کد مطلب: 

6853

تبدیل چین به بزرگترین بازار موبایل‎های هوشمند در دنیا

تبدیل چین به بزرگترین بازار موبایل‎های هوشمند در دنیا

افزایش استفاده از تلفن همراه هوشمند نه تنها سود قابل ملاحظه‎ای برای شرکت های تولید کننده آن و شرکت های مخابراتی به همراه دارد، بلکه توسعه صنایع مربوط به نرم افزارهای کاربردی را هم تحریک کرده است. پس از توسعه سریع بازار شبکه اینترنت بی سیم در چین، بسیاری از افراد از جمله سرمایه گذاران وارد این عرصه شده و شرکت های اینترنت نیز در این زمینه با هم به رقابت پرداخته‎اند.

 

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات "سیتنا"، تلفن همراه هوشمند همانند کامپیوتری است که سیستم پردازنده مستقل داشته و کاربران می توانند آن طور که خودشان می خواهند نرم افزار و بازی های کامپیوتری را در آن نصب کرده و با استفاده از شبکه مخابراتی به شبکه اینترنت بی سیم متصل شوند.
 
چندی پیش، شرکت تحقیقات و تجزیه مخابرات بی سیم فلوری آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که تا ماه فوریه سال 2013، تعداد کاربران تلفن همراه چین که از سیستم آی او اس و اندروید استفاده می کنند از آمریکا پیشی گرفته و چین از این لحاظ به بزرگترین بازار تجهیزات پایانه هوشمند در جهان تبدیل شده است. 

در چند سال اخیر، بازار تلفن همراه هوشمند در چین، گسترشی سریع داشته است. بر اساس داده های منتشر شده وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین، در نیمه اول سال 2012، میزان فروش تلفن همراه هوشمند به 146 میلیون دستگاه رسید که 51.9 درصد کل تلفن همراه فروخته شده در این مدت در چین را شامل می شد. این نوع تلفن از تلفن همراه سنتی پیشی گرفته و به بخش عمده بازار آن در چین تبدیل شده است.
 
اکنون در بازار چین تلفن های همراه هوشمند گوناگونی فروخته می شود. برخی مشتریان می توانند آن طور که دوست دارند گوشی مورد پسند خود را انتخاب کنند. با این حال، در گذشته مشتریان برای خرید یک تلفن همراه، بیشتر قیمت و مدل ظاهری آن را در نظر می گرفتند، اما در حال حاضر همانند خرید یک کامپیوتر باید عواملی چون سخت افزارها، سرعت اتصال به اینترنت، نشان تجاری، قیمت و غیره را نیز در نظر گرفت.
 
اکنون با استفاده از تلفن همراه هوشمند می توان کارهایی از جمله بررسی اخبار، وبلاگ نویسی، خرید، گپ اینترنتی و تماشای برنامه های ویدیویی امکان پذیر است.
 
به گزارش سیتنا، فروشگاه زنجیره ای سانینگ یکی از بزرگترین خرده فروشان وسایل برقی در چین است. هائو جیا معاون این فروشگاه زنجیره ای در گفت و گویی عنوان کرده است: اکنون تقریبا تمامی شرکت های تولید موبایل، گوشی های هوشمند تولید و به بازار عرضه کرده اند. بیشتر مشتریان هم در مقابل ویترین های تلفن همراه فروشگاه سونینگ نیز خواهان تلفن همراه هوشمند هستند که اکنون میزان فروش تلفن های همراه هوشمند در فروشگاه های سانینگ در مقایسه با میزان کل تلفن های همراه فروخته شده به 85 درصد می رسد، این میزان یعنی تصرف بخش عمده بازار.
 
وی افزوده است که مشتریان در انتخاب تلفن همراه هوشمند بیشتر به بزرگی صفحه نمایشگر، کاربرد سیستم پردازنده و البته سرعت اتصال به اینترنت توجه می کنند.
 
به دنبال افزایش سریع فروش تلفن هراه هوشمند و استفاده از آن در چین، مشتریان تلفن همراه هوشمند از نسل سوم شبکه مخابراتی (3G) نیز بیشتر شده است. این نوع تلفن از فناوری جدید استفاده کرده و در مقایسه با شبکه های قدیمی نسل دوم از لحاظ انتقال داده های صوتی و تصویری به مراتب سریع تر بوده و می تواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. افزون بر این، مشتریان می توانند به راحتی از فناوری و روش های چند رسانه ای از جمله عکس، موسیقی و ویدیو استفاده کرده و از خدماتی مانند مراجعه به وب سایت، برگزاری تلفن گروهی، انجام تجارت الکترونیک و غیره برخوردار باشند.
 
شرکت های مخابراتی چین برای تعمیم و گسترش تلفن همراه نسل سوم فعالیت هایی را برگزار کرده اند. از جمله آن که مشترکان می توانند با پرداخت یک سال هزینه یک دستگاه تلفن همراه هوشمند را به رایگان به دست می آورند.
 
