کد مطلب: 

5607

چرا محبوبیت فیس بوک در حال کاهش است؟

چرا محبوبیت فیس بوک در حال کاهش است؟

خاله زنک بازی ها و شایعه پراکنی ها خیلی ها را از فیس بوک رنجیده خاطر کرده است. حال نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دوران کوچ از شبکه اجتماعی فیس بوک فرا رسیده است.

به گزارش سیتنا، آفلاین هم که وارد می شوی، ترس داری که نکند تحرکاتت در فیس بوک در نوار فعالیت های دوستان به نمایش درآید. کافی است نخواهی جواب کسی را بدهی، سرت در کار خودت باشد و به برخی پیام ها بی توجهی کنی؛ به قول قدیمی ترها، رسوای عالم می شوی؛ البته عالم مجازی!

فیس بوک و شبکه های اجتماعی همپای آن، رشدی پرشتاب داشتند. نخست نادیده گرفته شدند و خیلی زود به بخش ثابت زندگی خیلی ها درآمدند اما خزان فیس بوک هم گویا سررسیده است.

دیروز به طور همزمان دو پژوهش، آثار نامطلوب فیس بوک بر زندگی واقعی و ترکش های اصابت کرده آن به بدنه خود فیس بوک را منتشر ساختند. در اینجا نگاهی داریم به آشوب ها و دردسرهای فیس بوک که خیلی ها را از آن گریزان و بیزار کرده است.

عواقب واقعی دنیای مجازی

اگر پیش از این در شبکه های اجتماعی به آسانی از دوستی با کسی خارج می شدید بهتر است در این باره تجدید نظر بکنید. کریستوفر سوبانا، دانشجوی دانشگاه دنور کلورادو، در مطالعه خود به این نتیجه رسیده است که عواقب تصمیمات در دنیای مجازی، دامان جهان واقعی را نیز خواهد گرفت. طی نظرسنجی انجام شده، نشان داده شده است که ۴۰ درصد آنهایی که طرف مقابل شان دوستی در دنیای مجازی را با آنها قطع می کند، هیچ علاقه ای ندارند که به دوستی خود در دنیای واقعی ادامه دهند.

گرچه در مقابل آن ۵۰ درصد هم پاسخ داده اند که میان دنیای مجازی و جهان واقعی فرق گذاشته اند ولی می توان با در نظر گرفتن آنهایی که نظری نداشته اند به این نتیجه رسید که نیمی از اعضای فیس بوک، دنیای مجازی و واقعی را از هم تفکیک نمی کنند.

پژوهشگران زیر سوال رفتن «عزت نفس» افراد را عامل این موضوع دانسته اند و تاکید کرده اند که افراد از انجام این کار در دنیای واقعی پرهیز می کنند ولی در دنیای مجازی آسان دوستی ها را بر هم می زنند.

تفاوت در نوع نگاه افراد به دنیای مجازی، سرمنشأ این سوءتفاهم ها است. برخی فیس بوک را فقط شبکه ای برای سرگرمی می دانند و برخی فیس بوک را مکمل یا همراه زندگی واقعی خود می دانند، اینگونه است که مطمئنا برداشت های مختلف پیش می آید. در دنیای واقعی کسی دوستی را به آسانی و در عرض یک ثانیه نمی تواند به هم بزند و اگر هم این قصد را داشته باشد، معمولا برای پذیرش آن شرایطی خاص معین می کند، با این حال بسیاری در دنیای مجازی با زدن یک دکمه از شر پیام های ناخواسته دوستی شان راحت می شوند. شما جزو کدام دسته هستید؟ آیا دنیای واقعی را از مجازی، جدا کرده اید؟

آزاردهنده و پرحاشیه

گزارشی که در مرکز پژوهش های پیو (Pew) و همچنین طرح زندگی آمریکایی (ALP)، منتشر شده است، نشان می دهد ۶۱ درصد کاربران فیس بوک را به دلایل بی شماری ترک می کنند و فقط چند هفته یک بار به آن سر می زنند. این نتایج نشان می دهد که حجم بالای داده ها در فیس بوک، خستگی و بی حوصلگی ناشی از گشتن در آن و البته حاشیه سازی های آن در زندگی واقعی باعث شده است که مشتریان پروپاقرص فیس بوک این روزها در اقلیت باشند. این گزارش تاکید می کند که به رغم عضویت یک میلیارد و شش میلیون نفری افرادی که ماهانه دست کم یک بار به فیس بوک سر می زنند بسیاری از آنها فقط گهگاهی وارد این شبکه اجتماعی می شوند.

در ادامه این گزارش آمده است که ۲۰ درصد اعضای فیس بوک آنقدر در زندگی شخصی خود مشغله دارند که وقت سرزدن بیشتر به فیس بوک را پیدا نمی کنند و هفت درصد اعلام کرده اند که فقط یک بار وارد این شبکه اجتماعی شده اند و بس. آمار تصمیم گیری برای میزان حضور در فیس بوک هم در نوع خود جذاب است: ۶۹ درصد همین زمانی که در سال پیش میلادی گذاشته اند را برای سال بعد کافی می دانند.

۲۷ درصد قصد کرده اند که این زمان را کاهش بدهند و سه درصد فقط قصد دارند زمان بیشتری را به آن اختصاص بدهند. فیس بوک این روزها به «انبوه تنها» بدل شده و با اینکه از هر هفت نفر در جهان، یکی در این شبکه عضو است ولی دیگر کار کرد و جایگاه خود در سال های گذشته را ندارد.

منبع: هفت صبح

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-02-07 12:08

دیدگاه‌ها

تصویر بهنام م
احتمالا همه مردم جهان دارن به شبکه اجتماعی facenama (فیس نما) مهاجرت می کنن! D: .................. ولی جدا از شوخی در این مورد خاص بنده خدا داره راست میگه!
ارسال شده توسط بهنام م در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
خودتون رو هم بكشيد نميتونين وجه فيس بوك رو خراب كنيد اخبار سايت شما بيشتر به خاله زنك بازي ميخوره ما كه برعكسش رو ميبنيم هر روزه تعداد بيشتري عضو ميشن و تعداد لاي صفحات ايارني هر روز داره 1000تا 1000 تا ميره روش خودتونو گول نزنيد هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر حسین
آقایاخانم ناشناس تمام گفته هامنطقی وبرگرفته ازآماروارقام معتبرمیباشد سایت معتبرومحبوب سیتناهم درتحلیل وانعکاس این آمارمنکرازدیادکاربران درایران وسایرکشورهانیست واصلاً بحث موردنظردرموردتعدادلایک هانیست, مساله مساله ی حریم خصوصی وروابط دوستانه ای هست که بین دنیای مجازی وخارج ازآن وجوددارد, لذابنده واکثرقریب به اتفاق مردم براین باوریم که بزودی این سایت اجتماعی نابودخواهدشد لازم به ذکراست که خودبنده هم عضونیمه فعال فیس هستم ودقیقاًبه همین دلایل میل زیادی به استفاده مداوم ازاین نحیط راندارم قدری بیشترتاًمل فرمایید باتشکر
ارسال شده توسط حسین در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
این مطلبی که شما نوشتید دوست من ممکن تو ایران اتفاق بیفتد چون همه به کار همدیگر کار داردند اما در خارج از ایران اینطور نیست و به این دلایلی که گفتید کسی از فیسبوک کوچ نمیکند. اصولا شبکه اجتماعی مانند فیسبوک برای همین طراحی شده که ما به دوستانمان بگوییم در حال چه کار یا فعالیتی هستیم. عکسهایمان را همه ببینند . نوشته هایمان را همه بخوانند. فیسبوک برای ارتباطات نزدیکتر و سریعتر طراحی شده نه پنهان کاری و مخفی کردن هویت. لذا این مطالبی که گفتید در فرهنگ بعضی از کشورها صدق میکند و خوب کوچ میکنند اما تعدادشان خیلی کم است. موفق باشید
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر man
الکی نظر ندین منظور نویسنده اینه که خیلیها عضو میشن ولی خیلی کم انلاین هستند.
ارسال شده توسط man در 11 دى 48 - 04:03
تصویر fatima
ولی به نظر من شاید 1000 تا هزار تا ایرانی ها عضوش بشن اما به همین اندازه ازش خارج می شن به اضافه اینکه غالبا هر کس چند تا ای دی توی فیس بوک می سازه. پس امار بالا نشان تعداد بالا نیست. اینروزها فیس بوک هم جذابیتی نداره. تکراری شده. تنها دلیل استفاده اش همون فیلتر بودنشه.
ارسال شده توسط fatima در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
من كه هر كاري ميكنم از اعتياد فيس نميتونم در بيام چي ميگيد شماهااااا
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر هان
نویسنده ظاهرا توهم زده یا خیالاتی شده ، با این حرفها نمیتونی به مقابله با فیسبوک بری ، در برابرش حتی دیده هم نمیشی چه برسه به ریز بودن. متاسفم واستون
ارسال شده توسط هان در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید