کد مطلب: 

13166

از «چشم‌چرانی دیجیتال» تا «مزاحمت و هرزه‌نگاری آنلاین»

از «چشم‌چرانی دیجیتال» تا «مزاحمت و هرزه‌نگاری آنلاین»

جنبش زنان خیلی زود با جنبه‌های توانمندسازی اینترنت آشنا شد و این ویژگی‌ها را در خدمت خود گرفت، اما خشونت آنلاین علیه زنان در اینترنت با ابعاد و شیوه‌های تازه‌ای مواجه شد.

 

به گزارش سرویس مقالات سیتنا، در بخشی از گزارشی که انجمن ارتباطات پیشرو (APC) منتشر کرده، آمده است: "گرچه فعالان حقوق بشر، مؤسسه‌ها و گروه‌های مرتبط و برخی دولت‌ها تلاش گسترده‌ای برای مبارزه با خشونت مبتنی بر جنسیت دارند، این پدیده همچنان در سراسر جهان مشهود است و به مدد مناسبات فرهنگی کشورها "طبیعی" جلوه داده می‌شود. فضای دیجیتال نیز به عنوان دنباله‌ی جهان فیزیکی با حضور مردم فرهنگ‌سازی می‌شود و بدیهی است که تحت تاثیر ساخت خشونت‌آمیز اجتماعی قرار می‌گیرد.

 

خشونت آنلاین در قیاس با خشونت آفلاین پیچیده‌تر است، زیرا مناسبات غیردیداری جهان آنلاین می‌تواند گاهی لایه‌های عمیق‌تر و دورتر روان و ذهن فرد را آشکار و فعال کند؛ تا جایی که گاهی ناهنجاری‌های روانی، ظهور بی‌پرده‌تری در سطح دیجیتال دارند.

 

افرادی که مورد خشونت جنسی آنلاین قرار می‌گیرند با انواع احساسات منفی نظیر خشم، ترس، اضطراب، افسردگی و اندوه مواجه‌اند که برحسب میزان بروز ممکن است به انواع بیماری‌های روانی یا حتی خودکشی منجر شود. در میان این قربانیان، براساس مطالعات آماری که درباره‌ی محیط دیجیتال صورت گرفته، شمار زنان و کودکان، همچون فضای آفلاین، بیشتر است.

 

جنبش مبارزه با خشونت علیه زنان همانگونه که به سرعت با جنبه‌های قدرت‌بخش تکنولوژی و رسانه‌ی جدید آشنا شد، ناچار با وجوه تازه‌ای از خشونت مبتنی بر جنسیت روبرو گردید که با حفظ «فاصله‌ی ایمن» و قرار گرفتن در «مکان ایمن» قابل مهار نبود. تعداد روزافزون صفحات دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک که با اقبال کاربران روبرو است، حملات سایبری مبتنی بر جنسیت به صفحات افراد، مکالمه‌های آنلاین آزارنده یا خشونت‌آمیز جنسی، مفاهیمی نظیر «چشم‌چرانی دیجیتال» در کنار انواع دیگری از دست‌درازیهای جنسیتی، محیط دیجیتال را به فضایی بدل می‌کند که هم‌زمان می‌تواند به هردو پدیده‌ی خشونت جنسیتی و مبارزه علیه خشونت قدرت ببخشد.

 

 ساختار کلی خشونت مبتنی بر جنسیت در محیط دیجیتال مشابه آن چیزی است که در محیط آفلاین صورت می‌گیرد، اما تکنولوژی باعث ایجاد صورت‌های تازه‌ای و تشدید صورت‌های معمول آزار می‌شود.

 

خشونت آنلاین می‌تواند از طریق هک‌کردن صورت بگیرد که دزدیدن رمزعبور، کنترل کارکردهای کامپیوتر شخص قربانی و انواع راه‌های دستیابی جاسوسانه به اطلاعات کامپیوتری، شماره‌ی تلفن و … را شامل می‌شود.

 

گونه‌ی دیگر "تعقیب و نظارت" است که استفاده از تکنولوژی برای ردگیری موبایل، موقعیت مکانی، ایمیل، گفت‌وگوهای آنلاین و موارد دیگر را دربرمی‌گیرد. فرد متجاوز ممکن است با جعل هویت که به معنی استفاده از تکنولوژی برای دزدی هویت یک شخص است، به اطلاعات خصوصی او دست پیدا یابد و علیه او سندسازی کند.

 

مزاحمت و هرزه‌نگاری (اسپم کردن) آنلاین خشونت رایجی است که برای آزار، تهدید یا ایجاد هراس انجام می‌شود و ویژگی آن تکرارشوندگی‌اش است. گاهی افراد با تبلیغات دروغین اینترنتی مورد فریب و کلاهبرداری با واسطه‌ی تکنولوژی قرار می‌گیرند به نحوی که بر اساس موقعیت بی‌آنکه بدانند اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند (مثل وقتی که عضو صفحات دوستیابی جعلی می‌شوند.) خشونت رایج دیگر انتشار و توزیع بدخواهانه‌ی اطلاعات تصویری به منظور جریحه‌دار کردن آنان است. سایر گونه‌های خشونت رواج کمتری دارند و می‌توانند در یک دسته‌ی عمومی گنجانده شوند.

 

در نهایت می‎توان گفت که مبارزه با خشونت آنلاین اغلب با همان چالش‌هایی روبروست که جنبش مبارزه با خشونت در وضعیت آفلاین با آن مواجه است".

 

-------------------

[1] Baker, L., Campbell, M., Barreto, E. (2013). Understanding Technology-Related Violence Against Women: Types of Violence and Women’s Experiences . Learning Network Brief (6). London, Ontario: Learning Network, Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children.
[2] Leddy C (2014), Closing the gender gap in computer science
http://news.harvard.edu/gazette/story/2014/02/closing-the-gender-gap-in-computer-science
[3] Fascendini, F., & Fialovل, K. (2011). Voices from digital spaces: Technology related violence against women. Association for Progressive Communications.
[4] http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/platform/media.htm
[5] https://www.takebackthetech.net/
[6] Bianco, M., & Mariٌo, A. (2008). EROTICS: An Exploratory Research on Sexuality and the Internet. Policy Review, 16.
[7] Malhotra, N. (2007). The world wide web of desire: Content regulation on the internet. APC Issue Papers.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-02-28 13:01

افزودن دیدگاه جدید