کد مطلب: 

4235

افشاگری تکان دهنده از فجایع زیرزمین‎های اینترنتی

افشاگری تکان دهنده از فجایع زیرزمین‎های اینترنتی

بحث بسیار مهم «زیر زمین های اینترنتی» موضوعی است که تا حد قابل ملاحظه ای ناشناخته و تا کنون بدور از چشم ناظران و دست اندرکاران امر بوده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از رویداد، هفته گذشته برنامه گفتگوی روز رادیو گفتگو با سردبیری منصوره صامتی و حضور کارشناسان، ابوذر منتظرقائم از اعضای شورای مرکزی وبلاگ نویسان مسلمان، حسین بابازاده مقدم مدیریت رویداد و مدرس دانشگاه و همچنین روح الله مومنی نسب بعنوان کارشناس فضای سایبری، به موضوع بسیار مهم «زیر زمین های فرهنگی اینترنت» و نقش آفرینی دشمن در این فضا اختصاص یافت که در ادامه مشروح آن را مطالعه می نمایید.

پنهان کاری و جهل برخی از مسئولین، مهمترین عامل پیشرفت فعالیت های زیر زمینی:

صامتی مجری و سردبیر این گفتگو از بابازاده مقدم به عنوان خالق موضوع جدید و ناشناخته «زیرمین های فرهنگی اینترنت» یاد کرد و با طرح سوال از وی بحث را آغاز نمود: تعریف کلیدواژه «زیرزمین های اینترنتی» از منظر شما به عنوان یک متخصص چیست و اگر بخواهید در این زمینه تعریفی را ارائه دهید به چه مطالبی در مقدمه باید بپردازیم؟

 

بابازاده مقدم، کارشناس رسانه و فعال مطبوعاتی جنگ نرم در پاسخ به این سوال گفت: اساسا فعالیت حضور در انجمن ها و هویت و تشخص، ارتباط، تعامل، کنش ها و واکنش ها در شبکه اینترنت ذاتا تا حد بسیار زیادی به صورت پنهانی انجام می شود. یعنی بسیار کم هستند افرادی که از واقعیت کنش ها و واکنش های کاربران شبکه اینترنت آنچنان که صورت می گیرد مطلع می شوند. و این عدم اطلاع جهل و عدم شفافیت یا به دلیل عدم تمایل خود افراد است یا به دلیل مواجهه و واکنش ها و باز خورد هایی که جامعه دارد، بعضا به دلیل مباحث نظارتی هست، برخی از موارد هم به خاطر این است که ذاتا بعضی از فعالیت ها باید به صورت پنهان تعقیب شود تا منجر به نتایجی گردد. پس این اولین فاکتور است در ترسیم نسبت زیر زمین ها با اینترنت، فرهنگ و بعد برخی ناهنجاری هایی که در این رابطه صورت می پذیرد البته دشمن کمک به تقویت اینها و حتی کمک به هدایت این ناهنجاری ها می کند که در حقیقت به مثابه یک فرهنگ زیر زمینی در کشور رشد می کند. ضمن اینکه حالا سوال هایی دیگری هم پیش خواهد امد. ابنکه چرا اساسا فرهنگ و یا نمودهای فرهنگی در یک کشور و یک جامعه به زیرزمین می روند و این که فرهنگ زیرزمینی اساسا چه موضوعی است.

 

مدیر پایگاه خبری تحلیلی رویداد، در پاسخ به این سوال که آیا این زیرزمین ها فقط در حوزه فرهنگی وجود دارند، افزود: خیر، در فعالیت های فرهنگی بسیار برجسته تر هستند تا در زمینه های دیگر. مثلا در زمینه های اجتماعی و اقتصادی نیز می توانید به مواردی اشاره کنید. به نظر می رسد که می توان به مواردی در سایر حوزه ها هم اشاره کرد؛ اما آن چیزی که شاید بیشتر مورد تاکید است بحث فعالیت ها زیر زمینی فرهنگی و جنبه های فرهنگی آن است.

 

مومنی نسب هم در ادامه این گفتگو اشاره کرد: ما یک فضای واقعی داریم و یک فضای مجازی، همین طور که در فضای واقعی با عبارت زیر زمین ها طرف هستیم در فضای مجازی هم به همین شکل است ما محیطی که در دید رأس ما نیست و تحلیل مشخصی از آن داشته باشیم می توانیم به آن زیر زمینها بگوییم. در این محیط فعالیت هایی که به صورت شفاف نمی شود انجام داد، انجام می شود.

