کد مطلب: 

173193

کارت پستال هنوز حرفی برای گفتن دارد!

"اکرم امینیان" کارشناس ارتباطات دفتر روابط عمومی شرکت پست در مطلبی که در روزنامه "کسب و کار" منتشر شده به معرفی سرویس کارت پستال الکترونیکی شرکت پست پرداخته است.
کارت پستال هنوز حرفی برای گفتن دارد!

وی در این مطلب نوشت: در میان گنجینه خاطرات هر یک از ما، قاب های کوچک مصوری وجود دارد که از ارزش خاصی برخوردارند. قاب هایی که با دست نوشته و امضایی که بر آن حک شده دنیایی حس خاطره انگیز را به روی ما می گشاید .حس شیرین و  لذت بخشی که با هیچ چیز قابل قیاس نیست.حس نستالژیکی که در کلام نمی گنجد.

این قاب های پر احساس همان کارت پستال هایی است که پیش ترها در هر مناسبتی همه خواهانش بودند...

اما این روزها متاسفانه سنت دیرینه استفاده از کارت‌پستال به طور چشمگیری نزد جامعه ایرانی به ویژه نسل جدید رنگ باخته  است. با وجود این که جذابیت کارت پستال و خاطره آن در ذهنیت تاریخی تک تک مردمان سرزمینی که مهد فرهنگ و تمدن بوده نقش بسته ولی به علت مشغله های زندگی کنونی و تعدد ارتباطات، بازار این آثار جذاب هنری از رونق افتاده است. دیگر کمتر کسی را می بینید که برای ابراز محبت و توسعه دوستی احساساتش را درون این پیام آوران مهربانی گذاشته و روانه دوست نماید .

در واقع یکی از علل مهجور ماندن این قاصدان کاغذی که جاذبه های طبیعی، افتخارات ملی، فرهنگ و سنن بومی و وقایع تاریخی را به رخ می کشید هجمه فناوری های نوین ارتباطی است که تمامی ابعاد زندگی را به سیطره خود درآورده و فرهنگ مکاتبه و نامه نگاری نیز از آن در امان نمانده و کم کم ارسال نامه و کارت پستال واقعی به دست فراموشی سپرده شده است.

در عصری که با شتاب دنیای دیجیتال همه چیز مسیر خود را طی می کند شاید انتظار برای دریافت یک کارت پستال از یک سوی کشور به سوی دیگر آن و حتی از کشوری به کشور دیگر بی معنا به نظر رسد!!!

در دنیایی که پیامک، شبکه های اجتماعی، سایت های اینترنتی جای خود را در دل تمامی اقشار باز کرده و به پدیده ای همه گیر تبدیل شده دیگر همه ترجیح می دهند با استفاده از مجاری مجازی پیام های خود را با کلیکی بر بال امواج سوار و به سوی دوردست ترین نقطه دنیا حتی در قاره ای دیگر ارسال نمایند. شیوه ای که از بار عاطفی و احساسی آن کاسته و نقش ارتباطی اش را کم اثر ساخته است، شیوه ای که به واسطه سرعتش لذت و شیرینی انتظار دریافت نامه را گس نموده است.

به سردی گراییدن این رسم پسندیده قدیمی در کشوری که همیشه از نظر مهرورزی و نوع دوستی زبانزد بوده غم انگیز است؛ این درحالی است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی از آنجا ظهور نموده  میلیون ها کارت پستال به مناسبت سال جدید میلادی از طریق پست توزیع می شود و در کشور ما میلیون ها پیامک برای تبریک عید نوروز از طریق تلفن های همراه  ارسال می شود.

آمار و اطلاعات شاهدی بر این مدعاست:در کشور سوییس بیش از 70 درصد از شهروندان این کشورکه به مسافرت می روند ترجیح می دهند به دوستانشان کارت پستال بفرستند. در دیگر نقطه اروپا فرانسه سالانه 600 میلیون کارت پستال ارسال می شود و سرانه کارت پستال برای هر نفر10 تخمین زده شده است.

باید باور کرد که نامه، نامه نگاری و کارت پستال همواره روابط انسانی را تعمیق بخشیده و گرمی و عواطف و احساسات را به گیرنده انتقال می دهد. هر کلامی که بر آن نقش می بندد در ورایش هزار حس زیبا نهفته است که گیرنده  آن را دریافت و درک می نماید. ولی پیامک یک ارتباط  مجازی است نه واقعی به ظاهر نزدیک است ولی دور است. پیام کم رنگ ،سرد و بی روحی که احساسی را با خود نمی برد.

