کد مطلب: 

180906

"تلکام" فرصتی مغتنم برای فضای جدید پساتحریم

"قطعا طعم تلخ فشارهای دوران تحریم هم اپراتورها را از توسعه مدنظر خود در جهت به روز رسانی تکنولوژیهای مورد نظر بازداشته است و هم تولیدکنندگان تجهیزات و تکنولوژیهای مخابراتی و ارتباطی در داخل کشور را بیش از گذشته نحیف و ضعیف کرده است. پس این رویداد مهم در این مقطع می تواند فرصتی مغتنم برای گام گذاشتن در فضای جدید گشایش های پس از تحریم باشد".
"تلکام" فرصتی مغتنم برای فضای جدید پساتحریم

به گزارش سیتنا، مهندس "جمشید قضاتی" مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یادداشت ارسالی برای سیتنا، آورده است:

شنبه آینده به روال هر ساله نمایشگاه بین المللی و تخصصی"تلکام" با هدف گردهمایی نقش آفرینان و بازیگران اصلی حوزه خدمات ارتباطی و مخابراتی در چهارم مهر ماه آغاز می گردد. 

به سبک و سیاق این سال‌ها شرکت های تولید کننده تجهیزات و تکنولوژی های مخابراتی و اپراتور های مطرح کشور در حوزه تلفن سیار و ثابت و همچنین شرکت های خارجی حوزه ICT جهت گسترش و معرفی حوزه فعالیت خود در بازار ایران حاضر می شوند.

آنچه که اهمیت این نمایشگاه و گردهمایی را از سال های قبل متمایز می کند. این است که گشایش این رویداد بزرگ حوزه ICT همزمان با آستانه ورود به دوران پسا تحریم است.

قطعا طعم تلخ فشارهای دوران تحریم هم اپراتورها را از توسعه مدنظر خود در جهت به روز رسانی تکنولوژیهای مورد نظر بازداشته است و هم تولیدکنندگان تجهیزات و تکنولوژیهای مخابراتی و ارتباطی در داخل کشور را بیش از گذشته نحیف و ضعیف کرده است. پس این رویداد مهم در این مقطع می تواند فرصتی مغتنم برای گام گذاشتن در فضای جدید گشایش های پس از تحریم باشد.

ورود و حضور پر رنگ بازیگران جدید (شرکتهای خارجی) در فعالیت های  بازرگانی پیش رو در داخل کشور به عنوان قطب سوم این بازی (علاوه بر شرکت های داخلی تولید کننده و  اپراتورها، از منظر منافع ملی کشور در این حوزه هم فرصت و هم تهدید است.

فرصت از این منظر که این امکان وجود دارد با سیاست گذاری شایسته در سطح ملی حلقه این ارتباط را به نوعی پایه گذاری کرد که هم تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنعت مخابرات و ارتباطات در داخل کشور تقویت گشوند و هم تکنولوژی‌های جدید از طریق مشارکت های سه جانبه از مسیر توانمندسازی و کارآفرینی داخلی همراه با ایجاد کنسرسیوم های معتبر با خارجی ها به داخل کشور وارد شود.

تهدید این مساله نیز جایی می تواند باشد که نحوه تعاملات اپراتورها و شرکت های بزرگ این حوزه به عنوان معرفی کنندگان داخلی تجهیزات جایی برای استفاده از ظرفیت های داخلی در نظر گرفته نشود؛ هر چند که به اعتقاد نگارنده در صنایع پیشرو قطعه سازی و تجهیزات و تکنولوژی‌های حوزه فناوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات توانمندی شرکت های داخلی کشور محدود شده است، اما همین ظرفیت های محدود  صنایع داخلی باید کاملا مورد استفاده و فعالسازی قرار گیرد تا گام به گام زمینه رشد بیشتر در جهت توسعه کشور و ایجاد اشتغال در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

و کلام آخر اینکه، متاسفانه در جریان برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها در سال‌های گذشته برگزاری همزمان کنفرانس های تخصصی در قالب ایجاد دیالوگ جامع بین تمام بازیگران (تولید کنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی، شرکت‌های خارجی، اپراتورهای داخلی، ارکان دولتی مثل گمرک و بانکها و.... در جهت بررسی دقیق چالش های موجود و ایجاد هم افزایی های بیشتر خالی بوده که شایسته است در این نمایشگاه و  نمایشگاه های آتی مورد توجه قرار گیرد.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-20 18:41

افزودن دیدگاه جدید