 

صامتی : کل فضای مجازی ما، فضایی است که در سایه کار میکند. چگونه می توانیم به این زیر زمین هم متصور شویم؟

 

مومنی نسب در پاسخ به این سوال ادامه داد که مثلا در ساختمانی که تابلو دارد، اگر از بیرون آن را ببینیم، می توانیم بفهمیم که چه کار هایی در آن انجام میدهند، ولی وقتی وارد ساختمان می شویم ممکن است بخش هایی وجود داشته باشد که دیده نشوند. در فضای مجازی هم به همین شکل است در آنجا ممکن است کارهایی انجام دهند که دیده نشوند. ما در فضای واقعی، سایت های اینترنتی داریم که شناسنامه دار هستند و اینها فعالیتشان زیرزمینی نیست، ممکن است در ساختار آن بحث های زیرزمینی وجود داشته باشد. جریانهای زیرزمینی بستر بسیار مناسبی برای فعالیت های انحرافی با تفکرات شیطانی هستند.

 

این کارشناس در ادامه افزود: اینها در همه ی زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی فعالیت می کنند. و هدف کلی اینها این است که در واقع تلاش می کنند اصل جریان انقلاب اسلامی که با خون شهدا عجین شده را منحرف کنند. منافعشان را می شود مورد بررسی قرار داد ضمن اینکه کلوپ های خیلی هزینه بر در ایران سرمایه گذاری شده است و در سراسر جهان که بتوانند حتی نیروهای انقلابی و شور انقلابی نیروها را در جهتی مخالف ساماندهی بکنند.

ساخت بمب های کنترلی در زیرزمین های فرهنگی:

 

صامتی: ممکن خود فرد هم که آگاه است ولی نا آگاهانه با نیروهای زیرزمینی در فضای مجازی همراهی کند.

 

مومنی نسب با تأکید بر خطرات فعالیت افراد، در این زیرزمین ها گفت: بمب های کنترلی که هر کدام آماده شده اند که در یک زمان منفجر شوند بعضی از انسان ها به این صورت اقدام می کنند.

 

صامتی: آقای منتظر قائم لطفا تعریف زیرزمین های اینترنتی یا دالان های اینترنتی یا اگر این دو با هم تفاوت داشته باشند را توضیح دهید.

 

منتظر قائم نیز با ورود به بحث گفت: این کلمات را چه کسی و کجا طراحی میکند و به سمت ما پاس می دهد تا ما با آنها دچار چالش شویم اگر یک مرجع یا گروه و شخص نخبه خودی است حتما می آید و این را با تعریف کلمه یا مصادیق ادبیات پردازی می کند. پس ما باید مواظب باشیم به دنبال الفاظ ناشناس نرویم. حال باید برای کلمه زیر زمین در فضای بیرونی جامعه یک تصور پیدا بکنیم می توانیم همین تصور را در فضای تولید و تبادل اطلاعات پیدا کنیم. ما به جایی می گوییم زیر زمین که یا ما به او اشراف نداریم و درونش را نمی بینیم، یا نسبت به تحولات درون او درک درستی نداریم و نمی توانیم توصیف صحیحی از آن ارائه بدهیم پس اینجا دو عامل در این عدم شناخت دخالت می کند.

 

مقدم که خالق این کلیدواژه بوده است، در پاسخ به منتظر قائم گفت: یک مورد سومی وجود دارد و آن هم این است که می بینیم و متوجه هستیم که چه اتفاقی در آنجا می افتد یا کاری در قبال آن انجام نمی دهیم و یا از انجام آن عاجز هستیم.

 

منتظر قائم نیز ادامه داد: یک ساختمان را درنظر بگیرید ساختمان روی زمین اما چون دیوار دارد شما داخل آن را نمی بینید دو عامل در این عدم اطلاع دخالت می کند.۱-جایگاه و منظر و وی پرت شما.۲- قوه ی ادراک وتحلیل شما. بنابراین پدیده هایی که در فضای اینترنت از دید مخفی می ماند متناسب با آن دید که از کدام دیدگاه است یک موقع است دید یک کاربر عادی است و کنار او قرار گرفته است یک موقع است که یک مسئول به نکات بالاتر تبعیت و توجه می کند یا در دیدن درست درک و تحلیل نمی شوند شاید اینجوری بتوانیم به یک تعریف از مفهوم زیرزمین برسیم.

تربیت ارتش سرّی در زیرزمین های فرهنگی:
مومنی نسب هم با برش این گفتگوی دونفره گفت: چندین سال پیش بخشهایی از یک فیلم هالیوودی را دیدم که در واقع عنوان آن ارتش سری بود، ارتش آن از نیروهایی بود که دیده نمی شدند، می رفتند و صدمات خودشان را به جبهه ی مقابل می زدند و بعد برمی گشتند ما در فضای مجازی با یک چنین ارتشی رو به رو هستیم یعنی افرادی حالا شاید بشود تعریف زیر زمین های اینترنتی را به نوعی به این شکل هم سوقش داد. که اینها در فضای واقعی ما نمود دارند افرادی توسط همین نیروها به خیابان های اصلی این شهر کشیده شده حتی فضای واقعی ما را دچار تلاتم کردند و در انتخابات نقش داشتند الان دارند آماده می شود برای انتخابات بعدی یعنی ما می بینیم اینها وجود دارند ولی دیده نمی شوند می شود این شکلی گفت! اگر چه حضور دارند و اگر چه هدفمند هم حرکت می کنند نیروهایی نیستند با ری به هر جهت حرکت کنند سازمان دهی شده هستند.

 

و دقیقا مشخص است که به کجا می خواهند بروند یک عده از اینها زیر مجموعه های سرسپرده دارند که مشخصا روی آن حساب می کنند و به آنها ماموریت هایی می دهند یک عده نیز افراد خنثی دارند که خوب با یک میل به این طرف و آن طرف و یا مقابل اینها قرار می گیرند و یا هم جهت اینها که از هر ظرفیتی استفاده میکنند. من غبارآلود کردن فضا را هم حتی بعضی وقتها مثل قضیه ی فتنه میدانم و لازم است انتخابات را که نمونه بارز و مشخص است مد نظر قرار بدهیم اصلا غبار آلود کردن فضای واقعی در واقع در جهت یکی از اهداف فعالیت های زیرزمینی است حس کنی فعالیت های که زیرزمین هستند ولی قرار نیست تا ابد زیرزمینی باقی بمانند فکر کنید دانه آلوده ای که در زیرزمین کاشته شده که یک زمان بیاد بالا و فضای واقعی را بگیرد.اینجوری باید به آن نگاه کنی. ما وقتی می گوییم زیرزمین های اینترنتی معنی آن این نیست که از الان زمان حال تا ابد دهر این ها زیرزمین بمانند اینها از زیرزمین شروع می کنند و کلوپ هایی را استکبار بعد از جنگ جهانی دوم درایران خودمان راه انداخت همانطور که در رابطه با حجاب و مسائل فرهنگی و کلوپ های زیرزمینی ایجاد کرد کلوپ هایی به ظاهر مخفی و به ظاهر هم مردمی.

این ظاهر مردمی بودن خیلی از مسولیت ها را از حکومت ها سلب می کند اینها سعی می کنند کارهای خود را NGO نشان دهند و وارد می شوند چون زیرزمینی هستند،و دیده نمی شوند، چون کلوپ های مخفی هستند جذابیت هایی هم دارند. جوانان را وارد می کنند حتی نمونه مشخص آنهایی که به ترورهای دانشمندان ما کمک می کردند .می شود گفت که به وسیله ی همین کلوپ های زیرزمینی جذب شده اند.

تا زمانی که مردم ما پیش روی خودشان و پشت سر ولایت حرکت می کنند و خون شهدا وانقلاب اسلامی مشخص می کند خوب رخنه کردن به اینها سخت است پس ما می توانیم اینطور پیش فرض را بگذاریم که یکی از اهداف این گروه های زیرزمینی در فضای مجازی و واقعی این است که اینها می آیند و آرام آرام فرهنگ جامعه و آن حساسیت های فرهنگی جامعه را از بین می برند .ولی هدفشان ایجاد انحراف از اهداف متعالی ما است.

دشمن شناسی غلط و تعمیم واقعیت ها به القاء دشمن:

بابازاده مقدم، استاد و مدرس دانشگاه ادامه داد: کلیدی ترین چیزی که به آن نزدیک شدیم این بوده که فضای مجازی هم یک فضا است مثل آن ساختمانی که توصیف کرده اند می تواند روی بنا و زیر بنا داشته باشد. یک نکته خیلی مهم، آن هم همان تعریف اولیه یعنی ذاتی فعالیت پنهانی، شما از ارتباط دو یا چند شخص در شبکه اینترنت به صورت طبیعی مطلع نمی شوید و همین دو یا چند شخص می توانند یک گروه از همکاران را تشکیل بدهند و حول یک موضوع به فعالیت، واکنش و نظایر اینها بپردازند بنابراین عملا زیرزمین ها در شبکه اینترنت به صورت مشخص وجود دارند و بدیهی است و این ادبیات هم بنده اعتقاد دارم که آقای منتظر قائم فرموده اند: که ادبیات را دشمن ساخته و یا تریبون های از سوی دشمن می تواند طرح کرده باشد بله این یک واقعیت است ما هم به هر حال گروههایی داریم که دراین شبکه ها و اصلا زیرزمین ها ی فرهنگی یا زیرزمین های اجتماعی که ما درشبکه های اینترنت داریم به هر حال اینها یک واقعیت است واقعیت هم از اینجا نشأت می گیرد که به هر حال در یک جامعه آدم های متفاوتی کنش های متفاوتی دارند جاذبه ها و علاقه مندی های متفاوتی دارند وتنها کاری که دشمن انجام می دهد هدایت و تقویت اینهاست. بعد شما ببینید هر انحرافی را که درایران دامن زده اند بالاخره یک ریشه داخلی داشته اگر چه آنها پیگیر هستند که مباحث و مسائلی که در زیرزمین ها منتشر می کنند ادبیات نا متعارفی در زیرزمین ها آنها شکل می دهند هنر و فرهنگ موسیقی حتی تعاملات اجتماعی و رفتاری و حتی مسائل اقتصادی، اینها را تبدیل کنند به اموراتی که در جامعه بروزات دارد.

افیون های روانی و ناآرامی ها عنصر ساز:
ضمن اینکه نکته خیلی خیلی مهم دیگری که وجود دارد این است که آدم هایی که در زیرزمین های فرهنگی ما در اینترنت به سرمی برند این آدم بعد از فرایندی که این تاثیرات را می پذیرد تبدیل به چه عنوانی و عنصری می شود و تبدیل به چه شخصیتی می شود و چه ویژگی هایی دارد. من تصور می کنم نیاز هم نیست این آدم را به محیط بیرونی بیاورید یعنی حتما او را وادار کنید که حالا کنش ها ی واقعی درغیر فضای مجازی داشته باشد همین که شما بستری را فراهم آورید برای اینکه این آدم را تهی کنید آرامش او را از آن بگیرید یعنی این اتفاقاتی است که برای افراد درزیرزمین ها رخ میدهد آرامش را ازآنها بگیرید دچارمسائل وموضوعات انبوه پیرامونی کنید. فکر وابسته ای را درآنها دامن بزنید تبدیل به کسانی کنید که دائما به دنبال افیون های روانی و افیون های واقعی و مخدرهای واقعی باشند آنها را وادار به کنشهای اجتماعی بیمارگونه کنید که دیگر اساسا چه اهمیتی دارد که این آدم بیاد بیرون و در یک تجمع واقعی شرکت کنند یا نه چون اساسا در جنگ نرم اولین هدفی که مورد حمله قرارمیگیرد منابع انسانی کشور است و دقیقا اهمیتی که مطالعه زیاد زیرزمین ها در شبکه های جهانی اینترنت دارند ناظر به این است که ما از نیروی انسانی صیانت و حفاظت کنیم.

 

صامتی : حتی اگر آن فرد را به فضاهای واقعی جامعه سوق ندهند و هدایت نکنند حداقل سرمایه انسانی را مسخ کرده اند و قابلیت اساسی را از آن گرفته اند؟

 

این مولف و پژوهشگر در پاسخ گفت: بله یک بازی دو سر برد است که شما ازهرسمتی نگاه کنید صرف اینکه این شرایط فراهم هست و متاسفانه این امکان ایجاد میشود که افرادی وارد این شبکه ها می شوند والبته این زیرزمین ها مختص کشور ما هم نیست یعنی الان در کشورهایی که شاید ظاهرا به لحاظ فرهنگی و سیاسی تا حدود قابل ملاحظه ای سکولارهستند. اینها در حقیقت چون با این معضل الان مواجه هستند درحال حاضر درآلمان گروهی درهمین شبکه اینترنت داوطلب می شوند و همدیگر را می خورند.

 

صامتی : بسیار ممنون از توضیحات شما. خیلی مسئله روشن شد شاید درابتدا خود این زیرزمین ها ودالان های اینترنتی مسئله مبهمی بود چرا که خود فضای مجازی هم ممکن است درابعاد مختلف برای مخاطب ابهام داشته باشد ولی حداقل به این رسیدیم که حساسیت های فرهنگی دراین زیرزمین ها را کم رنگ می کنند تا عوامل خودشان وکاربران خودشان را هدایت کنند ودرجای خاص از آن استفاده کنند مسئله دیگراینکه این زیرزمین ها تا اطلاع ثانویه هستند و در برهه های مختلف حضور واقعی دارند و یا حضور مخفیانه. مسئله دیگری که به آن رسیدیم این است که حوزه های مختلف فرهنگی، هنری،اقتصادی وسیاسی می تواند حضورداشته باشند و اعتقادی که خاستگاه اصلی آن بستری است که جامعه وجود دارد.

 

صامتی : چه مصادیقی در اینترنت کشور ما وجود دارد؟

 

منتظرقائم : ما اینترنت را به مثابه یک رسانه مورد توجه قراردهیم به مثابه زیرساخت ومن البته یک نکته عرض کنم آنجا که عرض کردم مواظب باشیم دردام برنامه نویس های استکبار نیفتیم منظورم این نبود که الزاما این لفظ جز این مصادیق وارد تعریف شده می خواستم بگویم که باید احتیاط کنیم اتفاقاتی که درحوزه راهبری می افتد یک سری الفاظی را وسط می اندازند و حالا بدو و تعریف کن. مقام معظم رهبری می فرمایند: جمعی را دیدیم و گفتیم یک بحث اسلامی شدن سینما، دیدیم جمع شدن و صحبت می کنند و حالا سینما است و حالای نما یا سینما است به قول یکی از دوستان خوب کف که میکند اسمش صابون است پس برویم از خاصیتش استفاده کنیم.

 

مقدم، در تکمیل این گفته ها اشاره کرد: به خاطر همین کف کردن و صابون بودنش ما می گوییم زیرزمین ها ی فرهنگی دراینترنت وجود دارند و واقعی هستند.

 

سپس منتظر قائم ادامه داد: ما با موضوعات مختلفی مواجه هستیم که بخواهیم به صورت مصداقی وارد شویم در حوزه اقتصادی ما شبکه های پول شویی را داریم بحث شبکه های غیر قانونی انتقال کالا و خدمات را داریم. درفضای تبادل اطلاعات فارسی نمود پیدا کرد خود نیز حیرت انگیز است من با مصادیق پول شویی آشنا هستم واین حرفها البته به بحث های هرمی نیز ربط پیدا کرد ما فقط بحث های به قول مومنی نسب تبلیغاتی نیز داریم و تبادل کالا ی غیرمجاز. همان طور که عرض کردم دو تا عامل است که من یک چیز را قبول کنم زیرزمین است این است که بله واقعا زیرزمین باشند و زاویه دید من دور باشد و دیگر اینکه من درست تحلیل نکنم وقتی می بینم یک پایگاه اینترنتی با دامنه ی آی آر در دسترس با هویز باز خیلی ها اگر زحمت کنند هویز آن را پنهان کنند باز قابل ردیابی است میایند و کالای ممنوع معامله است مثلا محصول غیر فرهنگی است این کالا را تحت عنوان هارد دیسک فلان در منزل شما بفرستد و تحویل بگیرد با استفاده از خلاء که در تعاملات ما در پست جمهوری اسلامی داریم یک مصداق آن است.

 

صامتی : آقای منتظرقائم شما می فرمایید تنها برخی از فعالیت های ممکن که به جهت زیرساخت درجوامع آن را باید بروند درزیرزمین انجام دهند. در ایران به جهت همان عدم ساختار مناسب در این فضا به راحتی جسارت دارند کارها ی زیرزمینی را انجام دهند؟

 

منتظرقائم با مخوف خواندن سایت گوگل ادامه داد: این عملا پول شویی است که پول ناشی از جرم را به شکلی منتقل می کنیم که رد پایی در آن دیده نمی شود.

