کد مطلب: 

207

طرح‌های رنگارنگ و مشترکین سردرگم

سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) - ورود اپراتورهای مختلف همراه و ارائه خدمات متنوع به مشترکان، ضرورتی است اجتناب ناپذیر اما معرفی بیش از اندازه طرح‌های به ظاهر متفاوت تنها به سردرگمی و خستگی مخاطب می‌انجامد و کار به جائی می‌رسد که به قول معروف مشترکان " عطا را به لقا می‌بخشند".

 

در روزگار نه چندان دوری که برخی اپراتورهای تلفن همراه به تازگی کار خود را آغاز کرده بودند، همه ابزار تبلیغاتی موجود، بیلبورد بزرگراه ها، بنر سایت های اینترنتی، صفحات اول و دوم تمام روزنامه‌های کثیر الانتشار، صفحات پشت جلد مجلات تخصصی و غیر تخصصی، رادیو و تبلیغات گران قیمت قبل و بین سریال های روتین و سایر ساعات رسانه ملی، به یکباره به تسخیر این اپراتور درآمد و در مدت زمان اندکی به تمام ایرانی ها معرفی شد.

در آن زمان مردم این اپراتور تلفن همراه کشور را به سیم‌کارت های با تعرفه مکالمه دقیقه‌ای 49 تومان در سراسر کشور، می شناختند؛ اما دیری نپایید که اندکی بعد، در راستای جلب رضایت مشترکان و خدمت رسانی هرچه بهتر و مناسب تر، نخستین نسل از طر‌ح‌های این اپراتور با عنوان طرح های رنگی، آبی، ‌قرمز و طلائی معرفی شدند.

از آن پس این اپراتور، همواره ‏امتیازهایی را در مناسبت‌های مختلف، از جمله جشنواره زمستان تا بهار، جشنواره عید تا یلدا، جشنواره نوروز، جشنواره بهاره و پاییزه به مشترکان خود ارائه داده است.

البته در این بین گاهی نیز برخی از طرح‌های این اپراتور، مانند طرح مکالمه رایگان شبانه، مباحث بسیاری را از سوی جامعه متوجه این اپراتور کرده است.

با ادامه ارائه طرح‌های جدید و مناسبتی و بالا رفتن تعداد طرح های این اپراتور، که خود را پیشرو در ارائه خدمات جدید و تازه، می‌داند، رفته رفته طرح‌ها و تبلیغات حالت پیچیده تری به خود گرفت؛ تا آنجا که هم‌اکنون طرح‌های تشویقی رنگی قرمز، آبی، طلایی، طلایی یک ستاره، طلایی دو ستاره، مهتاب (تخفیف مکالمه بامدادی)، ساعات خوش gprs ، بسته افزایشی gprs ، شارژ شگفت انگیز، طرح × ۳ و نسخه دوم طرح × ۳ (کم مصرف)، پرچمدار آخرین طرح‌ها و جشنواره تابستان ۹۰ این اپراتور هستند.

تمامی جشنواره‌ها و طرح‌های اپراتور مذکور که یکی پس از دیگری اعلام می‌شود، به فراخور میزان و نوع مصرف مشترکان، امتیازاتی را برای کاهش نرخ مکالمه، کاهش نرخ پیام کوتاه، زمان‌های رایگان برای مکالمه و تخفیف بهای سرویس gprs ، برای مشترک فراهم می کنند.

برای مثال در طرح شماره 2 از طرح × ۳ جشنواره تابستانی، با پرداخت 9 هزار و 900 تومان، امکان استفاده از 1 گیگابایت gprs و 100 دقیقه مکالمه داخل شبکه، 10 پیام چند رسانه‌ای و هدایای ویژه وجود دارد.

در طرح شماره 3 از همین طرح، با پرداخت 9 هزار و 900 تومان، امکان استفاده از 1 گیگابایت gprs در کنار 500 دقیقه مکالمه داخل شبکه، 10 پیام چند رسانه‌ای و هدایای ویژه وجود دارد.

در طرح مهتاب، ویژه ماه رمضان، مشترکان این اپراتور می‌‌توانند با پرداخت 960 تومان، به مدت 5 روز از ساعت 1 تا 6 بامداد 50 دقیقه مکالمه داشته باشند و یا با پرداخت هزار و 890 تومان، در 7 روز، در همین ساعات به مدت 105 دقیقه مکالمه کنند.

