کد مطلب: 

5691

شهر سانتاندر اسپانیا الگویی برای شهرهای هوشمند جهان

شهر سانتاندر اسپانیا الگویی برای شهرهای هوشمند جهان

شهر سانتاندر، در شمال اسپانیا خود را در کسوت «شهر هوشمند» می بیند. در کل شهر ۱۲۰۰۰ حسگر وجود دارد که روی نمای ساختمان ها، تیرهای چراغ برق، در تونل های زیرزمینی و برروی اتوبوس ها نصب شده اند. این حسگرها میزان آلودگی، سروصدا، رطوبت، نور و ترافیک را اندازه می گیرند.

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از یورونیوز، تمام این اطلاعات به نرم افزاری مرکزی فرستاد می شود. مکانی که چراغ های خیابان، جمع آوری زباله ها و وضعیت فضاهای پارکینگ ها از آنجا کنترل می شود. مردم می توانند با تلفن های هوشمند از اوضاع مطلع شوند.

سخت افزار مرکزی این عملیات، در آزمایشگاهی در دانشگاه سانتاندر قرار دارد. در این محل مهندس ها، حسگرهای قوی و نرم افزارهایی را که با این حسگرها قابل تطبیق باشند، طراحی می کنند.

خوزه آنتونیا گالاچه، مهندس مخابرات از دانشگاه کانتابریه می گوید: «در داخل پارکینگ زیرزمینی، حسگرهایی داریم که حضور وسیله نقلیه را نشان می دهد و اطلاعات را به حسگرهای دیگر می فرستند. در این منطقه پیدا کردن جای پارک مشکل است و ایده ما این بوده است که به مردم کمک کنیم جای پارک پیدا کنند.»

مردم به کمک تلفنهای هوشمند می توانند خبر بدهند که در شهر تصادفی رخ داده یا آسفالت ترک برداشته، لوله ای نشتی دارد یا خودرویی بد پارک شده است. اطلاعات به مقامات شهری فرستاده می شود و آن ها خواهند توانست مشکل را به سرعت حل کنند.

گزارش ها به روزنامه های محلی نیز فرستاده می شوند. مثلا خبر فرستاده می شود که مردم با سرعت بیش از حد در مقابل مدرسه محلی رانندگی کرده اند. علنی کردن شکایت مردم، مسئولان را وادار می کند که سریع تر واکنش نشان دهند.

امکان ارتباط متقابل بین مردم و خدمات شهری چیزی است که برای شهردار سانتاندر جالب است. او شیفته علم کامپیوتر است و دوست دارد نرم افزارهای جدید را در شهر به کار ببرد.

بخشی از هزینه پروژه سانتاندرِ هوشمند را اتحادیه اروپا می پردازد. هدف این است که سانتاندر، آزمایشگاهی برای شهرهای دیگر باشد. شهرهای دیگر می توانند از این پروژه بیاموزند و سیستم های مشابهی را راه اندازی کنند. برای شهرداری سانتاندر، این پروژه در شرایط بحران اقتصادی، فرصت های شغلی پدید می آورد.

اینیگو دلا سردا، شهردار شهر سانتاندر می گوید: «این روزها در اسپانیا بیکاری زیاد داریم و شرکت هایی هم هستند که در فناوری ها ی جدید تخصص دارند و سریعا گسترش می یابند. اگر بتوانیم همه این ابداعات را در این پروژه به بار بنشانیم، بازاری پر رونق با امکانات جهانی شدن شکل خواهدگرفت و منجر به ایجاد شغل می شود.»

بر اساس الگوی سانتاندر، شهرهای هوشمند دیگری در سراسر جهان به وجود می آیند و این بازار از هم اینک، بازاری چند میلیون یورویی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-02-12 19:40

افزودن دیدگاه جدید