کد مطلب: 

5467

محققان آلمانی: فیس بوک به حسودی، بدبختی و تنهایی دامن می‎زند

محققان آلمانی: فیس بوک به حسودی، بدبختی و تنهایی دامن می‎زند

تعجبی ندارد که با دیدن عکسهایی از دوستانتان در حین گذارندن تعطیلات یا در یک میهمانی تولد در فیسبوک دمق شوید.

به گزارش سیتنا، فرارو به نقل از تایم نوشت: سر زدن به فیسبوک قرار است به ما حس گرم حضور در میان شبکه‌ی اجتماعی‌مان را بدهد، و با گشت‌وگذار در صفحات دوستانمان حس مورد محبت، مورد حمایت بودن و مهم بودن کنیم. اما آنطور که محققان دو دانشگاه آلمانی می‌گویند، گشت‌وگذار در میان عکس‌هایی از موفقیت دوستان در زندگی می‌تواند به احساسات حسودی، بدبختی و تنهایی دامن زند.
 
این محققان 600 نفر را که بخشی از وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارندند مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که یک نفر از هر سه نفر پس از بازدید از سایت، به خصوص اگر عکس‌های تعطیلات را از نظر گذارنده باشند، احساس بدتری پیدا می‌کنند. اعضای فیسبوک که خود معمولا محتوایی را بر روی سایت ارسال نمی‌کردند، احتمال بیشتری دارد که احساس نارضایتی کنند.
 
هانا کراسنووا از انستیتوی سامانه‌های اطلاعاتی در دانشگاه هومبولت واقع در برلین در این رابطه گفت: "اینکه چه تعداد زیادی از افراد پس از سر زدن به فیسبوک احساس حسودی و در پی آن احساس تنهایی، سرخوردگی و عصبانیت می‌کنند ما را به شگفت آورد. بر مبنای مشاهدات ما برخی از این افراد در پی این موضوع فیسبوک را ترک کرده یا حداقل مدت زمان استفاده‌شان از این سایت را کاهش می‌دهند."
 
شایعترین علت سرخوردگی از فیسبوک ناشی از آن است که کاربر خود را از نظر اجتماعی با دوستانش مقایسه می‌کند، و پس از آن دومین علت شایع آن مربوط به "فقدان توجه"، یعنی داشتن کامنت‌ها، لایک‌ها و به طور کلی داشتن بازخورد کمتر نسبت به سایر دوستان است.
 
نویسندگان این پژوهش متوجه شدند که هم مردان و هم زنان برای آنکه نزد دوستان فیسبوکی خود، خود را به بهترین شکل نشان دهند احساس فشار می‌کنند، اما احتمال اینکه مردان در تکمیل بخش‌های "درباره‌ی من" و "یادداشت‌ها" بیشتر از خود تعریف کنند، بیشتر است. در عین حال زنان بیشتر بر جذابیت‌های فیزیکی و اجتماعی بودن خویش تاکید دارند.
 
در این تحقیق آمده است: "در مجموع مطالب به اشتراگذاری شده تاثیر به سزایی در ایجاد احساس حسادت ندارند. در عوض مشاهده‌ی تبریک تولدهای بسیار بر روی دیوار یکی از دوستان اجتماعی‌تر، می‌تواند احساس حسادت را در یک کاربر تنها برانگیزاند. یا به همین شکل تغییر وضعیت تاهل یکی از دوستان از "مجرد" به "نامزد" می‌تواند موجب سرخوردگی احساسی فردی شود که به تازگی شکست عشقی خورده است.
 
با این حال به نظر می‌رسد اثرات مثبت ارتباط با دوستان همچنان بر عواقب منفی احساس خودکم‌بینی یا دور افتادن از حلقه‌ی دوستان می‌چربد. اما نویسندگان این تحقیق باور دارند که اگر این احساسات آسیب‌زننده افزایش یابند، فیسبوک و سایر رسانه‌های اجتماعی دیگر یک راه سرگرم‌کننده برای در ارتباط ماندن با دوستان محسوب نخواهند شد، بلکه تنها به منبع استرس‌زای دیگری برای مردم بدل خواهند شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-27 18:32

افزودن دیدگاه جدید