بگیرد. بالاخره احمدی نژاد به خاطر برخی فعالیت‌ها و حرفهایش آرای پوپولیستی داشت که اینها ایدئولوژیک به احمدی نژاد رای نمی‌دهند بلکه کسی را می‌خواهند که به محرومان برسد اما هنجارشکن هم نباشد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در تحلیل خود از حضور کاندیداهای این دوره بیان کرد: ظاهرا تعدادی از کاندیداها پوششی و تعدادی واقعی هستند. مثلا آقای جهانگیری موقع ثبت نام گفت که برای کمک به روحانی آمده و می خواهد عملکرد چهارساله گذشته را برای افکار عمومی بازگو کند و البته به رخ رقیب بکشد که قابل مذمت هم نیست. به هر حال اصلاح طلبان و اعتدالیون به این جمع بندی رسیده اند که شاید درست نباشد روحانی در مقابل سه چهار رقیب تنها باشد. هر چند شایعه ای هم وجود داشت که بین روحانی و جهانگیری شکرآب شده ولی با ثبت نام جهانگیری و مصاحبه ای که کرد معلوم شد که اقلا کدورت‌ها را حل کرده اند و به تفاهم رسیده اند اما به هر حال ظاهر قضیه این گونه است که جهانگیری برای روز انتخابات نخواهد بود.

وی با اشاره به حضور کاندیداهای اصولگرا یادآور شد: بعضی ها مثل آقای بذرپاش که جزء 5 گزینه نهایی جمنا بود ثبت نام نکردند. البته این گونه نبود که آقای بذرپاش دیر برسد. بلکه تصمیم گرفت که ثبت نام نکند و این مسئله به او تحمیل نشده بود و در کل تصمیم‌اش عاقلانه بود. آقای جلیلی هم که از ابتدا گفته بود سازوکار جمنا را قبول ندارد و استدلالش این بود که این یک ائتلاف حزبی و قبیله‌ای است در حالی که ائتلاف باید گفتمانی باشد. او از ثبت نام صرف نظر کرد که کارش از طرف جبهه اصولگرایی قابل تقدیر است.

باهنر ادامه داد: از چهار نفر دیگر حاضر در جمنا هم آقایان حاجی بابایی و زاکانی ثبت نام کردند که صلاحیت شان احراز نشد. البته نباید این گونه فکر کرد که خدای نکرده کسانی که صلاحیتشان احراز نشده صلاحیت نداشته اند بلکه تفاوت این است که شورای نگهبان صلاحیت ها را احراز می کند نه اینکه کسی را رد صلاحیت کند. شاید اگر اصل بر برائت بود بیست نفر می توانستند تائید شوند. اما چون اصل بر احراز صلاحیت بود شش نفر تائید شدند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه حرکت جمنا خوب و قابل تقدیر است افزود: باید از تک تک کسانی که آمدند یا نیامدند تشکر کنیم. حضور آقای میرسلیم هم داستان ویژه ای داشت که استدلالشان قابل تامل است و گفته اند می خواهیم در مناظره ها شرکت کنیم و حرف هایمان را بزنیم. اما در مقابل جمنا نمی ایستیم. دوستان در موتلفه این اطمینان را به آقای موحدی کرمانی داده اند که با جمنا مقابله نمی‌کنند و به نظر می رسد آقای میرسلیم تا روز انتخابات نخواهد بود بلکه در کنار جمنا خواهد بود.

وی با اشاره به ثبت نام رئیسی و قالیباف تصریح کرد: یکی از بحث های حساس و سخت کار این بخش است. آقایان رئیسی و قالیباف قرار است هر دو حضور داشته باشند و در درون تشکیلات جمنا با هم رقابت کنند تا معلوم شود کدامشان زمینه رای آوری بیشتری دارند. اما این رقابت درون تشکیلاتی نباید رقابت اصلی را تحت تاثیر قرار بدهد که این مسئله بغرنجی است. این عزیزان باید هر دو تلاش کنند اگر رقابتی هم می‌کنند با رقیب مشترک باشد و رای همدیگر را نتراشند.

باهنر ادامه داد: طبق مرامنامه جمنا قرار است سی نفر شورای مرکزی قضاوت کنند که کدامیک از این دو نفر بمانند. قاعدتا در مناظره‌ها هر دو نفر حضور دارند و تا جایی که من می دانم شورای مرکزی قرار است شاخص ها را بالا و پایین کند و نظرسنجی ها را انجام دهد تا به نتیجه مناسب برسد.

دبیر کل جامعه مهندسین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاوت های انتخابات 96 با 92 پرداخت و یادآور شد: یکی از تفاوت‌ها، وجود عملکرد برای دولت یازدهم است چون در انتخابات قبلی هنوز سفره آقای روحانی پهن نشده بود. اما در این دوره عملکردش در بوته نقد قرار می گیرد که البته نقد باید عالمانه و عادلانه باشد. مثلا اینکه بعضی ها می گویند برجام چه فایده ای داشت. یا می گویند حتی یک نفع هم نداشت. بالاخره برجام منافعی داشته که البته در همه زمینه ها به حق مان نرسیده ایم و رقیب به قول‌هایشان عمل نکرده است که ما باید آن را از حلقومشان بیرون بکشیم و از طرفی بگوییم که برگشت به قبل را هم روی میزمان داریم.

