کد مطلب: 

5262

کشف بدافزار جاسوسی "اکتبر سرخ"؛ سرقت هزاران سند محرمانه در دنیا

کشف بدافزار جاسوسی "اکتبر سرخ"؛ سرقت هزاران سند محرمانه در دنیا

کارشناسان امنیت رایانه ‌یک ویروس هوشمند جاسوسی را کشف کرده‌اند که مدت پنج سال بدون آنکه شناسایی شود، سیستم‌های صدها سازمان دولتی و دیپلماتیک به ویژه در روسیه و آسیای میانه را آلوده کرده و سندهای محرمانه زیادی را از سال ۲۰۰۷ تاکنون ربوده است.

 

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، شرکت کاسپرسکی می‌گوید در این حمله‎ی بدافزاری به نام "اکتبر سرخ" نهادهای دولتی مانند مراکز تحقیقاتی هسته‌ای، نفت و گاز و سفارتخانه‌ها مورد حمله قرار گرفته‎اند.

 

این بدافزار جاسوسی  ساختار بسیار پیچیده‌ای داشته، تا اندازه‌ای که می‌توان آن را با بدافزار "فلیم" مشابه گرفت که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ کشف شد. بدافزار فلیم در آن زمان از سوی کارشناسان امنیت رایانه به عنوان پیچیده‌ترین تهدید دیجیتالی لقب گرفت که تا کنون کشف شده است.

 

اضافه می‎شود؛ کشورهایی در اروپای شرقی، شوروی سابق، روسیه و آسیای میانه هدف اصلی بدافزار بوده‌اند، هرچند احتمالا دامنه این حمله کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی را هم در بر می‌گرفته است.

 

در گزارش کسپرسکی آمده است که سیستم عامل‌‌های "روکرا" (مخفف اکتبر سرخ) دستگاه‌های مختلف از جمله رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند آیفون، نوکیا و مبتنی بر ویندوز و نیز سخت‌افزارهای شرکت آمریکایی سیسکو را طی عملیات پنج ساله خود هدف قرار داده‌اند.

 

شرکت کاسپرسکی قرار است تا چند روز دیگر گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای از عملکرد بدافزار اکتبر سرخ منتشر کند.

انتهای پیام 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-01-15 19:40

افزودن دیدگاه جدید