کد مطلب: 

6150

سرپرست معاونت IT بانک شهر در گفت‎وگو با سیتنا: همه خدمات آنلاین و آفلاین را در کیف پول الکترونیکی ارائه می‎دهیم/ باجه‎های سیار می‎توانند جایگزین مناسبی برای شعب جدید باشند

سرپرست معاونت IT بانک شهر در گفت‎وگو با سیتنا: همه خدمات آنلاین و آفلاین را در کیف پول الکترونیکی ارائه می‎دهیم/ باجه‎های سیار می‎توانند جایگزین مناسبی برای شعب جدید باشند

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات بانک شهر، گفت: احداث و راه اندازی شعبه های جدید بانکی نیازمند زمان و هزینه‏ بسیار زیادی است که "باجه و خودپرداز سیار" می تواند جایگزین مناسبی برای شعب جدید باشد که هزینه و زمان کمتری را طلب می‎کند.

 

مهندس "عبدالرضا گلزاری" در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا "citna.ir" در خصوص اقدامات این بانک در حوزه‎ی بانکداری الکترونیک، اظهار داشت: در فضای بانکداری الکترونیک تقریبا همه بانک ها با دو فضای کسب و کار مواجه اند. یکی فضای کسب و کار متعارف که در سطح جامعه مطرح است که در واقع همان بانکداری شعبه ای (Retail Banking) یا استفاده از ابزار الکترونیکی است. در حال حاضر هر بانکی در شروع فعالیتش به دنبال ایجاد زیرساخت های مناسب، استفاده از ابزار الکترونیکی و تعیین استراتژی های کسب و کاری است تا بتواند در راستای رسیدن به چشم انداز مورد نظرش اقدام و برنامه ریزی کند.

 

وی ادامه داد: اگرچه بانک شهر، جوان است و از شروع فعالیتش تنها سه سال می گذرد، ولی در همین مدت زمان کوتاه با بهره گیری از تجربیات سایر بانک ها و تکیه بر چابکی ویژه بانک های خصوصی توانسته تعریف بخصوصی را به همراه چشم انداز مناسبی تعریف و در همان راستا قدم بردارد.

 

وی خاطرنشان کرد: بانک شهر یکی از بانک هایی است که به صورت جدی با فضای کسب و کار ویژه در جالش است. به عنوان مثال سهامداران اصلی بانک شهر همه شهرداری های کلان شهرها هستند. در نتیجه دو فضای کاری در این بانک حاکم است. یکی در فضای بانکداری الکترونیک که بانک شهر همانند بانک های دیگر خدمات متعارف و معمول بانکی را ارائه می دهد. طبیعی است که در همان فضا یکی از مباحث انتخاب یک نرم افزار core یا سیستم متمرکز بانکی است، که انتقال از سیستم نرم افزاری قبلی که در حد یک موسسه مالی اعتباری بود به یک بانک نیازمند تلاش های ویژه ای بود. علاوه بر آن در حوزه سوئیچ و ابزار الکترونیکی کانال های سرویس دهی از جمله خودپرداز، POS، اینترنت بانک، تلفن بانک و خدمات دیگر قابل ارائه است و از استقبال خوبی برخوردار است.

 

وی در تشریح فضای کاری دیگر در این بانک، گفت: نکته مورد نظر در این فضا بانکداری شرکتی (Corporate Banking) است که تلاش بر آن بوده که در مرحله نخست زیرساخت ها ایجاد شود که در سال گذشته این مهم عملی شد. در این حوزه خدمات قابل ارائه به سهامدارن اصلی که همان شهرداری های کلان شهرهاست مشتمل بر خدماتی است که شهرداری ها ارائه می دهند.

 

وی ادامه داد: خدمات ارائه شده در این بخش توسط شهرداری ها به دو دسته تقسیم می شود. بخش نخست خدماتی است که شهرداری ها به مردم در سطح جامعه ارائه می دهند و بخش دیگر مشتمل بر خدماتی است که شهرداری ها به پیمانکاران و سایر سازمان های ارائه می دهند که همان B2B است.

 

گلزاری در ادامه گفت: مشتریان عمده بانک شهر، شهرداری ها و پیمانکاران آنها هستند که حجم بالای تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند. طبیعتا بانک شهر برنامه ریزی های مناسبی برای این مشترین خود دارد و پروژه هایی را در دستور کار قرار داده است.

 

وی در خصوص پروژه های در دست اقدام این بانک برای این مشتریانش گفت: در این خصوص می توان به پروژه هایی از جمله ضمانت نامه الکترونیکی و نقل و انتقالات الکترونیکی به صورت B2B  اشاره کرد.

 

وی با اشاره به سایر پروژه های در دست اقدام بانک شهر همانند پروژه چک الکترونیکی، گفت: در مواردی شهرداری ها به عنوان مثال نیاز به صدور بیش از 5 هزار چک برای کارمندان و پیمانکاران و سایر سازمان های مرتبط دارند که با اجرای این پروژه حجم کاری شهرداری ها به شدت تقلیل می یابد و تاثیر بسزایی در عملکرد شهرداری ها خواهد داشت.

 

گلزاری به اشاره به سایر پروژه های این بانک که مرتبط با ارائه خدمات شهرداری ها به عموم مردم است، ادامه داد: هر شهروند به صورت مستمر با مراکز خدمات شهرداری ها در ارتباط است، که مجوز طرح ترافیک، عوارض ساختمان، عوارض پسماند، حمل و نقل عمومی، سینماها، فرهنگ سراها، دکه های روزنامه فروشی، میادین میوه تره بار و فروشگاه های شهروند از جمله این موارد است. نگرش هوشمند به بانکداری الکترونیک ما را به سمت ارائه راهکارهایی برای استفاده از این فضای بزرگ کسب و کار سوق می دهد.

 

وی ادامه داد: بانک شهر در این راستا سرویس هایی را تعریف کرده است که می توان به درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG (Internet Payment Gateway) اشاره کرد. بانک شهر با کمک شهرداری ها و کمیته فناوری اطلاعات خدمات شهرداری ها و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ها خدمات جدیدی را به صورت یک پایلوت اجرا و پس از موفقیت در سطح کشور توسعه می دهد.

 

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات بانک شهر در ادامه گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا "citna.ir" گفت: بسیاری از خدمات اشاره شده در سایت http://www.tehran.ir بیش از یک سال است که برای شهروندان تهرانی ارائه می شود و مزایای بسیاری را به همراه داشته است. این طرح در پی نشستی و با ابراز تمایل شهرداری مشهد بزودی در این کلان شهر نیز اجرا می شود و در ادامه، این خدمات در شهرهای دیگر از جمله شیراز، اصفهان و قم نیز ارائه می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک شهر، گفت: این دفاتر تنها یک دستگاه خودپرداز یا کیوسک نیستند، بلکه این دفاتر دنبال معرفی خود به عنوان مراکز خدمت محورند و ما به دنبال ارائه همه خدمات بانکداری الکترونیک در این دفاتر هستیم. علاوه بر آن در این دفاتر مشتری مداری در اولویت است و ارائه تخفیف های ویژه برای شهروندان از جمله برنامه های دفاتر است که پس از تست اولیه به بهره برداری خواهد رسید.

 

گلزاری، در ادامه در خصوص ارائه خدمات شهروندی که به صورت غیرمستقیم توسط شهرداری ها ارائه می شود، گفت: برای ارائه این خدمات، بانک شهر در قالب کیف پول الکترونیکی آماده خدمت رسانی به شهروندان است. شهروندان با اجرای از این طرح علاوه بر استفاده از همه خدمات بانکداری الکترونیک و خدمات شهری از منافعی نیز بهره خواهند برد.

 

وی ادامه داد: در وهله اول می بایست این کیف پول را تعریف می کردیم. در تعریف کیف پول یکی از نقاط بسیار حساسی که وجود دارد و ما باید در آن دقت می کردیم که بانک مرکزی نیز بر روی ان تاکید داشت متفاوت بودن کیف پول الکترونیکی با بلیط و یا کارت های الکترونیکی دیگر بود. ما نیاز داشتیم تا تفاوت این کیف پول با سایر کارت ها برای بعضی ارائه دهندگان خدمات و بانک ها و عموم مردم در کل کشور مشخص شود. مثلا هم اکنون در بسیاری از شهرها در فضای حمل و نقل عمومی از بلیط های الکترونیکی استفاده می شود که این بحث متفاوت از کیف پول الکترونیکی است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از ارائه کیف پول الکترونیکی تنظیم بازار در خصوص ارائه خدمات به شهروندان و همین طور استفاده حداکثری از قابلیت ها و ایجاد یکپارچگی در بازار است، لذا در خیلی از خدماتی که توسط شرکت های دیگر در اختیار شهروندان قرارمی گیرد بانک عامل آن ها بانک شهر است؛ این بدان معناست که عملا تسویه‏ حساب ها از طریق بانک شهر انجام می شود. از آنجایی که بانک شهر بانک عامل است، کلیه خدمات مربوطه را ارائه می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع که خیلی از خدماتی که توسط بانک شهر ارائه می شود حتما باید به تصویب بانک مرکزی رسیده باشد و طبق این تاییدیه ها همه این خدمات باید از طریق یک بانک ارائه شود که در نهایت به مسائلی همچون پول شویی و خلق پول از طریق غیرقانونی منجر نشود.

 

وی ادامه داد: در همین راستا نخست سعی شد که کیف پول الکترونیکی طراحی شده توسط بانک را با استانداردهای کیپا (کیف پول الکترونیکی) بانک مرکزی مقایسه و متناسب با الگوهای پیشرفته، آخرین تکنولوژی های جدید و خدمات پایداری که در دنیا وجود دارند به همراه حداکثر سطح امنیت، این کیف پول را تعریف و آماده بهره برداری کنیم.

 

گلزاری در ادامه گفت: می توان گفت کارت های موجود در سطح کشور از لحاظ امنیتی، فاقد امنیتی لازم هستند و این درحالی است که این کیف پول الکترونیکی با حساسیت بسیار از لحاظ امنیتی طراحی شده است. برتری دیگری که این کیف پول نسبت به کارت های دیگر دارد امکان استفاده از تکنولوژی جاوا کارت می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کیف پول به صورت پایلوت تست شده است. در واقع در روند طراحی این کیف پول الکترونیکی بررسی ها و مطالعات بسیاری انجام شده است که از آن جمله می توان به آسیب شناسی هایی اشاره کرد که بر روی کیف پول هایی که تا کنون در سطح دنیا مطرح شده و موفق نبوده اند اشاره کرد. در نهایت با استفاده از تجربیات متعددی که در تیم عملیاتی و فنی در بانک شهر و شرکت توسعه نوآوری شهر وجود داشت این کیف پول طراحی شد. شرکت توسعه نوآوری شهر شرکتی است که تجربه طراحی و ارائه کارت های سوخت را در سطح کشور داشته است و به دلیل عملکرد قابل تایید در مورد کارت های سوخت در پروژه کیف پول الکترونیکی تصمیم گرفته شد تا ما را یاری دهند. به هرحال کارت سوخت یکی از پروژه های موفق کشور به حساب می اید که با بالاترین سطح امنیت در حال فعالیت در کل کشور می باشد.

 

وی، گفت: کارت سوخت از جمله کارت هایی است که در فضای آفلاین به ارائه خدمات می پردازد و ما با ترکیب فضای آفلاین کارت سوخت و فضای آنلاین کارت های بانکی فضای جدیدی را تعریف کرده ایم که به نوعی  فضایی دو منظوره (dual interface) است. هدف از تعریف این فضا، نزدیک شدن و یکی شدن با استانداردهایی است که در کارت های مستر و ویزا در سرتاسر دنیا وجود دارد.

 

وی ادامه داد: اساسا در فضای آفلاین از کیف پول الکترونیکی می توان مانند کارت های بلیط مترو، اتوبوس و غیره استفاده کرد و شما با انتقال مبلغ مورد نظر به بخش آفلاین کارت می توانید از این کارت به عنوان کارت های فوق الذکر استفاده کنید. علاوه بر آن در فضای آنلاین کارت می توانید از تمامی خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنید.

 

وی گفت: این کارت اولا به  دلیل برخورداری و ارتباط با شبکه شتاب می تواند ویژگی های یک کارت بانکی را داشته باشد و درعین حال به دلیل برخورداری از چیپ "IC" و RFID tag به همراه آنتنی که در آن تعبیه شده می توان بخش Contact Less و یا آفلاین کارت را شارژ نمود و در حمل و نقل عمومی و سایر مکان های دیگر استفاده کرد.

 

سرپرست معاونت فناوری اطلاعات بانک شهر در بخشی دیگر از گفت و گو با سیتنا با اشاره به خدمات خارج شعبه بانک شهر، گفت: بانک شهر اساسا در حوزه خدمات خارج شعبه بر یک محوریت تکیه دارد. در استراتژی فناوری بانک یک سری خدمات ارائه می شود که به عنوان خدمات پذیرندگی خارج شعبه نامیده می شوند. این خدمات شامل خدماتی همچون دستگاه های خودپرداز و دستگاه های POS می باشند. با توجه به اینکه بخش عظیمی از فضای بیرون شعبه در اختیار شهرداری ها می باشد ما در فضای خارج از شعبه سعی کرده ایم به طور کامل حضور داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال در ابتدای سال حدود 260 دستگاه خودپرداز را خریداری و به مجموعه اضافه کرده و در حال نصب آن ها می باشیم. تقریبا می توان گفت که تمامی این دستگاه ها در خارج از شعبات نصب شده و قابل استفاده می باشند. برای مثال یکی از این مکان ها میادین میوه و تره بار است. در همین حال، پیرو صحبت هایی که با مدیریت محترم سازمان میوه و تره بار و همچنین فروشگاه های شهروند انجام شده است به زودی کلیه‏ این مراکز تحت پوشش خودپردازها و دستگاه های POS قرار خواهند گرفت.

