کد مطلب: 

5890

/گزارش سیتنا/ استقبال مردم از باجه‎ها و خودپردازهای سیار بانکی در مصلی تهران

/گزارش سیتنا/ استقبال مردم از باجه‎ها و خودپردازهای سیار بانکی در مصلی تهران

آنچه تاکنون در بانکداری سیار قابل ارائه بود تنها خدمات بانکی مبتنی بر دستگاه‎های ATM سیار بود، ولی اخیرا یک تولیدکننده‎ی داخلی با ارائه‏‎ی نمونه‎ای از باجه‎ها و خودپردازهای سیار بانکی امکان ارائه‎ی تمامی خدمات بانکی همانند آنچه در شعب قابل ارائه است را برای مشتریان فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، با توسعه‎ی استفاده از این تکنولوژی از یک سو هزینه‎ی بانک‎ها برای تاسیس و راه‎اندازی شعبه‎ی جدید کاهش یافته و از سوی دیگر امکان ارائه‎ی خدمات بانکی در مناطقی مانند نمایشگاه‎ که تجمع مقطعی وجود دارد فراهم خواهد شد.

 

به تازگی تعدادی از این دستگاه‎ها از سوی بانک سامان و انصار در محل مصلی تهران قرار داده شده که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. مشتریان این بانک‎ها که برای شرکت در نمایشگاه در محل مصلی حضور یافته اند با مشاهده‎ی باجه‎ها و خودپردازهای سیار این بانک‎ها در محل نمایشگاه، نسبت به انجام امور بانکی در این باجه‎ها اقدام می‎کنند.

 

در این راستا، مسوول باجه‎ی بانک سامان در مصلی در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا گفت: استقبال از این دستگاه‎ها بسیار مطلوب بوده است و مردم و غرفه‎داران که در محل مصلی حضور دارند و نیاز با انجام امور بانکی در اسرع وقت داشته و امکان حضور در سایر شعب را ندارند با حضور در باجه امور بانکی را انجام می‎دهند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از غرفه داران که نیاز به واریز پول در حسابشان را دارند به این باجه‎ مراجعه و نسبت به واریزی اقدام می‎کنند.

 

یکی از غرفه داران حاضر در محل باجه نیز در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا گفت: با توجه به اینکه در غرفه‎ها دستگاه POS وجود ندارد حجم زیادی دریافتی از مردم داشتیم که با وجود این کیوسک‎ها در محل نمایشگاه به راحتی به باجه مراجعه و مبالغ را به حسابمان واریز می‎کنیم.

 

خبرنگار سیتنا در گفت‎وگو با مردم حاضر در باجه، دریافت که برخی از آنها که از کهولت سن رنج می‎برند به دلیل اعتماد به پرسنل بانک که در باجه حاضر هستند این باجه‎ها را به دستگاه‎های ATM ترجیح می‎دهند و حتی برای دریافت پول و انتقال وجه نیز ترجیح می‎دهند به این باجه‎ها مراجعه کنند. برخی از مراجعان نیز که این باجه‎ها را در محل نمایشگاه دیده بودند برای افتتاح حساب، واریز وجه نقد و سایر امور بانکی به این باجه‎ها مراجعه کرده بودند.

یکی دیگر از مراجعان به این باجه‎ها به خبرنگار سیتنا گفت: اگرچه تعداد اندک این باجه‎ها در محل نمایشگاه باعث ایجاد صف‎ها جلوی آن‎ها شده است ولی آغاز اقدامات اینچنینی نویدبخش توجه بیشتر بانک‎ها به نیاز مشتریان است.

"فرهاد رحیمی" رئیس هیات مدیره‎ی شرکت نارین تک فرتاک که تولیدکننده‎ی داخلی باجه‎ها و خودپردازهای سیار بانکی است در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا می‎گوید: سهولت ارائه‎ی خدمات بانکی به مشتریان یکی از اساسی‎ترین دغدغه‎های مدیران بانک‎ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‎رود. یکی از ابزارهای ضروری برای کاهش این دغدغه و تحقق تجارت الکترونیک ارائه‎ی سیستم های مدرن بانکداری الکترونیک بر مبنای سیستم‎های جهانی مالی و پولی می باشد؛ در این راستا، ما با تکیه بر توان و تولید داخل برای نخستین بار در کشور با ارائه‏‎ی باجه‎های سیار در مسیر سهولت ارائه‎ی خدمات به مشتریان گام برداشتیم.

وی می‎افزاید: آنچه تا کنون در بانکداری سیار قابل ارائه بود خدمات بانکی مبتنی بر دستگاه‎های ATM سیار بود ولی ما با ارائه‏‎ی این نمونه از باجه‎های سیار بانکی علاوه بر ارائه‎ی خدمات ATM امکان ارائه‎ی تمامی خدمات بانکی همانند آنچه در شعب قابل ارائه می‎باشد را در اختیار مشتریان قرار می‎دهیم.

