کد مطلب: 

215

ناکامی اپراتورهای مخابراتی در ارائه خدمان IPTV

ناکامی اپراتورهای مخابراتی در ارائه خدمان IPTV

 

سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) - دیوید بوتوراک مدیرعامل شرکت Orbit Showtime Network (OSN) که یک برودکستر اماراتی است با تغییراتی که در فناوری مخابراتی جدید به وجود آمده و ظهور پدیده‌ای موسوم به "رسانه جدید" که به تازگی وارد عرصه پخش گسترده شده است، ناآشنا نیست.

پیش از پیدایش و ظهور گوشی‌های هوشمند و فناوری باند وسیع، مفهوم پخش گسترده مفهومی ساده بود، برای پخش یک برنامه برودکسترها فقط درباره جداول زمانی تصمیم می‌گرفتند و گزینه‌های اندکی برای انتخاب کانال پیش روی مخاطب و بیننده قرار می‌گرفت. اما در دنیایی که در آن خدماتی از قبیل YouTube، فیس‌بوک، تویتر و ویدیوی درخواستی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، واضح است که مدل‌های قدیمی و مفاهیمی چون پخش گسترده ناگزیر باید دستخوش تغییر شوند.

بوتوراک در این باره می‌گوید: "در دنیای رسانه نوین، فناوری و خدمات پخش گسترده دیگر خدماتی نوین به حساب نمی‌آیند. اغلب موقعیت‌هایی که ما خود را به عنوان برودکسترها در آن ها نشان داده و به فعالیت می‌پردازیم بازارهای متفاوتی هستند که رقابت در آنها به سبب ظهور رسانه‌های جدید، در حال افزایش یافتن است. واقعیت این است که نقش ما در حال تغییر است و دنیای رسانه‌ای ما نیز به میزان قابل توجهی تغییر پیدا کرده است. نه‌تنها در بخش فناوری و خدمات پخش گسترده بلکه در کلیه بخش‌های تجاری نیروهای جدیدی پا به عرضه گذاشته‌اند که در کار مدل‌های سنتی اختلال ایجاد می‌کنند. فقط رسانه نیست که در حال تغییر است بلکه واقعیت این است که مصرف‌کنندگان نیز تغییر کرده‌اند."

بوتوراک نقطه نظر خود را با ارائه یک سری آمار و گرایشات تبیین می‌کند. انتظار می‌رود که در طول پنج سال آینده تجارت الکترونیک جهانی، در میان کلیه بخش‌ها، سالانه حدود بیست درصد رشد داشته باشد؛ این در حالی است که رشد و پیشرفت رسانه دیجیتال، فضای صنعت سرگرمی را کاملاً تغییر داده است. بوتوراک در ادامه می‌افزاید: "هر روز بیش از گذشته تعداد کاربران دارای دانش و اطلاعات کافی از فناوری‌ها افزایش پیدا می‌کند. این همان مسأله‌ای است که تجارت‌های ما اکنون باید با آنها رابطه برقرار کرده و با آنها کنار بیایند."

تأثیر "کاربران آگاه به قابلیت‌های فناوری" را می‌توان در کلیه لایه‌های زندگی مردم دید تا جایی که حتی اثر این امر در تحولات اخیر منطقه آفریقای شمالی که توسط فیس‌بوک و تویتر هم شدت گرفته بود، قابل مشاهده است.

ظهور و رشد گرایش‌هایی چون ویدیوی درخواستی و شبکه‌های اجتماعی، برای برودکسترهای سنتی می‌تواند به عنوان یک تهدید تلقی شود. وی همچنین افزود: "همچنین شاهد رشد فزاینده‌ای در رسانه‌های اجتماعی هستیم. در حال حاضر فیس‌بوک بیش از پانصد میلیون نفر کاربر دارد که بیش از نیمی از آنها هر روز وارد این سایت شده و در آن فعالیت می‌کنند."

سالانه صد میلیارد بازدید از سایت YouTube می‌شود و حجم بالایی از تصاویر ویدیویی نیز هر روز در این سایت آپلود و یا از آن ها بازدید می‌شود. در چنین شرایطی، برودکسترها و رگولاتورها باید رابطه خود را با کاربران و فناوری‌ها حفظ کنند."

در عین حال که ظهور پخش گسترده دیجیتالی به برودکسترها امکان می‌دهد که گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند لزوماً امکان تعامل کاربران را با برودکسترها عرضه‌کننده خدمات فراهم می‌کند.

برتوراک می‌افزاید:‌ "اکنون نوبت کاربران است که نظرات خود را اعلام کنند و ما باید هم شنونده باشیم و هم پاسخگو."

در عصری که در آن کاربران به دسترسی به محتوای سفارشی در زمان و مکان مورد نظر خود عادت کرده‌اند، خدمات IPTV که اغلب توسط اپراتورهای مخابراتی ارایه می‌شوند، رقبایی مهم برای خدمات عرضه شده توسط برودکسترها به حساب می‌آیند.

اما بوتوراک در این باره می‌گوید که عرضه‌کنندگان خدمات IPTV، گروهی که عمدتاً از شرکت‌های مخابراتی تشکیل شده‌‌اند، در ارایه خدمات با کیفیت بالا به کاربران، شسکت خورده‌اند.

تجربه کاربری، فاکتوری بسیار مهم و کلیدی برای برودکسترها و اپراتورهای مخابراتی به شمار می‌رود. وی در ادامه می‌افزاید: "دیگر زمان تملک مشتری‌ها و کاربران به سر آمده و عامل موفقیت عرضه‌کنندگان این است که کار بردن و نیازهای آنها را  بشناسند و درک کنند."

به طور قطع تغییرات مطرح شده در این بخش شامل ظهور و رشد IPTV و بسترهای رسانه‌ای جدید، فرصت‌‌ها و چالش‌هایی را پیش روی برودکسترهای سنتی قرار می‌دهد.

وی معتقد است: "این شرایط بهترین شرایط برای ایجاد روابط حقیقی میان شرکت‌های مخابراتی و برودکسترها است. با انجام چنین کاری سطح هزینه‌ها پایین نگه داشته می‌شود و با شناسایی و بررسی تجربیات و مهارت‌های هر یک از شرکت‌ها موقعیت بهره‌گیری از تجربیات و مهارت‌های طرفین فراهم می‌شود. ما باید روش برقراری ارتباط با مشتریان را تغییر دهیم. در حقیقت مشتریان چنین انتظاری از ما دارند و ما به عنوان شرکت‌های مخابراتی و برودکسترها باید انتظارات مشتریان را برآورده کنیم."

انتهای پیام
منبع: گروه علمی تحلیلی طیف

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-28 18:49

افزودن دیدگاه جدید