 

صامتی : حالا مصادیق فرهنگی آن را در جامعه مطرح کنیم بهتر است مباحثی که اخیرا اتفاق افتاده است مثلا بحث اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به ساحت گرامی پیامبر اعظم (ص)، این هم از موضوعاتی بود که می توان در مصداق زیرزمین های اینترنتی بیان کرد؟

نگران دانلود و غافل از آپلودهای فاجعه بار:

اگر اینها را در بحث نداشتن تحلیل بگوییم در مورد اهانت به پیامبر از بیرون انجام شده است که یک داستان مجزایی دارد و این مسئله که اهانت به ساحت امام علی نقی (ع) در فضای فرهنگی خودمان اتفاق افتاد و تحلیل ها درست نبود، بهترین تحلیل ها را ما از رهبر معظم انقلاب شنیده ایم. تلاش دشمن دامن زدن به تعارض مخصوصا ارزشی است. مسئله جرایم فقط در حوزه اینترنت فرهنگی نیست. البته متاسفانه همه در کشور نگران سرعت دانلودشان اند و هیچ کس نگران آپلود نیست که ما چقدر محصول سالم تولید می کنیم !

 

دست هایی وجود دارد که از یک طرف استانداردها و مطالبات جدیدی را در بدنه اجتماعی کاربران دامن می زنند. از یک طرف دیگر به لایه های نخبگانی و نیمه حاکمیتی فشار را سعی می کند به سمت تصمیم ببرد و یک محافل رسمی و یک محافل اقتصادی در اینجا دخالت دارند من این را کاملا متوجه هستم که آخرش دنبال چه هستند الان داخل اینترنت جوان های ما چه کاری انجام میدهند جز دانلود کردن و فیلم دیدن کار دیگری می کنند چند درصد کاربر اینترنت در فضای کشور ما، به نظر ما، شما به غیر از تفریح سالم و غیر سالم چیزی دیگری هست چه قدر کاربردها واقعا علمی است و چقدر کاربرد علمی موقوف به سرعت اینترنت بالاست. هدف ایجاد آن تعرض ارزشی و تبدیل کردن ناهنجاریها به هنجار است . امروزه تلاش بر این است در عرصه واقعی زندگی و در فضای تولید و تبادل اطلاعات فاصله بین نوک و قاعده جرائم کم شود، یعنی جرائمی که روزی جرائم خیلی مهمی بودند و میزان ارتکاب آنها کم بود و گستره آن در سطح جامعه کم بود آرام آرام به فضای کف جامعه نزدیک شدند ضمن اینکه یک تعدادی جرائم از ناهنجاری خارج می شوند و فشار بر اینکه این اتفاق بیافتد تبدیل به هنجار شود حاکمیت و نخبگان و خودی ها را ...کنند از رسیدگی به آنها جرم های بسیار مهم در جامعه را زیاد می کند

در فعالیت های هرمی، چاره ای نداشت وزارت اطلاعات آمد و یک باره۴۰۰ شرکت را در تهران در یک عملیات مشترک با نیروهای انتظامی یک ضربه بزرگ زد.

آتلیه های عکاسی در فیس بوک:

الان چندین آتلیه عکاسی است که در فیس بوک صفحه زده و دارد تصاویر بی حجابی از بانوی ایرانی که هویت یک شخص را در فضای مجازی منتشر می کند و خودش را به عنوان یک مدل مطرح کرده است و تصاویر را در صفحه دیگر در فیس بوک گذاشته است. متضمن چند جرم است، تخلف از قانون جرائم رایانه ای به خاطر نظم و تدابیر امنیتی به فضای فیس بوک و انتشار محتوای محرمانه و...... این تبدیل کردن ناهنجاری به هنجار است.

 

صامتی : مصادیق زیر زمین های اینترنتی را بیشتر توضیح دهید؟

بابازاده مقدم در پاسخ اضافه کرد: طبیعی است که در آن تمام جرائمی که در فضای واقعی داریم در فضای مجازی ما بازتاب دارد.

 

منتظرقائم هم گفت: اصلا فضای مجازی یک نمونه از فضای اصلی است.

پایگاه های طراحی وقوع جرم:

مقدم به عنوان کارشناس مسائل رسانه به تبیین بحث پرداخت و گفت: این موضوع را خیلی روشن کرد و دوستان ما هم کارهایی در این رابطه ها کردن بسیار شخصی است مثلا کسی در فضای واقعی به دنبال فروش دارو های قاچاق است و در آنجا هم دارد این را می فروشد شاید این از نادر ترین جرائمی باشد که آنجا در حال اتفاق افتادن است اما من واقعا منتقد نگاه آن شخصی که به قول آقای منتظر قائم اشاره کردند که در واقع اظهار نظر می کند به هر حال یک شخص مسئول یا تصمیم ساز که در واقع برداشت ما این است که بیشترین جرم در اینترنت ما اتفاق می افتد اینها اقتصادی و کلاهبرداری و نظایری از این قبیل است یعنی این فکر اشتباه است . آن آدمی که الان در فیس بوک میرود و آن عمل نادرست را انجام می دهد تازه من فکر میکنم با ملاحظاتی گفتن یعنی موضوع خیلی شدیدتر از چیزی است که بشود واقعا مطرح کرد .

 

منتظرقائم با نقد ترویج فرهنگ بی بند و باری گفت: آرایشگاه ها ، عکاسی، مزون الان حریم حجاب و عفاف را در جامعه ما منهدم می کنند خودشان را فرهیخته می دانند و حرف هم می زنند میگویند، من هم هنرمند هستم .

رغبت به انداختن عکس عریان و برنامه های رادیو زمانه:

بابازاده مقدم نیز با اشاره به یک فاجعه فرهنگی ادامه داد: اینکه ما یک ساختار اصلی را، اینکه چه اتفاق بزرگی درحال رخ دادن است و همان شخص که در اینترنت هست، حاضر است به آن عکاسی که شما می گویید مراجعه کند و عکسی کاملا برهنه بیندازد آنجا اتفاقی برایش رخ می دهد این در واقع برای این است که ما اقدامات مناسب با آن تأثیری که دشمن دارد آنجا کاملا هدفمند بوده. رادیو زمانه از زمانی که تأسیس شد تا الان برای فضای مجازی مستقیما و دقیقا و مشخصا برنامه دارد. آن فضایی را که پیش بینی کرد برای وبلاگ نویسان و تلاش های مستمری را از فعالیت های مجازی می داد و تمام گزارش ها معطوف بود به کسانی که شخصیت ها و کنش ها و واکنش ها تا رفتارها ی نامتعارفی که در شبکه اینترنت دارند مأموریت پارلمان اروپا در بحث حقوق بشر کار می کنند به رادیو زمانه سپرد و تلویزیون نیز فیلم فارسی واشنگتون برای خیلی از ما ها ناشناخته باشد در همین رابطه کمک کرد و بعد بی بی سی فارسی یک فصل خطابی شد در اینجا و گوی سبقت را ربود. در توسعه رفتارها در حقیقت به رفتارهای نا متعارف و تبدیل کردن آنها به واقعیت. بی بی سی فارسی در یک برنامه، بچه های ایرانی را تشویق کردند به اقدام به تولید موسیقی هایی در شبکه اینترنت. نرم افزارها معرفی کردند آموزش بعد آموزش را استمرار دادند بعد شروع به معرفی گروه هایی کردند که ارتباط مزدوری با آنها دارند بعد مشخصا گروه ها در بنگاه بی بی سی هستند و یا مرتبطین با اینها و بعد تبلیغات مستمر و بعد آنتن زنده به آنها داند در واقع شاید فرصت هایی که ما در رسانه خود دریغ می کنیم از یک حرکت فرهنگی خوب و در یک بخش زنده می دهیم و اتفاق می افتد اما یک حرکت هایی که شاید برای جهان جدید و بدیهی باشد و بعد که باید این ها را تقویت کرد ، و حسن شهرت طلبی آن جوان را تأمین کردند و از خیلی از اینها استفاده کردند عملا یک ساختاری را ایجاد کردند یعنی یک ساختاری ایجاد شده بود با عنوان فعالان موسیقی زیر زمینی در شبکه اینترنت تبادل اطلاعات کاملا توسط همین سایت ها انجام می شود یعنی تهیه و انتشار یک موضوع و محتوا. متاسفانه اقدامات متناسب با این ها صورت نمی گیرد در حالی که واقعا نشان می دهند بزرگ نیستند همان اندازه که تبلیغات و واقعیت واقعی ندارند.

 

منتظرقائم : یک موقع یک چیز را ما واقعا نمی بینیم و یک موقع تحلیل ما از آن غلط است من با کمال صراحت می خواهم یک مصداق بزنم ، مثلا یک تیمی داخل تهران یک موسیقی مبتذلی را روز روشن در یک کافه های تهران فیلم برداری HD می کنند و با بالاترین کیفیت تولید میکند می دانید پروسه تولید یک کلیپ به ظاهر ۱۰ دقیقه ای می تواند ۱۰ روز وقت بگیرد چه اتفاقی در کشور در حال انجام شدن است. در یک کافه به نام پاریس در میدان ونک موسیقی به نام سوسن خانم را تهیه می کنند و بعد آن را در فضای اینترنت منتشر می کنند. فیلم سازان به ظاهر ارزشی ما نیز چون می خواهند نمک خود را بیشتر کنند این تم موسیقی را می گیرند در داستان خود قرار می دهند.