وی همچنین افزود: مثلا در کنترل تورم دولت موفق بوده و با همان شاخص های علمی سال 92 که تورم 44 درصد بود تورم الان بین 8 تا 12 درصد است. اما این سئوال مطرح می شود که آیا این هدف گذاری خوبی بوده یا نه؟ چون وقتی رکود تورمی داریم تک رقمی کردن تورم به مصلحت اقتصاد نیست و مثلا اگر روی تورم 20 درصد هدف گذاری می شد به این رکود منجمد نمی رسیدیم.

باهنر در ادامه خاطرنشان کرد: مثلا در مسئله رونق اقتصادی دوستان می گویند که به رشد 7 و 8 درصدی رسیده ایم. اما آیا این 8 درصد یک رشد مستمر است؟  که پاسخ قطعا منفی خواهد بود. رشد در سال 95 منهای نفت و گاز زیر یک درصد بوده. یا در مسئله دیپلماسی درست است که تیم دیپلماسی دولت در برجام خوب عمل کرد،‌ اما در سیاست خارجی این نکته فراموش شده که ما 190 کشور در دنیا داریم و ظرفیت دیپلماسی می توانست توزیع مناسبی بین کشورهای مختلف دنیا داشته باشد.

این فعال سیاسی اصول گرا درباره تفاوت دیگر انتخابات 96 با 92 خاطر نشان کرد: در این دوره مرحوم آیت الله هاشمی حضور ندارد که بالاخره مهره‌ای با تاثیر بسیار بالا بود. مثلا همین چند ماه پیش گفته بود که اگر ما حمایت نمی کردیم آقای روحانی 6% رای هم نداشت. این که آقای هاشمی نیست و آیا کسانی هستند که تمام نفوذ هاشمی را به ارث برده باشند من چنین مجموعه ای را نمی شناسم و در این دوره آقای روحانی مجموعه متراکم پر رای آقای هاشمی را پشت سر خودش ندارد.

وی اضافه کرد: تفاوت دیگر این دوره این است که در دوره پیش تفرق کاندیداها وجود داشت و آرای اصولگرایان بین سه چهار نفر پخش شد. امیدواریم در این دوره جمنا بتواند این دو نفر یعنی آقایان رئیسی و قالیباف را همسو کند و البته از الان نمی خواهم بگویم که بهتر است چه کسی باشد یا نباشد. حتی ممکن است جمنا در تحلیل آماری خود به این جمعبندی برسد که هر دو نفر تا آخر باقی بمانند. اما  به هر صورت کار به همراه خود نامزدها در حال اداره شدن است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین درباره فعالیت های این تشکل در انتخابات بیان کرد: کاندیدای نهایی جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری همان کاندیدای جمنا است. البته ما در انتخابات ستاد مستقل نداریم و از ابتدا با جمنا همکاری کردیم و می کنیم.

باهنر همچنین به نوع ثبت نام ها در انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: از این نوع ثبت نام ها همه دلخور بودند و گلایه داشتند. چرا که به نوعی مقام ریاست جمهوری به سخره گرفته شده بود. نحوه ثبت نام ها فرایند بسیار تاسف باری بود که چند بار هم تاکنون تکرار شده اما هنوز یک راه برون رفت مصوبی پیدا نشده که امیدواریم این مسئله با سیاست های کلی انتخابات که در مجمع تصویب شده به نتیجه مناسبی برسد و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی همچنین درباره انتخابات شوراها گفت: در انتخابات ریاست جمهوری به خاطر جو سنگین فضای مجازی شاید جزو اولین انتخابات هایی باشد که شاهد بنر و پوستر کمتری باشیم. اما انتخابات شوراها نیاز جدی به این نوع تبلیغات دارد و نباید تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد. از طرفی با توجه به اتفاقاتی که در انتخابات مجلس افتاد و بیش از 90 درصد مردم در تهران لیستی رای دادند اما بعد از یکسال بسیاری از خود می پرسند که اعضای این لیست چه کاری انجام دادند. فکر می کنم در تهران لیستی رای دادن به شدت کمتر شود ولی به هر حال چیدمان لیست ها و صحبت ها و رزومه افراد خیلی مهم است.

باهنر ادامه داد: ما در جبهه اصولگرایی به 50 تا 60 نفر رسیده ایم که برای 21 نفر نهایی به دنبال نظرسنجی از محلات و اقشار هستیم تا کسانی که کارآمدی و امکان رای آوری بیشتری دارند انتخاب شوند. بررسی ها نشان می دهد که رقیب هم هنوز به جمعبندی نرسیده و بیشتر تفکرشان شهردارمحور شده و بعضی هایشان به دنبال شورایی هستند که به شهرداری محسن هاشمی رای دهد و بعضی به دنبال شهردار شدن مهرعلیزاده هستند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان اظهار کرد: یک مسئله مهم نظارت بر شوراهاست. چون هیئت های اجرایی و نظارت عملا از نظر گرایش سیاسی به یک سمت متمایل اند. در بررسی صلاحیت ها با حرکات غیر عادی روبرو شدیم که مثلا در تهران آدم های رای آور را قربت الی‌الله خط زدند. البته در هیئت نظارت مرکزی اگر چه گرایش به سمت اصولگراها نیست اما بالاخره آدم های مجرب و متعهدی هستند که امیدواریم رسیدگی به صلاحیت ها را وارد مقوله رقابت نکنند و آدم های رای آور را نزنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-23 09:16

افزودن دیدگاه جدید