کد مطلب: 

609

پدر هوش مصنوعی درگذشت

پدر هوش مصنوعی درگذشت

پدر هوش مصنوعی که در سال 1955 موضوعی به این نام را برای اولین بار در یکی از مقاله هایش مطرح کرده و زبان برنامه نویسی  LISP را ابداع کرده است، در سن 84 سالگی درگذشت.

 

به گزارش سیتنا به نقل از بی.بی.سی، مک کارتی عبارت "هوش مصنوعی" را زمانی وضع کرد که روی جزئیات برنامه های برگزاری اولین همایش "دارت موث" درباره هوش مصنوعی کار می کرد. جلسات هم اندیشی آن کنفرانس یک ماهه به تحقیقات اولیه در زمینه هوش مصنوعی تمرکز بخشید.

 

پیشنهاد پرفسور مک کارتی برای آن همایش این ایده را مطرح کرد که "هر جنبه یادگیری یا هر ویژگی دیگر هوش را می توان اصولا چنان دقیق توصیف کرد که بتوان ماشینی را برای شبیه سازی آن ساخت."

 

این کنفرانس که در تابستان ۱۹۵۶ برگزار شد، کارشناسان زبان، درونداد حسی، ماشینهای یادگیری و سایر حوزه ها را برای بحث درباره پتانسیل فناوری اطلاعات گردهم آورد. سایر کارشناسان هوش مصنوعی این همایش را لحظه ای تاریخی توصیف کردند.

 

نوئل شارکی، استاد هوش مصنوعی در دانشگاه شفیلد، می‌گوید: "جان مک کارتی در ایجاد حوزه هوش مصنوعی نقشی بنیادین داشت. سهمش در نامگذاری این موضوع و سازماندهی همایش دارت موث تا به امروز تاثیرگذار است."

 

پرفسور مک کارتی زبان LISP را در موسسه فناوری ماساچوست ابداع کرد. این زبان رایانهای بجای اعداد از عبارات نمادین بهره می‌گرفت و سایر پژوهشگران آن را بصورت گسترده به خدمت گرفتند، زیرا به آنها امکان می داد خلاق‌تر باشند.

 

در سال ۱۹۷۱ مک کارتی به پاس اهمیتش در این حوزه علمی برنده جایزه "تورینگ" از انجمن ماشین‌های کامپیوتری شد. همچنین در سال ۱۹۹۱ نشان ملی علوم آمریکا به او اعطا شد.

 

پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۰، او استاد افتخاری علوم رایانه ای در دانشگاه استنفورد باقی ماند و اندیشه هایش درباره آینده روبات‌ها، پایداری رشد انسان و بعضی از نوشته های علمی تخیلی خود را در یک وب سایت منتشر می کرد.

انتهای پیام

 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-10-25 17:56

افزودن دیدگاه جدید