وی تاکید می‎کند: استفاده از این باجه‎ها نه تنها رضایت‎مندی بیشتر مشتریان بانکی را به همراه خواهد داشت بلکه بانک‎ها نیز می‎توانند به راحتی با جابجایی دستگاه‎های خود در سطح شهر امکان جذب حداکثری مشتریان را برای بانک‎های خود فراهم آورند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‎های گزاف برای احداث شعبه‎های جدید در اقصی نقاط سطح شهر و کشور را نخواهند داشت.

 

در همین راستا، "فرشاد حیدری" مدیرعامل بانک ملی ایران در گفت‌و گو با خبرنگار سیتنا می‎گوید: هر جا که لازم باشد و تجمعی ایجاد شود ما سعی می‌کنیم که با نصب دستگاه‎های سیار خدمتمان را به مردم ارائه دهیم.

 

"ضیاء الدین حجاری" مدیر امور فناوری اطلاعات بانک رفاه کارگران در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا (citna.ir) در خصوص استفاده از این تکنولوژی در بانک متبوعش تاکید می‎کند: در زمینه‎ی باجه‎ها و خودپردازهای سیار جدیداً اقدام به خریداری تجهیزات مورد نیاز کرده‎ایم و با تکمیل زیرساخت شبکه‎ی اختصاصی سیار خود مبتنی بر ارتباطات ماهواره‎ای و بی سیم، ارائه‎ی این نوع خدمات در آینده‎ی نزدیک آغاز می‎شود.

 

وی خاطرنشان می‎کند: انجام این مهم پیرو بررسی‎های میدانی و شناخت نیازهای بازار و تکمیل سبد خدمات بانک رفاه بوده است.

 

"محمود رضاقلی" معاون مدیرعامل بانک پارسیان در امور فناوری اطلاعات در گفت‎‏وگو با خبرنگار سیتنا در خصوص ارائه خدمات بانکی توسط باجه و خودپرداز سیار و امکان حضور شعب در مناطق مختلف برای استفاده از این سیستم جدید، می‎گوید: اصلی ترین نقطه قوت باجه و خودپرداز های سیار کاهش بسیار هزینه های تاسیس شعبه های جدید بانکی است و بانک‎ها با استفاده از این باجه و خودپرداز سیار بانکی نیازی به احداث شعبه در تمامی استان‎ها، شهرها، روستاها و محله‎ها ندارند.

 

وی ادامه می‎دهد: در بانک هایی همچون بانک کشاورزی بنا به چندین دلیل احساس کردند که استفاده از این باجه و خودپردازهای سیار بسیار اقتصادی و به صرفه می باشد. البته موارد مورد بحثی در بین بانک ها در ارتباط با استفاده از این دستگاه ها بوده است. طبق نظرات بانک ها نیاز به حضور باجه سیار نسبت به خودپرداز سیار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی در ادامه می‎گوید: علی رغم نیاز به باجه های سیار در بانک ها، موضوع کمی قابل تامل است. دلیل اصلی‏ که این موضوع را قابل تامل می‎‏کند نحوه‎‏ی گرداندن باجه ها در روستاها و شهرهای مختلف و نیاز به حضور یک کارمند بانک به همراه این دستگاه ها می باشد.

 

وی در پایان می‎افزاید: تعدادی از سوال های پیش آمده از این قرارند؛ آیا کارمند بانک به صورت سیار در کنار این دستگاه ها حضور خواهد داشت؟ هفته ای یک‎بار حضور خواهد  داشت؟ اگر کارمند بانک در مرخصی باشد برای حضور فرد جایگزین چطور برنامه ریزی خواهد شد؟ و ..... این حواشی کمی نیاز به برنامه ریزی دقیق و تامل دارد. در واقع بحث مدیریتی مورد نیاز این باجه کمی دشوار می نماید. ولی این حواشی ضرورت وجود این باجه و خودپردازهای سیار را منتفی نمی کند. بدیهی است که این باجه ها محاسن و مزیت های بسیاری دارد ولی استفاده از این سیستم‎ها به دلیل وجود این حواشی هنوز اپیدمی نشده است.

انتهای پیام

 

گزارش تصویری: استقبال مردمی از باجه ها و خودپردازهای سیار بانکی در مصلی تهران

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-02-24 20:09

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
خیلی خیلی مفید است امیدوارم این روال ادامه داشته باشد تا در نمایشگاه کتاب و دیگر نمایشگاهها این معضل نبود بانک حل شود
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
مفید است
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید