کد مطلب: 

5577

رشوه ۱۰۰ میلیاردی‌ در جریان پرونده فرودگاه پیام

پرونده فرودگاه پیام را می‌توان یکی از پرونده‌های پر سر و صدای فساد اقتصادی در یک دهه گذشته دانست که حواشی بسیاری از جمله پیشنهاد رشوه ۱۰۰ میلیاردی را به همراه داشت.
 
به گزارش سیتنا به نقل از فارس، فرودگاه پیام که در ابتدا با هدف حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع بسته بندی و صادرات تاسیس شد، در برهه‌ای با فاصله گرفتن از کار ویژه اصلی خود تبدیل به بزرگ‌ترین مبدأ قاچاق ادوات رایانه‌ای شده بود.
 
دقیقا سال 1382 بود که رسانه‌ها از پرونده‌ای رونمایی کردند که بیش از 2 هزار تن کالای قاچاق از قبیل لوازم آرایشی، داروهای نیروزا و ادوات رایانه‌ای بوسیله خطوط هوایی وزارت ارتباطات وارد فرودگاه پیام کرده بود.
 
براساس اطلاعات انتشار یافته در رسانه‌ها در آن برهه زمانی کالاها با دستکاری در باسکول گمرک فرودگاه پیام وارد شده است. این در حالی بود که مقامات وقت وزارت ارتباطات این موضوع را تکذیب کردند اما دستگیری فردی به نام «ع - ت» و میزان سطح نفوذ او در بازار قطعات رایانه‌ای زوایای دیگری از این فساد مالی را آشکار کرد.
 
در آن زمان متهمین این پرونده پس از دستگیری و محاکمه در نهایت از سوی شعبه 69 تجدید نظر مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی به تبعید، حبس کوتاه مدت و جریمه محکوم شدند.
 
«ع- ت» متهم اصلی پرونده از لحاظ پرداخت رشوه به سه سال حبس تعزیری، سه سال اقامت اجباری در طبس، سه سال محرومیت از هرگونه واردات و صادرات و مراجعه به گمرکات کشور اعم از مباشرتا یا وکالتا و ضبط تمامی اموال و وجوه حاصل از ارتشا محکوم شد.
 
او همچنین از بابت اتهام تحصیل مال به طریق نامشروع به رد مال به میزان 120 میلیارد و 676 میلیون و 562 هزار و 777 ریال در حق گمرک و نیز معادل دو برابر آن به میزان 241 میلیارد و 353 میلیون و 125 هزار و 554 ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.
 
همچنین براساس رای دادگاه «م-ح» مدیرکل وقت امور بین‌الملل گمرک به جرم اخذ رشوه به پرداخت مبلغ 220 میلیون ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت، شش ماه حبس تعزیری، دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی، 10میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.
 
اما در میان بازخوانی توضیحات یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی 78 مجلس دوره هفتم شورای اسلامی در خصوص پرونده فرودگاه پیام طی سوالی که از حجت‌الاسلام یونسی وزیر وقت اطلاعات داشته داده است خالی از لطف نیست.
 
علیرضا زاکانی در بخشی از سوال خود از وزیر وقت اطلاعات روایت از فساد مالی در فرودگاه پیام ارائه می‌کند.
 
این نماینده مجلس هفتم راجع‌ به‌ پرونده‌ فرودگاه‌ پیام‌ نکته‌ای را تشریح کرد به این صورت که حکمی‌ راجع‌ به‌ یکی‌ از افرادی‌ که‌ باید صادر می‌شده‌ اما آن‌ عنصر حتی دستگیر نمی‌شود و وقتی که‌ در موضوع‌ فرودگاه‌ پیام‌، مراجعه‌ کرده‌ بودند و یکی‌ از افراد خاطی‌ را می‌خواستند دستگیر کنند پیشنهاد صد میلیارد تومان‌ رشوه‌ را کرده‌ بوده‌ که‌ رهایش‌ کنند.
 
در این‌ موضوع‌ در حقیقت‌ مدیران‌ محترم‌ وزارت اطلاعات به‌ معاونت‌ اقتصادی‌ اعلام‌ کردند که‌ هم‌ حیثیت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ زیر سؤال‌ می‌رود و هم‌ حق‌ است‌ که‌ ما این‌ فرد را دستگیر کنیم‌، اما این‌ اتفاق‌ نیفتاده‌ است‌. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-02-04 11:39

افزودن دیدگاه جدید