کد مطلب: 

5497

بلاگ‌ها چهارمین ابزار موثر بازاریابی آنلاین

بلاگ‌ها چهارمین ابزار موثر بازاریابی آنلاین

طی سال‌های اخیر بلاگ‌نویسی به یک پدیده تبدیل شده است. هر روزه حدود 175 هزار بلاگ جدید تاسیس و بیش از 1.6میلیون پست در فضای بلاگ‌نویسی ارسال می‌شود.

به گزارش سیتنا، بلاگ‌نویسی در میان شرکت‌ها نیز به یک عنصر موثر بازاریابی تبدیل شده است. در نظرسنجی‌های اخیر موسسه بازاریابی MarketingSherpa، بلاگ‌ها در میان موثرترین ابزارهای بازاریابی آنلاین، در رده چهارم قرار داشتند.

همانند دیگر ابزارهای بازاریابی، بلاگ‌ نیز هنگامی موثر است که به‌طور صحیح استفاده شود. در ادامه چند پیشنهاد همراه یک پیشینه تقدیم می‌شود.

پیشینه بلاگ‌ها

کلمه بلاگ، از واژه وب‌لاگ گرفته شده است. بلاگ صفحه یا سایتی است که همانند گزارش عملکرد عمل می‌کند. برخی بلاگرها دائم در حال ارسال پست هستند، برخی دیگر به‌طور هفتگی، ماهانه یا گاهی این کار را انجام می‌دهند. در بیشتر مواقع، بلاگ‌ها کوتاه است و شامل عکس یا لینک می‌شود.

برخی اوقات خوانندگان بلاگ می‌توانند نظرات خود را درباره آن بلاگ پست کنند و دیالوگی شکل بگیرد. این فضای بلاگ‌نویسی (Blogosphere) شامل بلاگ‌هایی می‌شود که در یک موضوع مشخص فعالیت می‌کنند.

برخی بلاگ‌ها در وب‌سایت‌های شرکتی یا فردی قرار دارد، در حالی که بسیاری سایت‌های بلاگ‌نویسی عمومی از جمله بلاگر، وردپرس را ترجیح می‌دهند.

چرا باید بلاگ نوشت؟

جدا از مزیت‌های زیادی که برای بخش فروش خواهد داشت، بلاگ‌نویسی همچنین قابلیت زیادی در سودرسانی به فرد یا شرکت خواهد کرد:

ـ بلاگ باعث می‌شود تجارت و کسب و کار با مشتریان فعلی و بالقوه در مسیری بی‌حاشیه ارتباط داشته باشد. در بلاگ می‌توان از مزیت‌های محصول یا خدمات گفت و تخصص بالای افرادی را که در این شرکت کار می‌کنند به‌شیوه‌ای که بازاریابی سنتی و تبلیغات اجازه آن را نمی‌دهند، نمایش داد. این کار علاوه بر بالابردن درک مخاطب از وضع شرکت، به تقویت حس وفاداری مشتری نیز منجر می‌شود.

ـ به‌دلیل ساختار بازی که بلاگ دارد، این ابزار می‌تواند به روشی مستقیم برای درک نیازهای مشتریان تبدیل شود. می‌توان این اطلاعات را برای توسعه محصولات جدید یا خدمات یا بهبود خدمات فعلی استفاده کرد.

ـ بلاگ اوضاع شرکت را پویا، زنده و قابل دسترس می‌داند. وب‌سایتی که محصولات یا سرویس‌های شرکت را تبلیغ می‌کند، یکی از ابزارهای اساسی بازاریابی است؛ اما بلاگ، به شرکت «خصلتی منحصر بفرد» می‌بخشد که باز هم به وفاداری مشتریان می‌انجامد.

ـ هزینه بلاگ اگر هیچ نباشد، بسیار اندک است. سایت‌های بلاگ‌نویسی بسیاری به‌صورت رایگان خدمات ارائه کرده و برخی دیگر سالانه مبلغی اندک دریافت می‌کنند. از طرف دیگر بلاگ‌‌ها بسادگی قابل نصب و راه‌اندازی است و نیازی به تخصص و زمان ندارد.

بلاگ‌نویس موفق چه کسی است؟

برای نوشتن یک بلاگ موفق، باید مواردی را رعایت کرد و کوشید تا از این چارچوب خارج نشد:

ابتدا اهداف، سیاست‌ها و لحن باید تعیین شود: پیش از راه‌اندازی بلاگ، بهتر است مشخص شود هدف بلاگ‌نویسی شرکتی چه خواهد بود؟ به‌عنوان مثال آیا می‌خواهیم شرکت را به‌عنوان «پیشرو» در حوزه مرتبط با فعالیتش معرفی کنیم؟ یا می‌خواهیم در موتورهای جستجو برند محصولات شرکت شانس بهتری داشته باشد، یا می‌خواهیم به مشتری‌های بالقوه و بالفعل بفهمانیم که شرکت شیوه عملکرد متفاوتی دارد؟ همچنین تعداد نویسندگان بلاگ باید از پیش مشخص شود، اگر بلاگ توسط چند نویسنده به‌روز خواهد شد، قطعا باید جلساتی پیرو قوانین پایه، خطوط قرمز، محدودیت‌ها، قلم و شیوه نگارش برپا شود.

مفید بودن در نظر گرفته شود: مطالب بلاگ نباید یکطرفه و خالی از حالت آموزشی باشد. برای مثال اگر قرار است با لینک دادن به یک صفحه، کتابی معرفی شود، پیش از ارسال مطلب باید در نظر گرفت آیا این مطلب برای مخاطبان دوست‌داشتنی است؟ قانون نانوشته‌ای می‌گوید اگر مخاطبی به‌طور دائم از یک صفحه بلاگ خوشش بیاید، این صفحه را به دیگر دوستانش نیز معرفی می‌کند.

در حالت دیگر، اگر بلاگ شامل اطلاعاتی از وضع صنعت فعلی نشر یا اوضاع کار است، ممکن است این مطلب در بلاگ و وب‌سایت رقبا لینک شود که همین باعث توجه بیشتر مخاطب به مطالب خواهد شد. مطالب بلاگ و وب‌سایت هرچه بیشتر در وب‌سایت‌های دیگر لینک شود، شانس و احتمال بالا آمدن آن در موتور جستجو بیشتر خواهد بود.

کلمات کلیدی مرتبط استفاده شود: یکی دیگر از راه‌های نمایش بلاگ در رده‌های اول موتورهای جستجو، استفاده از کلمات کلیدی مناسب با حوزه فعالیت است.

تشنه نگهداشتن مخاطب: اگر مطالب منتشر شده در بلاگ واضح، دقیق و کامل باشد، مخاطب تمایل دارد باز هم به بلاگ سر بزند. بنابراین اگر ماجرایی در بلاگ رخ می‌دهد، بهتر است به‌طور کامل و همراه با جواب صحیح و توضیحات رسا باشد.

فروش غیرمستقیم: از بلاگ به‌عنوان پایگاه فروش نباید استفاده شود. بلاگ‌نویسی جای انتشار بروشور یا محتوایی که برای بازاریابی یا روابط عمومی تولید شده است، نیست. مخاطبان می‌توانند این رفتارها را بسرعت تشخیص داده و به بلاگ سر نزنند.

به‌روزرسانی منظم: خوانندگان انتظار دارند بلاگ به‌طور منظم به‌روز شود. اگر ماهی یک بار یا با فواصل بیشتر بلاگ به‌روز شود، شرکت از داشتن مخاطب ثابت محروم می‌شود. فواصل زمانی کوتاه‌تر و منظم‌تر، تاثیر بهتری دارد.

تقسیم وظایف: بلاگ‌نویسی هزینه‌ای ندارد،‌ اما به زمان زیادی نیاز دارد. بهتر است وظایف مختلف بلاگ‌نویسی میان افراد مختلف تقسیم شود. همچنین، چند نویسنده برای بلاگ می‌تواند چند صدای جدید و لحن‌های متفاوت بیافریند که به جذابیت بلاگ بیشتر کمک می‌کند.

تعهد به بلاگ نویسی: پیش از آن‌که بلاگ راه‌اندازی شود، باید تعهد به نگهداری و حفظ بلاگ وجود داشته باشد. رها کردن یک بلاگ نیمه‌کاره و به‌روز نکردن آن می‌تواند تاثیر منفی زیادی داشته باشد.

ویژگی‌های بلاگ سازمانی

بلاگ‌های سازمانی، بخصوص آنهایی که محصولات متنوعی داشته و گسترده‌اند، تاثیر مهمی در جامعه برون‌سازمانی (پرسپکتیو) و درون‌سازمانی (نبض) خواهند گذاشت.

کاربران با مطالعه مطالب بلاگ می‌توانند با دیدگاه‌های مختلف سازمان آشنا شوند. (سیاست‌های جدید، راهبردها، حواشی تولید محصولات جدید، گردهمایی‌ها و...)

بلاگ‌های سازمانی می‌تواند تلاش یک شرکت یا سازمان برای عرضه محصولات را به شیوه موثرتری به مخاطب نشان دهد و ارزش کار خود را بالا ببرد.

در واقع، کاربر می‌تواند تنها با سر زدن به بلاگ، از آخرین اخبار مطلع و از این راه، فوایدی نیز نصیبش شود. علاوه بر این فضای بلاگ‌نویسی باعث می‌شود مشتری با سازمان رابطه نزدیک‌تری داشته باشد.

علاوه بر دریافت پرسپکتیو با مطالعه بلاگ‌سازمانی می‌توان نبض شرکت را هم به‌دست گرفت. به‌عنوان مثال، فهمیدن این‌که چه چیز برای شرکت ارجح است و در صورت نیاز بازخوردهای لازم ارائه خواهد شد.

اعضای داخلی یک سازمان نیز با خواندن بلاگ می‌تواند اتحاد بیشتری پیدا کند؛ زیرا ساختار بلاگ‌نویسی سازمانی، معمولا از بالا به پایین است و این افراد با موقعیت‌های مهم هستند که بلاگ‌ می‌نویسند.

سرمایه‌گذاری

بلاگ‌نویسی، از نظر زمانی کار وقتگیری است، اما نمی‌توان صرف وقت را به‌عنوان هزینه بلاگ‌نویسی در نظر گرفت چرا که این تعهد زمانی، نوعی سرمایه‌گذاری است. در‌ واقع در اختیار داشتن چنین زمانی، فرصت مناسبی است.

از آنجا که این تک تک افراد هستند که محتوای یک بلاگ را کامل می‌کنند، وقت صرف شده میان افراد زیادی تقسیم می‌شود اما در نهایت، یک پایگاه اطلاعاتی منظم تولید می‌شود که همگان از آن استفاده خواهند کرد.

انواع بلاگ‌های سازمانی

بلاگ کارمندی: بلاگ کارمندی، همان بلاگ شخصی است که در اختیار تک تک اعضا قرار می‌گیرد. شرکت‌ها در این مورد معمولا دخالتی نمی‌کنند و کارمندان می‌توانند بلاگ خود را یا در فضای وب‌سایت یا در وب‌سایت‌های دیگر میزبانی کرده و در آن به انتشار مطالب بپردازند. به‌دلیل گسترش اهمیت بلاگ‌نویسی، امروزه شرکت‌ها تلاش می‌کنند هر چه بیشتر اعضا را زیر چتر خود بیاورند. به‌عنوان مثال، شرکت Sun‌ از طریق یک Feed Reader به‌نام Planet Sun بلاگ تمام کارمندان خود را جمع و در یک صفحه منتشر می‌کند.

بلاگ گروهی: برخلاف بلاگ‌های فردی، این نوع بلاگ توسط گروهی از کارمندان (که در یک حوزه و حیطه فعالیت می‌کنند) پشتیبانی می‌شود. برای مثال در شرکت اوراکل، بلاگ‌های گروهی مختلفی تشکیل شده است که از نظر فنی بسیار غنی بوده و هر کدام از این بلاگ‌ها خوانندگان ثابتی دارند.

بلاگ مدیران: از سال ۲۰۰۰ به‌بعد، توجه بسیاری به بلاگ‌های مدیران جلب شده است. مدیران عامل شرکت‌های زیادی هم‌اکنون یک بلاگ ثابت دارند. کاربران اینترنتی نیز توجه بیشتری به این نوع بلاگ‌ها نشان می‌دهند؛ زیرا اهمیت و سندیت مطالب آنها بسیار بالاست. این بلاگ‌ها برای مشخص کردن خط مشی جدید شرکت، ارتباط مستقیم با مدیرعامل و همچنین معرفی محصولات جدید به‌کار می‌رود.

بلاگ روزنامه‌ای: بجز بلاگ‌نویسی‌های استاندارد، برخی سازمان‌ها ترجیح می‌دهند بلاگی به‌عنوان روزنامه تاسیس کنند که موقعیت خود در مقابل اتفاقات مختلف را مشخص کنند. این بلاگ‌ها معمولا مطالبی ویراست‌شده، از پیش اندیشیده شده و استراتژیک را در خود جای می‌دهند.
(جام جم - ضمیمه کلیک) اردشیر جُفره

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-28 21:09

افزودن دیدگاه جدید