کد مطلب: 

142

تلفن های همراه چگونه ساخته می شوند؟

سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) - یک موبایل چگونه موبایل می شود؟ مطمئنا چیزی بیشتر از یک پردازنده و قاب پلاستیکی مورد نیاز است! بیشتر تلفن هایی که در بازار می بینید، حاصل همکاری های بسیار گسترده ای هستند. همکاری هایی که از شکل دادن مفهوم یک طرح، تا طراحی و تولید نهایی آن گسترده شده اند. موبایل ها چه زمانی وارد صف عرضه اپراتورها می شوند؟ چقدر طول می کشد تا وارد بازار شوند؟ قیمتشان چگونه تعیین می شود و چه نوع مشکلاتی می توانند در عرضه آن ها تاخیر ایجاد کنند؟ این ها سوالات متداول در ذهن همه ما هستند. جسیکا دولکورت (از cnet) به سراغ طراحان سخت افزار، رابط کاربری و مدیران تولید این عرصه رفته و سعی کرده پاسخ این سوال ها را بیابد. پس اگر شما هم مشتاق به شنیدن جواب هستید.

- در آغاز:  
توسعه یک موبایل معمولا با یکی از دو سناریوی زیر آغاز می شود. اکثر اوقات، کارخانه تولید کننده اصلی، تلفن ها را طراحی و مشخصات آن ها را تنظیم می نماید. نمونه کارها تولید شده و برای هماهنگی به حامل ها ارسال می شوند. (منظور از حامل ها، همان اپراتورهای تلفن همراه است که موبایل ها را به صورت قراردادی به مشتریان عرضه می کنند.)
 
بعضی اوقات هم داستان برعکس می شود و حامل، به کارخانه تولید کننده، سفارش ساخت یک تلفن با برند خودش را می دهد. این سناریو را می توان در تلفن های سری Sidekick و MyTouch از اپراتور T-Mobile و تلفن های سری Droid از ورایزون مشاهده کرد. (هر چند ورایزون این قضیه را تایید نکرده است)
 
سناریو یک: یک کیف پر از تلفن
داستان با یک فروش بزرگ بین حامل و سازنده آغاز می شود. برگ های برنده سازنده، تلفن هایش هستند. پس نماینده شرکت سازنده؛ با یک کیف که به معنای واقعی پر از تلفن شده، وارد می شود. یک معرفی کامل از قابلیت های مختلف تلفن، مخاطبان آن، و روند فروش احتمالی داده می شود. سپس به بحث ها و سوالات بر سر مشخصات و طراحی تلفن، پاسخ داده می شود.
 
بعد از این مرحله، تشریفات اداری کار آغاز می شود. به جزئیات و مواد به کار رفته در بدنه تلفن توجه خاصی می شود و نمونه های آزمایشی نیز تست می شوند. طراحان صنعتی نگرانی های خود را از مشکلات طراحی تلفن اعلام می کنند و در صورت نیاز، پیشنهاد تغییرات جزئی در بدنه را می دهند. این تغییرات می توانند شامل رنگ بندی قسمت های مختلف تلفن، ظاهر اسپیکر ها و یا پوشش سطح پشتی تلفن باشند. حتی ممکن است تغییراتی در ظاهر تلفن هم اعمال شوند. البته تمام این تغییرات جزئی خواهند بود.
 
برای این که مساله را بهتر درک کنید، فرض کنید شرکت تولید کننده طرح یک گوشی مناسب کاربران تجاری را به اپراتور می دهد. اپراتور به این فکر می افتد که بهتر است با مناسب تر کردن طراحی، تلفن را برای کاربرانی که زیاد تایپ می کنند هم مناسب کند. پس پیشنهاد تغییراتی را در طراحی کلید ها و ... می دهد.

وقتی طرح تلفن توسط حامل پذیرفته شد؛ مذاکرات واقعی آغاز می شود. تولید کننده اصلی و حامل بر سر تعداد تلفن خریداری شده، قیمت هر تلفن و تغییراتی که قرار است انجام شود بحث می کنند. این ها مسائلی است که هریک از طرفین نظر خاص خود را روی آن اعمال می کند.

طراحی اکثر تلفن ها، بر آمده از تحقیقات گسترده تولید کننده در زمینه رنگ بندی و گرایش های بازار است. تولید کننده روی کارایی تلفن و وضعیت بازار مطالعه کرده و همه چیز را از ظاهر تلفن گرفته تا محل قرار گیری اجزای مختلف آن، تجزیه و تحلیل می کند. در همین حال، اپراتور هم مطالعات خودش را کرده و به بازخورد های مشتریانش اهمیت می دهد. هر دوی این شرکت ها هم دوست دارند در مذاکرات، به نوعی از دیگری حرف بکشند تا به داده های استراتژیک شرکت دیگر دست پیدا کنند. تاجایی که یکی از منابع ما می گوید: « فکر می کنم مبارزه بر سر قدرت، همیشه بین تولید کنندگان و اپراتور ها وجود خواهد داشت. پس هر دو شرکت سعی می کنند برند خودشان را به پیش ببرند. آنها می خواهند مشتری را برای خودشان نگهدارند.»
 
زمان رونمایی هم یک نگرانی دیگر است. یک طراح می گوید: «بیشتر مردم فکر می کنند گوشی ها ساخته شده و یک هفته ای وارد بازار می شوند. در حالی که پروسه طراحی یک تلفن همراه (از اول تا آخر) شش ماه تا یک سال به طول می انجامد.
 
سوال دیگر این است که طراحان چگونه می توانند تلفنی را طراحی کنند که یک سال بعد از شروع کار (زمانی که وارد بازار می شود) همچنان خوب به نظر برسد؟ از آن مهمتر چگونه می توان محصول را طوری ساخت که در صورت فشار رقبا، توانایی کاهش قیمت آن وجود داشته باشد؟ یا اگر برنامه با تاخیر مواجه شد و رقیب قدرتمند تری با تکنولوژی های جدید تر آمد؛ چگونه می توان قیمت را حتی قبل از وارد بازار شدن تغییر داد؟
 
در واقع در ۴ تا ۹ ماه بعد از مذاکرات دو شرکت، برنامه با نظم و دقت بیشتری ادامه پیدا می کند. شرکت ها بیشتر مذاکره می کنند و بیشتر روی جزئیات ریز می شوند. حتی جزئیات بسیار ساده مانند این که چه برنامه های شخص ثالثی به صورت پیشفرض روی گوشی نصب شده باشد. هر چه روز معرفی گوشی نزدیک تر می شود، شرکت ها هم بیشتر هم دیگر را می بینند. تا جایی که دیدار شرکت ها با هم به صورت هر روزه در می آید.

در نهایت وقتی میخ طراحی محکم کوبیده شد، شرکت حامل شروع به تست کردن تعداد کمی از تلفن ها می کند. تست هایی که هر کدام می توانند چند صد دلاری هزینه بردارند. تست ها بسیار بسیار دقیق هستند و البته یکی از منابع ما درباره فرایند تست می گوید:« تست کردن در کل کار لذت بخشی است. زیرا شما همیشه باگ پیدا می کنید!» یکی دیگر از منابع هم آن را کاری خسته کننده می داند.

بعد از حدودا ۴ تا ۸ هفته تست کردن، حامل توجه خود را به قیمت، طراحی نهایی و دیگر تست های مهم معطوف می کند. برای مثال باید اطمینان حاصل شود که تلفن برای شبکه حامل مربوطه بهینه سازی شده باشد. حالا سازنده می تواند نفس راحتی بکشد. بین ۳ تا ۶ هفته طول می کشد تا تلفن ها بین مراکز فروش توزیع شوند. زمان عرضه اعلام شده و طبق برنامه فروش آغاز می شود.

سناریو دو: حامل تلفن را طراحی می کند
حالا که همکاری حامل و کارخانه سازنده بر سر یک تلفن موبایل معمولی اینقدر طول می کشد، حسابش را بکنید چقدر زمان لازم است تا تلفن های حامل محوری مثل T-Mobile MyTouch 4G Slide به دست یک کارخانه سازنده (در این مورد HTC) ساخته شوند. در این مورد، طراحان شرکت حامل و کارخانه سازنده، باید بر سر هرگونه جزئیاتی با هم به توافق برسند. داد و ستدی که هم می تواند مشکل باشد و هم غوغا به پا کند!
 
در این مورد، ممکن است در هر بخشی از طراحی و تولید گوشی، اختلاف بین طرفین پیش آید و هر یک از شرکت ها روی مطالعات بازاری، آمار فروش و بازخورد های کاربران خود مانور بدهند. اما از آن جایی که هر دو شرکت می خواهند به بازار فروش برسند؛ در نهایت، روی نسخه نهایی گوشی با یکدیگر به توافق خواهند رسید.
 
اما معمولا حامل است که حرف نهایی را می زند. طبق نظر منابع ما، دیدگاه حامل اکثرا به این صورت است: «در نهایت مشتری پیدا شده و تلفن ها را میخرد. شرکت سازنده هم این را می داند. پس کار خودش را به پایان می رساند. اما این فرآیند چانه زنی می تواند برای هر کسی که در این کار دخالت دارد، خسته کننده باشد.»
 
- سخن آخر:
فهمیدیم که حامل چه نقش کلیدی در تولید و فروش تلفن های موبایل دارد و نکاتی را دانستیم که شاید تا پیش از این، اکثرا از آنها بی اطلاع بودیم. در این بخش سوالاتی را درباره صنعت موبایل مطرح کردیم و سعی کردیم تا جایی که ممکن بود به آن ها پاسخ دهیم. در بخش دوم پاسخ های بیشتری را دریافت خواهید کرد و به سوالات بیشتری هم بر خواهید خورد. پس به زودی مسائلی را پیرامون طراحی تلفن ها، دیدگاه شرکت های سازنده، قیمت گذاری تلفن ها و حتی رنگ بندی بررسی می کنیم.  

منبع: نارنجی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-18 08:59

افزودن دیدگاه جدید