البته در میان هیاهو و اشتیاق روزافزون این اپراتور برای معرفی طرح‌های جدید و تازه، سر برخی از مشترکان این اپراتور از این همه طرح رنگی، به معنی واقعی بی کلاه مانده است.

به عبارتی، برخی از مشترکان این اپراتور علیرغم اطلاع رسانی اینترنتی، روزنامه ای، پیامکی، رادیویی و تلویزیونی هیچ علاقه ای به استفاده از انواع طرح‌های این اپراتور نشان نمی‌دهند و فقط و فقط از طرح پایه‌ (ثانیه‌ای) استفاده می‌کنند.

برخی نیز معتقدند که ازدیاد طرح‌های مختلف که بعضا در چند دقیقه مکالمه یا چند پیامک بیشتر یا کمتر، تفاوت د‌‌ارند، سبب سردرگمی مشترکان می‌شود؛ به طوری که برخی عطای استفاده از طرح را به لقای آن ببخشند و به کل بی‌خیال طرح‌های رنگارنگ شوند. 

در ادامه این گزارش، این پرسش که "آیا از طرح های ایرانسل استفاده می کنید"، از چند مشترک این اپراتور سوال شده و پاسخ های آنها نیز در زیر آورده شده است.

در این پرسش تلاش شده که مخاطبان از مشترکان جوان این اپراتور باشند؛ زیرا به نظر می رسد مشترکان جوان نسبت به مشترکان با سن بیشتر در اکثریت هستند و همچنین علاقه بیشتری نیز به سرویس ها و طرح های این اپراتور از خود نشان می دهند.

 

* یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: طرح‌ها برای قبض‌ کم به صرفه نیست

خانم فدایی، یکی از مشترکان ایرانسل است که می‌گوید: از طرح‌های اپراتور خود استفاده نمی‌کند و از طرح پایه ( ثانیه‌ای) استفاده می‌کند.

این مشترک 24 ساله که 4 سال مشترک دائمی اپراتور مذکور است، می‌گوید: اوایل اعلام طرح‌ها چند طرح رنگی را فعال کردم؛ اما به علت اینکه هزینه‌های ماهیانه‌ قبض‌ام رقم بالایی نیست، برای من طرح پایه به صرفه‌تر است.

فدایی که دانشجوست اضافه کرد: البته هم‌اکنون مدتی است هزینه‌های قبض‌ام کمی بیشتر شده و شاید طرح‌های رنگی را فعال کنم.

وی در خصوص پیامک‌های اطلاع رسانی این اپراتور گفت: برای من که سیم‌کارت دائمی دارم، پیامک‌های معرفی طرح‌ها کمتر ارسال می‌شود و اغلب پیامک‌هایی که دریافت می‌کنم در خصوص دعوت به واریز الکترونیکی هزینه قبض و رویت الکترونیکی صورت‌حساب و کارکرد است.

این مشترک اضافه کرد: تا به حال نیز آهنگ پیشواز را با هزینه فعال نکرده‌ام؛ اما تاکنون دو بار به صورت جایزه برایم فعال شده است.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: نمی دانم چرا از طرح ها استفاده نمی کنم

خانم قادری، مشترک 48 ساله دیگری است که 1 سالی است مشترک اعتباری این اپراتور شده است.

وی می‌گوید: پیامک‌های اطلاع رسانی با مضمون معرفی محصولات و طرح‌های جدید را بسیار دریافت می‌کند؛ اما همچنان از طرح ثانیه‌ای استفاده می‌کند.

این مشترک که به سوالی در خصوص اینکه " به چه دلیل از طرح های مختلف استفاده نمی کنید"، پاسخ نمی دانم داد، گفت: دیده ام که بعضی از جوان های خانواده درباره این طرح ها صحبت می کنند؛ اما من خوب توجه نکرده ام.

این مشترک اعتباری ایرانسل می‌گوید: از میان تمام آنچه ایرانسل به او معرفی می کند، تاکنون چندین بار در مسابقات این اپراتور شرکت کرده است.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: علیرغم اینکه طرح‌ها را می‌بینم، اما دقت نمی کنم

آقای قنبری، 26 سال دارد و مشترک 4 ساله سیم‌کارت اعتباری است و از طرح ثانیه‌ای استفاده می‌کند.

وی می‌گوید: پیامک‌های اطلاع رسانی ایرانسل را بسیار دریافت می‌کند و علیرغم اینکه پیامک‌ها را می خواند، به آنها توجه نمی‌‌کند؛ زیرا حوصله این کار را ندارد.

