کد مطلب: 

5498

محافظت از حریم خصوصی آنلاین

محافظت از حریم خصوصی آنلاین

اگر در تلفن همراه خود از رمز عبور استفاده نمی‌کنید، نخستین گام را در حفظ حریم خصوصی خود برنداشته‌اید؛ اقدامی ساده که می‌تواند جلوی مشاهده تصاویر، عکس‌ها، پیامک‌ها و نرم‌افزارهای مهم‌تان را بگیرد.

به گزارش سیتنا، اگر رمز عبور برای هر گجت و نرم‌افزار خود ندارید، پس مخاطب این مطلب هستید.

1ـ محافظت از دستگاه‌ها با رمز عبور

تلفن همراه، آیپد، رایانه، تبلت و... باید به رمز عبور مجهز شود. برخی معتقدند فقط من از این گجت‌/‌سیستم استفاده می‌کنم، بنابراین چه نیازی است هر دفعه چند ثانیه برای وارد کردن رمز معطل شوم؟ انتخاب نکردن رمز عبور برای این دستگاه‌ها، معادل باز گذاشتن در ورودی خانه هنگام ترک آن است. اگر خوش شانس باشیم، کسی از این موقعیت سوءاستفاده نمی‌کند، اما معمولا نتیجه این می‌شود که به حریم خصوصی فرد تجاوز می‌شود.

2ـ خود را در وب جستجو کنید

این روش برای دانستن این‌که در فضای مجازی در موردتان چه گفته می‌شود، بسیار مفید خواهد بود. اگر نامی دارید که ممکن است مشابه داشته باشد، می‌توانید شناسه توئیتر و فیس بوک خود را هم وارد کنید تا نتیجه دقیق‌تری به دست بیاورید.

گوگل سرویسی با نام Google Alerts دارد که ایجاد آن کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد و هر بار کسی در مورد شما صحبتی کرد، بسرعت برایتان پیغام ارسال می‌کند. برای ایجاد Alert به نشانی زیر بروید:

http:‌/‌‌/‌www.google.com‌/‌alerts

3ـ‌ خروج از سرویس‌های وب

وقتی کارتان با سرویس‌های وبی همچون توئیتر، جیمیل، فیس بوک و... تمام می‌شود، حتما از آن سرویس‌ها بیرون بیایید.

درغیر این‌صورت، این موضوع نه تنها باعث کاهش رهگیری فعالیت شما در وب می‌شود، بلکه اگر شخص دیگری بعدا پشت آن سیستم بنشیند، بدون دانستن رمز عبورتان وارد آن شبکه یا سرویس می‌شود.

اگر از رایانه فرد دیگری استفاده می‌کنید یا سیستمی که در اختیار دارید، عمومی است (کافی نت، گیم نت، سایت دانشگاه و...) این موضوع ضروری‌تر به نظر می‌رسد. خارج نشدن از این سرویس‌ها می‌تواند نتایج جبران ناپذیری داشته باشد.

4ـ آدرس ایمیل، تلفن یا کد پستی‌تان را ندهید

وقتی با پشتیبان اینترنتی صحبت می‌کنید، آنها معمولا اطلاعات تماس شما را دارند (هنگام ثبت‌نام و...) بنابراین گرفتن مجدد این اطلاعات می‌تواند نشانگر موضوع مشکوکی باشد. از این‌رو هیچ‌گاه رمز عبور، ایمیل، تلفن و... را در اختیارشان قرار ندهید.

معمولا سرویس‌های تقلبی برای وب سایت‌های مشهور درست می‌شود و از این طریق، اطلاعات هر فرد دزدیده می‌شود.

5ـ رمزگذاری کامپیوتر

کلمه رمزگذاری شاید آنقدرها هم ساده به نظر نرسد، اما با ابزارهای امروزی بیش از فشاردادن چند دکمه نیست. اگر از Mac استفاده می‌کنید، رمزگذاری به این معنی است که تنها از طریق رمز عبور شما می‌توان فایل‌هایتان را مشاهده کرد.

در مک کافی است بهSettings ،Security and Privacy و FileVault بروید و گزینه Turn on FileVault را انتخاب کنید. کاربران PC باید از نرم‌افزاری مشابه BitLocker استفاده کنند.

6 ـ روشن کردن ورود موبایلی به جیمیل

تلفن خود را به کلید سخت افزاری تبدیل کنید. جیمیل قابلیتی با نام 2-Step verification (تائید دو مرحله‌ای) دارد که برای ورود به هر سیستمی، یک پیامک به گوشی ارسال کرده و یک عدد شش رقمی به کاربر می‌دهد.

این عدد شش رقمی برای تائیدیه ورود به حساب لازم است.

از این‌رو می‌توانید مطمئن شوید بجز شما، هیچ فرد دیگری از جیمیل استفاده نخواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید با استفاده از این روش می‌توان متوجه شد آیا حساب جیمیلتان تحت عملیات هک هست یا خیر.

در نتیجه حتی اگر رمز عبور جیمیلتان به دست کسی بیفتد، نمی‌تواند از رایانه دیگری به جیمیل وصل شود. گوگل می‌گوید میلیون‌ها نفر از این قابلیت استفاده می‌کنند و روزانه هزاران نفر به این جمع می‌پیوندند.

هر چند مشکل این روش این است که اگر باتری گوشی‌تان تمام شد یا به کشور دیگری سفر کردید، مجبورید از کدهای جایگزین استفاده کنید. گرچه می‌توان این سفرها را پیش‌بینی و این قابلیت را غیرفعال کرد.

7 ـ فقط نزدیکان

فیس‌بوک یکی از حساس ترین پروفایل‌ها میان دیگر حساب‌های آنلاین ماست. اطلاعات شخصی ما می‌تواند بسادگی در اختیار دیگران قرار گیرد بنابراین بهتر است تنظیمات آن را به گونه‌ای قرار دهید که تنها دوستانتان (افرادی که توسط شما تائید می‌شوند) بتوانند آنها را ببینند.

فیس بوک مدام در حال به روز کردن و جزیی‌تر کردن تنظیمات حریم خصوصی‌اش است، حتی اگر این تنظیمات را قبلا انجام داده‌اید، بهتر است دوباره سری به این بخش بزنید.

8 ـ تاریخچه مرورگر را پاک کنید

مرورگرهای وب، فهرستی از وب سایت‌هایی را که به آنها سر زده‌اید در خود نگه می‌دارند. اگر این اطلاعات را پاک نکنیم، در نتیجه امکان این که دیگران متوجه شوند ما از چه سایت‌هایی استفاده کردیم، وجود دارد.

بهتر است در مرورگر خود به بخش Privacy رفته سپس گزینه never remember your history را انتخاب کنید. نگران نباشید، مرورگر کروم می‌تواند تاریخچه مرورتان را همراه حساب جیمیل حفظ کند و فقط به خود شما نشان بدهد.

مرورگر فایرفاکس نیز سرویس مشابهی دارد که با ورود به حساب خود می‌توانید به تاریخچه و بوک‌مارک‌های خود دسترسی یابید.

جام جم - آرمان صالحی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-28 21:17

افزودن دیدگاه جدید