نامه و کارت پستال به عنوان یک اثر انحصاری و ویژه رشته های ارتباط انسانی را تحکیم بخشیده چرا که برای یک فرد خاص ارسال می شود ولی یک پیامک یا کارت پستال های الکترونیکی به ده ها نفر در آن واحد با فشار دکمه ای ارسال می شود در واقع این نوع ارتباط هیچ بویی از احساس، توجه و تمرکز نمی دهد. این ارتباط گذرا با فشار دکمه ای هم پاک می شود و اثری از فرستنده بر جای نمی گذارد. در حالی که کارت پستال فیزیکی همیشه ماندگار و خاطره انگیز است.

مدتی است که در کشور ما شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در خلاقیتی جالب و منحصر به فرد خدمتی نوین را به منظور حفظ و احیای سنت ارسال کارت پستال و ترغیب هموطنان به استفاده از این آثار مصور جذاب در مراودات خود طراحی و راه اندازی نموده است.

سرویس کارت پستال شرکت پست با آمیختن شیوه های سنتی و الکترونیکی طوری طراحی شده که هم پاسخگوی نیازهای جامعه امروز که فناوری بخش مهمی از زندگی او گشته است بوده و هم از بعد عاطفی و احساسی، اثر گذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

همه افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها از اقصی نقاط دنیا می توانند با مراجعه به سامانه www.ecard.post.ir  به مناسبت ها و ایام خاص از میان صدها عنوان کارت پستال های متنوع، زیبا و جذاب جای گرفته در این سامانه، کارت دلخواه خود را انتخاب، پیام موردنظر را درج و نشانی گیرنده را ثبت نمایند. سفارش های ثبت شده از سوی  واحدهای پستی بررسی و کارت پستال الکترونیکی انتخاب شده به صورت کاغذی بر اساس سفارش کاربر آماده سازی گردیده و پست با برخورداری از گسترده ترین شبکه توزیع کشور آن را به دست گیرنده می رساند.

این سرویس یگانه و منحصر به شرکت پست با برخورداری از قابلیت های متعدد دارای امکانات جالب دیگری نظیر بارگذاری تصاویر شخصی برای چاپ به عنوان تصویر کارت، درخواست توزیع در زمان دلخواه، ارسال انبوه، پرداخت هزینه به صورت برخط، ارسال به صورت ثبتی و امکان رهگیری تا رسیدن به مقصد از طریق پرتال شرکت پست، ارسال به سراسر کشور می باشد.

سرویس ثبت سفارش آنلاین کارت پستال نسبت به دیگر شیوه های مشابه بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه برای هموطنان است چرا که هزینه سرویس ثبت سفارش آنلاین در مقایسه با هزینه رجوع به بازار، خرید کارت پستال و همچنین ارسال به گیرنده بسیار کم تر می باشد.

این سرویس که در برخی کشورهای توسعه یافته نظیر اسپانیا، اتریش، آمریکا، پرتغال، دانمارک، سوییس و کانادا به روشی مشابه ارایه می گردد در کشور ما از بدو راه اندازی با استقبال خوبی از سوی هموطنان روبرو بوده است.

همچنین در کشورهای در حال توسعه استفاده از این سرویس رو به گسترش است؛ به طوری که در کشور مالزی به مناسبت عید سعید فطر 17 میلیون کارت از طریق این سرویس ارسال شده است.

در واقع همه ملل به این واقعیت رسیده اند که باید با هر ابتکار و نوآوری، فرهنگ نامه و نامه نگاری را به منظور گسترش ارتباطات انسانی و کاهش فاصله های عاطفی زنده نگه داشت و به نسل های آینده که همدمی جز فناوری برای آنها وجود ندارد انتقال دهند.

بیایید حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم فرصت را مغتنم شمرده و به منظور حفظ این آثار ارزشمند و پاسداری از فرهنگ و آیین سرزمین باستانی مان ایران، سال جدید را به کسانی که تعلق خاطر داریم با ارسال کارت پستال تبریک بگوییم و به گنجینه خاطرات آنها بپیوندیم؛ در عصری که همه چیز بوی فناوری می دهد خاطره شدن کار آسانی نیست، خاطره جاودانی که در ذهن آیندگان همیشه به یادگار خواهد ماند. بیایید باور کنیم که هنوز کارت پستال حرفی برای گفتن دارد!!!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2015-03-01 11:41

افزودن دیدگاه جدید