این مشترک جوان گفت: یک بار به پیشنهاد یکی ازدوستانش یکی از طرح‌ها را فعال کرده؛ اما در حال حاضر دیگر حوصله مقایسه طرح‌ها و فعال کردن طرح‌‌ را ندارد و ترجیح می‌دهد از طرح پایه استفاده کند و هر زمان لازم داشت شارژ بخرد.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: وقت پیگیری طرح ها را ندارم

خانم احمدی، مشترک 29 ساله‌ای است که از ابتدای تاسیس اپراتور مورد بحث ما سیم‌کارت‌‌ دائمی آنرا خریداری کرده است.

وی که مشترک ثانیه‌ای است، گفت: از طرح‌های گوناگون این اپراتور استفاده نمی‌‌کند؛ زیرا هر روز یک طرح جدید را تبلیغ می کند و او وقت پیگیری هر روزه این طرح ها را ندارد.

این مشترک 4 ساله می گوید: هر ماه 1500 تومان آبونمان می‌پردازد و علیرغم اینکه در محل کار تلفن در دسترس دارد و به ندرت با تلفن همراه خود تماس می‌گیرد؛ اما با این حال هزینه ماهیانه هر قبض وی از 10 هزار تومان کمتر نمی‌شود.

این مشترک گفت: البته قیمت پیامک سیم‌کارت‌های این اپراتور بسیار پایین است.

احمدی گفت: در گذشته پیامک‌های بسیاری برایش ارسال می‌شد؛ اما مدتی است که ارسال پیامک‌ها کمتر شده است.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: طرح ها یا بسیار ارزان یا بسیار گران است

آقای ملکی یکی دیگر از مشترکان این اپراتور است.

این مشترک 30 ساله، 3 سالی است که سیم کارت اعتباری دارد و می‌گوید: از امکانات سیم‌کارت‌اش استفاده نمی‌کند.

وی که از طرح پایه‌ای ( ثانیه‌ای) استفاده می‌کند، معتقد است: هزینه مکالمه سیم‌کارت‌ها بسیار بالا است.

ملکی می گوید: وقتی در حال حاضر من با تلفن همراه ام فقط تماس می گیرم و آنقدر زود شارژ سیم کارت ام تمام می شود، طرح 4 یا 5 هزار تومانی حتما برای یک روز من خواهد بود و اگر بخواهم طرح های بیشتر را انتخاب کنم باید یکباره بیش از 20 هزار تومان پول بپردازم.

وی علاوه بر این معتقد است که شارژ سیم‌کارت‌اش یکباره می‌پرد و این اتفاق چند بار تکرار شده است.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: باید پول سرویس هایی که استفاده نمی کنم را نیز بپردازم

آقای محسنی مشترکی 19 ساله‌ و 2 سالی است که مشترک اعتباری این اپراتور است.

این دانشجوی می‌گوید: اوایل استفاده از سیم‌کارت یک بار یکی از طرح‌های رنگی این اپراتور را فعال کرده و دیگر این کار را انجام نداده است.

وی دلیل عدم استفاده از طرح‌ها را به صرفه نبودن عنوان می‌کند و می‌گوید: در این طرح‌ها، هزینه ماهانه در دسته بندی های تماس داخل شبکه، تماس خارج از شبکه، پیامک فارسی، پیامک انگلیسی، gprs و پیام چند رسانه ای تقسیم شده و به علت اینکه اغلب استفاده من از تلفن همراه در مکالمه خارج از شبکه و پیامک انگلیسی و البته بیش از سهمیه در نظر گرفته شده در طرح است، تصور می کنم که باقی مولفه های این طرح ها بدون استفاده هدر می رود ونمی خواهم برای چیزی که مصرف نمی کنم، پول بپردازم؛ بنا بر این، این طرح ها مناسب نوع مصرف من نیست.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: نمی دانم در هفته آینده بیشتر پیامک خواهم فرستاد یا تماس خواهم گرفت

آقای کتابی، مشترک 25 ساله دیگری است که یک سال پیش به مشترکان اعتباری اپراتور مذکور پیوسته و او نیز از طرح های این اپراتور استفاده نمی کند.

وی که دلیل استفاده از سیم کارت های این اپراتور را تنوع سرویس‌ها اعلام می کند، می گوید: تاکنون از طرح های مختلف استفاده نکرده است.

