کد مطلب: 

14484

از وی چت تا واتس آپ: این تعقیب و گریز تا کی ادامه می یابد؟!

این روزها ، فیلترینگ ˈواتس آپˈ بحث روز میلیون ها کاربر این نرم افزار موبایلی و نیز برخی از مسوولان است.
 

به گزارش سیتنا، جعفر محمدی در عصر ایران افزوده است: آخرین پرده این ماجرا هم تا این لحظه، توقف فیلترینگ واتس آپ به دستور رئیس جمهور روحانی است. پیشتر رئیس کمیته فیلترینگ، خبر از تصویب مسدود سازی واتس آپ داده بود.

سال گذشته، نرم افزار موبایلی ˈوی چتˈ فیلتر شد. بیش از چهار میلیون ایرانی عضو وی چت بودند. سوال اینجاست که آیا این چهار میلیون نفر، قید استفاده از ارتباطات موبایلی با اپلیکشین های جدید را زدند؟

پاسخ کاملاً منفی است: عده ای، روی موبایل های خود فیلتر شکن نصب کردند و بقیه هم رفتند سراغ اپلیکیشن های دیگر مانند وایبر، واتس آپ، تانگو، کوکو، کاکائو، دی دی، کیک ، ووکسور و ....

در واقع، فروشندگان فیلتر شکن و رقبای وی چت (که همگی مانند وی چت خارجی بودند) برنده ماجرا بودند و هزینه بُرد آنها را هم نظام جمهوری اسلامی ایران داد.

نکته مهمی که به نظر می رسد در این باره مورد بی دقتی قرار گرفته، خلط مبحث بین محتوا و ابزار است.

فیلترینگ اساساً بدین خاطر شکل گرفته که رسانه هایی که اقدام به تولید و نشر محتوای نامناسب (مانند تصاویر مستهجن) می کنند، از دسترس عموم خارج شوند. در اصل این قضیه (و نه الزاماً در مصداق ها)، سخنی نیست، نکته اینجاست که به جای نظارت بر محتوا، اخیراً ابزار هم تحت شمول فیلترینگ قرار می گیرد.

مثلاً همین واتس آپ، یک نرم افزار است که خودش تولیدی ندارد، بلکه کاربرانش می توانند تولیدات شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. حال ممکن است مانند مثال معروف چاقو، یکی از آن استفاده درست کند و دیگری بهره گیری نادرست.

اگر قرار است ابزارها به خاطر این که ممکن است افرادی از آن استفاده نادرست کنند، ممنوع شوند باید خودرو را هم قدغن کرد چون عده ای با آن تصادف می کنند، گروهی کالای قاچاق حمل می کنند، بعضی ها از آن برای مقاصد غیراخلاقی استفاده می کنند و ... ، حال آن که به خاطر این کارها، استفاده از خودرو را در کشور ممنوع نمی کنند بلکه با متخلفان برخورد قانونی می نمایند.

ابزارهای اینترنتی هم همین گونه اند و نباید مانع شان شد (و نمی شود هم مانع شد)، بلکه باید به مردم نحوه استفاده درست از آنها را یاد داد، از جمله این که چگونه از اطلاعات خود حفاظت کنند، چگونه در دام تبهکاران اینترنتی نیفتند و... .

فیلتر کردن پیاپی ابزارها، فرصت این آموزش را می گیرد چرا که مسوولان به جای یاد دادن، مدام در حال فیلتر کردن هستند و مردم هم به جای یاد گرفتن، در حال کوچ کردن از این اپلیکیشن به آن اپلیکیشن! سودش را هم فروشندگان فیلتر شکن می برند و صاحبان اپلیکیشن هایی که پذیرای رانده شدگان از اپلیکیشن قبلی اند. در این میان، نه کاربران سود می کنند، نه نظام.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-05-06 19:20

افزودن دیدگاه جدید