 

گلزاری در ادامه با اشاره به خودپردازهای سیار خاطرنشان کرد: اخیرا بانک شهر استفاده از خودپردازهای سیار بانکی را به خدمات خود اضافه کرده است. در حال حاضر یکی از دستگاه های خودپرداز سیار تهیه شده و 2 دستگاه دیگر نیز در حال اضافه شدن به مجموعه می باشد. تا قبل از اینکه به صورت مستقیم از این دستگاه ها استفاده کنیم، با اجاره کردن دستگاه های خودپرداز سیار از تولیدکنندگان توانسته بودیم این امکان بانکی را برای ارائه خدمات سیار به عموم جامعه در تهران و برخی از کلان شهرها فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: تاکنون در برخی از نمایشگاه هایی که توسط شهرداری برگزار شده است از این دستگاه های خودپرداز سیار استفاده کردیم. از جمله این نمایشگاه ها می توان به نمایشگاه عطر سیب در ماه محرم، نمایشگاه هایی در برج میلاد، نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان و نمایشگاه هایی دیگر اشاره کرد.

 

گلزاری در خصوص استفاده از "باجه و خودپرداز سیار" گفت: در خصوص باجه های سیار نیز اخیرا ما طرحی را با نام شعب 724 تعریف کردیم و این شعب در واقع شعبی هستند که به صورت سیار تمامی خدمات بانکی را به مردم ارائه خواهند داد. در این شعب کارمندی از بانک حضور خواهد داشت که آماده ارائه خدمات بانکی به مردم خواهد بود، که این طرح در دست اقدام است.

 

وی با اشاره به محاسن استفاده از این باجه ها گفت: در خصوص مزیت های این باجه های سیار می توان گفت که احداث و راه اندازی شعبه های جدید بانکی نیازمند زمان و هزینه‏ بسیار زیادی است و این باجه های سیار می توانند جایگزین خوبی برای شعب جدید باشند که هزینه و زمان کمتری را طلب می کند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن ها، وجود نمایشگاه های متعدد، مراکز تفریحی و گردشگری در سرتاسر کشور در فصل ها و بازه های زمانی مختلف باعث حضور و تجمع زیادی از عموم مردم بوده و است. طبعا در تمامی این نمایشگاه ها و مراکز، بانک ها شعبه احداث نکرده اند و استفاده از این باجه های سیار در این مکان ها می تواند کمک موثری برای بانک به شمار آید، تا بتواند هرچه بهتر خدمات خود را به بهترین نحو به مردم ارائه دهد و همه جا در کنار مردم حضور داشته باشد.

 

وی گفت: یکی از اصلی ترین اهداف بانک شهر، حضور بانک شهر در کنار مردم است به جای اینکه مردم در بانک ها حضور پیدا کنند، حضور بانک در کنار مردم در همه جا و هر لحظه است که این باجه های سیار 724 از بهترین طرح های بررسی شده می باشد.

 

وی در خصوص ارائه خدمات بانک شهر در قبل و بعد از نوروز به خبرنگار سیتنا "citna.ir" گفت: در هفته های آخر سال، به خصوص جمعه ها معمولا تراکنش ها بسیار بالاست و تقریبا به 7 میلیارد تومان در فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار می رسد. بانک شهر گروه های ویژه ای را طراحی و برنامه ریزی کرده است که موظفند تا به عنوان معین در این مجموعه ها حضور پیدا کرده تا اگر اختلالی در دستگاه های خودپرداز، pos و سایر دستگاه ها ایجاد شده در اسرع وقت رسیدگی شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

 

وی ادامه داد: در بعد از عید نیز، شعب شیفت برنامه ریزی شده که کارمندان بانک به صورت دائم در بانک ها حضور خواهند داشت. علاوه برآن تیم فنی - پیشتیبانی آماده خواهند بود تا در صورت بروز مشکل برای دستگاه های خودپرداز و pos اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.

 

وی در پایان گفت: برنامه‏ دیگر بانک در ایام نوروز، حضور پر رنگ در استان های گردشگری کشورمان است که از طریق درگاه های مختلف بانکی این امکان را فراهم نموده ایم. برای مثال در شهرهای شمالی کشور و همین طور شهر مقدس مشهد با حمایت و نظارت شعبات بانک شهر به دنبال ارائه خدمات سیار بانکی به هموطنان عزیز هستیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 5
2013-03-15 19:51

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
همه تره بارها به خودپرداز نیاز دارد چرا بانک شهر کوتاهی می کند و چرا به زیبایی انها اهمیت نمی دهد بخدا مردم ایران هم شعور زیبایی دارند کانکس ثابت خودپردازها حتی بر چسبهایش کنده نشده و نور کافی ندارد کومپرسور کولر هایش در معرض دید مشتری و خیلی زشت است برای بانکی با این نام با این کیفیت پایین خدمات بدهد
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید