کد مطلب: 

5461

سفارت مجازی آمریکا یک سال پس از افتتاح

سفارت مجازی آمریکا یک سال پس از افتتاح

برخی می خواهند به جای شنیدن سخنان باراک اوباما، رفتار عملی سیاست آمریکا در مورد ایران را مشاهده کنند. با این وجود یک مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا می کند در آنچه که سفارت مجازی آمریکا می تواند ارائه دهد، محدودیت های آشکاری وجود دارد.

به گزارش سیتنا به نقل از دیپلماسی ایرانی، زمانی که آدرس های  آی پی در نیجریه روی وب سایت سفارت مجازی آمریکا برای ایران، بالا رفت، وزارت خارجه آمریکا نه تنها دچار سردرگمی نشد، بلکه ابراز خشنودی نیز کرد. چرا که بنا بر ادعای آمریکا این نشان می دهد که ایرانیان همچنان به وب سایت سفارت مجازی آمریکا سر می زنند.

این مقدمه گزارش المانیتور از سفارت مجازی آمریکا برای ایرانیان است که بیش از یک سال از عمر آن می گذرد. ایران و آمریکا از 4 نوامبر 1979، زمانی که دانشجویان خط امامی اعضای سفارت آمریکا در تهران را به گروگان گرفتند، سفارتخانه فعال در واشینگتن و تهران ندارند. اما در یک سال گذشته اطلاعات مندرج در وب سایت سفارت مجازی آمریکا در فقدان حضور فیزیکی کارمندان سفارت آمریکا در تهران، در دسترس کاربران ایرانی قرار داشته است.

این سفارتخانه  مجازی در 6 دسامبر 2011، در هزمان با مراسم عزاداری عاشورا، راه اندازی شد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا چندی بعد در گفت و گو با المانتیور اعلام کرد در آن زمان این نگرانی وجود داشت که همزمانی افتتاح این سفارتخانه مجازی با مراسم عاشورا، سوء برداشت هایی ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاد. این مقام آمریکایی ادامه می دهد، مراسم عاشورا ایران را تعطیل کرده بود و به این ترتیب 5 تا 6 ساعت زمان در اختیار این وب سایت بود تا اینکه ماموران آن را شناسایی کرده و مسدود کنند. این مقام ناشناس ادعا می کند که با وجود مسدود شدن سایت در ایران، هجوم آدرس های آی پی از نیجریه حاکی از آن است که برخی تلاش می کنند از طریق کشور ثالث به آدرس اینترنتی این سفارتخانه مجازی دسترسی پیدا کنند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا می کند در این مدت نیم میلیون نفر به سایت مراجعه کرده و 2 میلیون بار نیز صفحه های این سایت باز شده اند و 76 درصد کلیک بر روی صفحه ها نیز در بخش فارسی این وب سایت بوده است. از سوی دیگر ده ها هزار کلیک نیز از آی پی آدرس های کشورهایی بوده است که در آن جمعیت قابل توجهی از ایرانیان زندگی نمی کنند.

به گزارش المانیتور در شرایطی که امکان بازگشایی سفارت واقعی وجود ندارد، نوع مجازی آن با عملکرد دیپلماسی عمومی می کوشد اطلاعاتی را در مورد سیاست های دولت آمریکا و اخبار در ارتباط با ایران ارائه کند. نحوه درخواست برای ویزا و اطلاعات مربوط به تحصیل در آمریکا نیز در این سایت وجود دارد.

تارا سننشاین، دستیار وزارت خارجه آمریکا در دیپلماسی عمومی ادعا می کند که کاربران از وب سایت سفارت مجازی آمریکا استفاده می کنند.

رضا مرعشی، از شورای ملی ایرانی آمریکایی و که پیش تر در وزارت خارجه آمریکا فعال بوده بر این باور است که سفارت مجازی امکان گفت و گو با مردم ایران را فراهم می کند. این در حالی است که برخی می خواهند به جای شنیدن سخنان باراک اوباما، رفتار عملی سیاست آمریکا در مورد ایران را مشاهده کنند. با این وجود یک مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا می کند در آنچه که سفارت مجازی آمریکا می تواند ارائه دهد، محدودیت های آشکاری وجود دارد.

سفارتخانه مجازی آمریکا برای ایران در حالی یک ساله شده که در پاییز سال جاری، آمریکا برای نخستین بار پس از تصویب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، برای مذاکره دوجانبه با ایران اعلام آمادی کرد. این مذاکرات پیشتر در اوایل دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مورد عراق انجام شده بود اما با شکست مواجه شد. اما با وجود ابراز تمایل اوباما، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه پیشنهادی برای جانشینی کلینتون در خصوص گفت و گوی رو در رو با مقامات تهران، جمهوری اسلامی به این پیشنهاد واکنش نشان نداده و برخی مقامات در تهران نیز این مذاکرات را به باد انتقاد گرفته اند.

انتهای پیام

http://www.citna.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-27 13:58

افزودن دیدگاه جدید