کد مطلب: 

865

دستیابی به اهداف تجاری کشور بدون گمرک الکترونیک ممکن نیست

دستیابی به اهداف تجاری کشور بدون گمرک الکترونیک ممکن نیست

رئیس کل گمرک با اشاره به حجم یکصد و سی میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور، پاسخگویی به نیازهای تجارت خارجی بدون استقرار گمرک نوین را غیرممکن دانست.

 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) به نقل از شادا، "معمارنژاد" با اشاره به حجم 130 میلیارد دلاری تجارت خارجی و ترانزیت کشور در سال 1389 گفت: ادامه این حجم از مبادلات تجاری کشور بدون ایجاد گمرک نوین و گمرک الکترونیکی امکان پذیر نخواهد بود.

 

وی افزود: همین چالش ها و نیازهای آتی، گمرک کشور را بر آن داشت تا طرحی را در چارچوب طرح جامع گمرکی تهیه کرده و در همین راستا فرآیندها، قوانین و مقررات سازمان، ساختار و تشکیلات گمرک دچار تحول اساسی خواهد شد.

 

معمارنژاد خاطرنشان کرد: بدون اصلاح فرآیند های ساختار تشکیلات سازمانی و قوانین و مقررات، تحول در نظام گمرکی امکان پذیر نخواهد بود، به همین دلیل مجموعه کارشناسان، محققین و مدیران اقتصادی و نظام گمرکی کشور طرحی جامع را تحت عنوان گمرک نوین تهیه کردند که تمامی مجموعه های مورد نظر در آن گنجانده شده است.

 

رئیس کل گمرک در ادامه به نیاز ها و ضرورت های اجرایی طرح گمرک نوین اشاره کرد و گفت: تسهیل امور تجاری امر واضحی است وطبعأ استفاده از ابزارهای الکترونیکی و یا فناوری های نوین نیز با هدف تسهیل تجارت صورت می گیرد.

 

وی افزود: گمرکات کشور نیز با استفاده از این ابزارها و فناوری های نوین می توانند دقت و سرعت در عملیات گمرکی را افزایش دهند و با توجه به افزایش مداوم سطح مبادلات تجاری و ترانزیت کشور، ابزارهای سنتی کارایی خود را برای انجام امور محوله به صورت محسوسی از دست می دهند.

 

رئیس کل گمرک سپس به اهمیت اطلاعات در نظام گمرکی کشور اشاره کرد و در این زمینه گفت: ما باید بر مبنای اطلاعات، کشور را مدیریت کنیم و اطلاعات نیز باید بصورت لحظه ای در اختیار مدیران، کارشناسان و کاربران سیستم قرار بگیرد تا امکان تصمیم گیری افزایش یابد.

 

وی در خصوص اصلاح فرآیندها و قوانین و مقررات گمرکی گفت: برای دستیابی به یک گمرک نوین باید بسیاری از مقررات، قوانین و دستورالعمل ها مورد بازبینی قرار گیرد، زیرا بدون قوانین و مقررات شفاف، اجرای گمرک نوین غیرممکن خواهد بود.

 

معمارنژاد گفت: گمرک از اولین سازمان هایی بود که به سمت الکترونیکی شدن و استفاده از ابزارهای نوین حرکت کرد اما امروز نمی توان ادعا کرد که در این زمینه یک سازمان پیشرو است.

رئیس کل گمرک افزود: دلیل عقب ماندن نظام گمرکی، نداشتن نقشه راه بلند مدت در نظام گمرکی کشور بوده است.

 

معمارنژاد وضعیت کنونی گمرک کشور را نه یک گمرک مدرن و نه یک گمرک سنتی دانست، بلکه یک گمرک در حال گذار ارزیابی کرد و در این خصوص گفت: نرم افزارهایی چون آسیکودا یک نرم افزار دوران گذار به شمار می رود و نمی توان از آن به عنوان یک نرم افزار مدرن و نوین نام برد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-11-29 14:45

افزودن دیدگاه جدید