در همین راستا، لیو شیائو وی کارمند شرکت چاینا یونیکام از بزرگترین شرکت های مخابراتی چین، گفت: به منظور پاسخ گویی به نیازهای مشترکان، این شرکت شبکه نسل سوم مخابراتی سی دی ام ای را ایجاد کرده که از پرسرعت ترین سیستم هاست، بیشترین کارآیی ها را دارد و در اکثر مناطق جهان می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این شرکت با همکاری با شرکت های تولید تلفن همراه، بسیاری تلفن های همراه هوشمند را وارد کرده و مشتریان می توانند هر مدل مورد پسند خود را انتخاب کنند.
 
بر اساس داده های منتشر شده، تا پایان ماه دسامبر سال 2012، تعداد مشترکان شبکه نسل سوم مخابراتی شرکت چاینا یونیکام به 76 میلیون و 460 هزار رسید که 32 درصد کل مشترکان این شرکت را شامل شد. این در حالی است که یک شرکت بزرگ مخابراتی دیگر چین چاینا موبایل برای اشغال بازار درصدد ایجاد شبکه نسل چهارم مخابراتی است. در ماه فوریه سال جاری، شعبه این شرکت در استان جه جیان واقع در شرق چین عرضه خدمات شبکه نسل چهارم را به طور آزمایشی آغاز کرده است. گفتنی است که با استفاده از این شبکه می توان با سرعت 100 مگابایت در هر ثانیه فایل های صوتی و تصویری را منتقل کرد که تقریبا تمامی نیازها و خواست های خدمات بی سیم را پاسخ گوست.
 
به گزارش سیتنا، مرکز اطلاعات اینترنتی چین (CNNIC) چندی پیش با انتشار گزارش "آمار وضعیت توسعه شبکه اینترنت در چین" اعلام کرد که تا پایان سال 2012، شمار کاربران اینترنت در چین به 564 میلیون رسید و نسبت پوشش شبکه اینترنت در جمعیت 42.1 درصد بود. این رقم در مقایسه با سال 2011 میلادی، 3.8 درصد افزایش نشان داده است. این در حالی است که کاربران اینترنتی که از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل می شوند افزایشی سریع داشته و به 420 میلیون مشترک رسیده که رشد سالانه 18.1 درصدی را نشان می دهد. بر اساس تحلیل و تجزیه، عمومی شدن استفاده از تلفن همراه هوشمند و تکمیل شبکه مخابراتی بی سیم یکی از عوامل مهم آن به شمار می رود. به این ترتیب چین نیز وارد عصر تلفن همراه هوشمند شده است.
 
افزایش استفاده از تلفن همراه هوشمند نه تنها سودی قابل ملاحظه برای شرکت های تولید کننده آن و شرکت های مخابراتی به همراه دارد، بلکه توسعه صنایع مربوط به نرم افزارهای کاربردی را هم تحریک کرده است. اکنون هر مشترک تلفن همراه هوشمند می تواند در گوشی همراه خود بازی های کامپیوتری روز از جمله سری محبوب انگری بردز و ماهیگیری را نصب کند. می توان گفت دنیای مجازی چند سیستم پردازنده تلفن همراه ناشی از توسعه این صنایع شکل گرفته اند.
 
وانگ چیان یکی از توسعه دهندگان نرم افزار تلفن همراه است. او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه همراه، به دنبال راه اندازی شرکتی در این زمینه بوده است. وی توضیح داد: "در گذشته اگر می خواستیم یک رستوران و یا فروشگاه مناسب پیدا کنیم و به آن مراجعه کنیم تنها می توانستیم سراغ آن را از دوستان مان بگیریم. اما در حال حاضر تنها با استفاده از نرم افزارهای مکان یاب می توانیم تمامی اطلاعات را درباره هر مکان و فروشگاهی که بخواهیم از جمله آدرس، تلفن تماس، فاصله مقصد با محلی که در آن هستیم، قیمت غذاها و کالاها را به دست بیاوریم و حتی می توانیم مستقیم با گوشی خود در اینترنت صندلی رستوران را هم رزرو کنیم و یا کالایی به این وسیله خریداری کنیم."
 
پس از توسعه سریع بازار شبکه اینترنت بی سیم در چین، بسیاری از افراد از جمله سرمایه گذاران وارد این عرصه شده و شرکت های اینترنت نیز در این زمینه با هم رقابت کرده اند. بر اساس آمار منتشر شده، ارزش بازار شبکه بی سیم اینترنت در سال 2012 در چین به 54 میلیارد و 970 میلیون (برابر با 912 میلیون دلار) است. پیش بینی می شود که تلفن همراه هوشمند در آینده به تدریج جای تلفن همراه قدیمی را گرفته و تا سال 2016 درصد آن از 700 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-04-29 10:53

افزودن دیدگاه جدید