کد مطلب: 

2030

ماجرای «۳ دختر منحرف اینترنتی» جنجالی‌ترین کتاب سال

سیتنا - سال گذشته حدود 326 عنوان کتاب در لیست انجمن کتابخانه‌های آمریکا (ALA) قرار گرفت که مهر «چالشی» یا «جنجالی» روی آنها حک شد.

 

این انجمن هر سال لیستی از این کتاب‌ها را منتشر می کند که با توجه به قوانین رسمی کشور آمریکا جنجالی خوانده می شوند. در گزارشی چند ماه پیش انجمن کتابخانه های آمریکا لیستی مشابه از این کتاب‌ها منتشر کرد که بیشترین اعتراض ها از سوی خانواده های آمریکایی متوجه آن بود و در این لیست بیشترین اعتراض ها از سوی قشرهای مختلف نسبت به آنها در رسانه ها بیان شده بود. به طور کلی از نظر این انجمن کتابی «جنجالی» خطاب می شود که در رسانه ها و روزنامه های آمریکا نقدهای منفی درباره آن نوشته شود.
 
از جمله جنجال برانگیزترین کتاب‌هایی که در لیست سال 2011 انجمن ثبت شده است مجموعه «ttyl» نوشته لارن میراکل است که نویسنده کتاب پرفروش تشعشع است.
 
    
 
این کتاب در راس لیست جنجال برانگیزترین کتابهای آمریکا داستان سه دختر دبیرستانی را روایت می کند که از طریق پیام‌های اینترنتی موجب انحراف همکلاسی های خود می شوند. «رنگ زمین» نوشته کیم دان هوا دومین کتاب جنجالی لیست انجمن محسوب می شود که داستان دختری از مادر کره ای است که در آمریکا فروشگاه نوشیدنی های الکلی را اداره می کند. در این کتاب تصاویر مستهجن و آموزش این گونه رفتارها به نوجوانان بسیار به چشم می خورد.
 
مورد بعدی کتاب «بازی های گرسنگی» نوشته سوزان کالین است که فیلم ساخته شده بر اساس آن هم اکنون روی پرده سینماهای آمریکا اکران شده است. «روزمرگی های پاره وقت هندی» نوشته شرمان آلکسی به خاطر وجود جملات و عقاید نژادپرستی و توهین به مذاهب مختلف نیز در رده بعدی این لیست قرار دارد.
 
«دنیای جدید شجاع» نوشته آلدوس هاکسلی و «مادرم بچه ای دارد» نوشته دوری هیلستاد نیز در ادامه لیست جای گرفته اند که هر دوی این کتاب‌ها در سال 2005 چاپ شدند ولی از ورود آنها به بازار کتاب جلوگیری شده بود. عناوین دیگر این لیست مجموعه کتابهای «آلیس» نوشته فیلیپ رینولدز، «چیزی که مادرم نمی داند» نوشته سونیا سونز، «کشتن یک طوطی» نوشته هارپر لی و مجموعه «دختر شایعه» نوشته سسلی وان زیگر هستند.
منبع: کریستین ساینس مانیتور/ ترجمه محمدحسنلو

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-04-11 20:29

افزودن دیدگاه جدید