وی این طور توضیح داد که: این طرح ها هفتگی و ماهانه هستند و زمانی که یک بار حساب کردم، به این نتیجه رسیدم که نمی توانم پیش بینی تقریبی از تعداد پیامک هایی که در هفته آینده یا تعداد دقایق مکالمه ام در ماه آینده داشته باشم، به همین دلیل تصمیم گرفتم به همین صورت عادی و بدون نگرانی از پر شدن سقف پیامک یا سوخت شدن دقایق مکالمه از سیم کارت ام استفاده کنم و هر زمان که نیاز داشتم نیز شارژ تهیه کنم.

 

*یک مشترک اعتباری ثانیه‌ای: تفاوت طرح ها را نمی فهمم

خانم فرید دانشجوی 22 ساله ای است که از حدود 2 سال پیش، سیم کارت اعتباری را در دست دارد.

این مشترک جوان از طرح پایه ( ثانیه ای) استفاده می کند و در حالی که مایل به استفاده از طرح ها است، دلیل عدم استفاده از طرح های مختلف این اپراتور را، گنگ و نامفهوم بودن تبلیغات این اپراتور عنوان می کند.

وی می گوید: اپراتور همراه وی هر روز طرح جدیدی را ارائه می کند؛ اما من از آنها سر در نمی آورم؛ تفاوت طرح ها با یکدیگر را متوجه نمی شوم و نمی دانم که کدام طرح برای من بهتر است.

این مشترک ادامه می دهد: یکبار به توصیه یکی از دوستانم، تصمیم به فعال سازی یکی از طرح ها گرفتم؛ اما متوجه شدم، زمان فعال سازی طرح به پایان رسیده و باید تا اول ماه آینده منتظر باشم.

این مشترک اعتباری گفت: در حال حاضر نیز به دلیل پیچیدگی های طرح ها، کاملا آنها را کنار گذاشته ام و دیگر به این طرح ها توجه نمی کنم.

 

*تصوری از جهت گیری احتمالی، طرح های اپراتورها در آینده

در پایان می توان گفت: با توجه به سرعت سرسام آور اپراتورها در ارائه سرویس ها و طرح های جدید، به منظور جلب رضایت مشترکان و خدمت رسانی هرچه بهتر و مناسب تر، شاید در آینده نه چندان دور، ارائه طرح های زیر از سوی اپراتورهای بعدی یا اپراتورهای فعلی، چندان بعید نباشد.

 

*طرح نارنجی کم رنگ

طرح به صورت پلکانی است؛ چنانچه مصرف شما در هفته دوم مصرف، دو برابر جذر مصرف شما در هفته اول باشد و نیز تعداد پیامک‌های شما بر 5 بخش پذیر باشد، از 11 شارژ شگفت‌انگیز بهره‌مند خواهید شد.

 

*طرح بنفش جیغ

در این طرح مکالمه از ساعت 12 شب تا 6 بامداد رایگان است؛ چنانچه بتوانید در این بازه زمانی، بدون وقفه و یک نفس صحبت کنید، در قرعه کشی‌ یک فروند هواپیما شرکت داده می‌شوید.

 

*طرح یشمی خال خال

طرحی مختص دانشجویان است.

 

*طرح آبی نقرابی

در این طرح اگر میانگین مصرف در طول یک ماه، عددی متناسب با سال تولد شما باشد، نصف مکالمه شما رایگان محاسبه خواهد شد.

 

* طرح خاکستری خسته

این طرح مخصوص دیر آموزان است و اگر بتوانید به صورت صحیح بشمارید که چند بار در روز تبلیغ اپراتور مورد نظر در تلویزیون پخش می‌شود، یک سیم کارت هدیه دریافت خواهید کرد.

 

**سخن آخر

ورود اپراتورهای مختلف و ارائه خدمات گوناگون و متنوع به مشترکان، ضرورتی است اجتناب ناپذیر که در کنار ایجاد رقابت برای جذب مشترک بیشتر با ارائه خدمات بهتر، به روزآمد شدن فناوری‌های سخت و نرم‌افزاری و آشنائی همگان به کارکردهای فناوری اطلاعات می‌انجامد اما نکته در اینجا است که معرفی بیش از اندازه طرح‌های به ظاهر متفاوت و رنگارنگ تنها به سردرگمی و خستگی فکری و ذهنی مخاطب می‌انجامد و کار به جائی می‌رسد که به قول معروف " عطا را به لقا می‌بخشد".

 

منبع: فاطمه سامعی - خبرگزاری فارس

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-27 15:13

افزودن دیدگاه جدید