واکاوی زمزمه های سوسن خانم:

مقدم نیز در تأیید حرف های پیش گفته افزود: که هر بار مخاطب آن فیلم را می بیند آن موسیقی سوسن خانم را زمزمه کند و همه هم متوجه می شوند که این موسیقی کدام موسیقی است .

 

مومنی نسب: در جنگ زیر زمینی کلید واژه هایی را دارند این را پرورش می دهند مثلا تفریح کلید واژه خوبی است، تفریح را بر داشته اند حتی در رسانه ملی ما نفوذ کردند در هر جای که مردم می توانند آنها را ببینند نفوذ کرده اند همانطور که آقای مقدم عرض کردند اینها را پرورش می دهند، ولی خواستگاه آنها همان زیر زمین های اینترنتی است که آمده است ناهنجاری ها را حساس زدایی کند.

 

لزوما روی پیشانی کسانی که این کارها را ویرایش می سازند که با فلان جریان زیر زمینی رابطه دارند فرهنگش تغییر پیدا کرده. هر جایی که وارد شود همان کاری را می کند که یعنی همان ارتش نامرئی. این ها چیز های تخیلی نیست . همین شبکه های زیر زمینی یک روحانی را از جایگاه روحانی به جایگاه مبتذلی می رساند.

صامتی : به بهانه چیزهایی مانند رأی بیشتر و طرفدار و... یعنی آنجا تفکر جا به جا شده است!

 

مومنی نسب در ادامه گفت: بعضی از مدیران ما می خواهند از این دالان ها یا زیرزمین ها برای رسیدن به قدرت استفاده کنند که این مبحث مهمی است دروغ پردازی آن یک واژه دیگر است و ما تقسیم بندی کردیم به سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و اعتقادی که از هر کدام از بحث ها خارج نشوید بهتر است. الان بحث فرهنگی مهم است مثلا یک نمونه دیگر وبلاگ برای ما یک هنجار بود یعنی یک نقطه قوت بود تا چند سال پیش، اینها فهمیدند که در وبلاگ ها خیلی ها هستند که پرورش پیدا می کنند و وارد رسانه می شوند که وبلاگ نویسان انقلابی خیلی پیش دستی دارند در بحث وبلاگ یعنی آن زمان اکثریت وبلاگ ها انقلابی بودند. از کسانی را کمک گرفتند که علیه نظام ما فعالیت کند مثل wordprest وبلاگ های برجسته آنها مثل وبلاگ ارزشی بود این خطر است یعنی یک زمینه ای صهیونیست ها آماده کردن برای این انقلاب دارای یکسری نقطه هایی از هزاران نقطه.

 

بابازاده مقدم جریان شناس رسانه ای نیز ادامه داد: همین امروز انباری منتشر شده اخبار جدید مبنی بر تصمیم قدیمی آمریکایی برای وارد کردن اینترنت ما در یک لاک کاملا حفاظتی عملی و قطعی شد یعنی دولت آمریکا برنامه ای را چیده که دقیقا به خاطر همین احساس خطر هاست .

صامتی : ما اساسا قبول داریم که ما در جنگیم که اینها صورت گرفته یا نه؟

 

مومنی نسب : آنها ادعا دارند که اگر بخواهی با من درگیر بشی با هنر درگیر شدی شما می ترسی درگیر بشی احساس می کنی اگر درگیر بشی وارد جنگی با یک جامعه از هنر و هنرمند شده ای، توجه دارید با الفاظ به این ظریفی و حساس ما را زاویه قرار می دهند که نقطه قوت ماست و ما می رویم آنجا که یک حالت دفاعی داشته باشیم جنگ راه می افتد چون چیزیکه از جنگ نرم در ذهن ما است، چون اصل دفاع مقدس و چیزی که برای روشن کردن ما با دست خالی با تمام قدرت های جهان را شکست دادیم خوب است.

 

صامتی : به این هم اشاره کنیم که، خود ما هم چه بستر هایی را نادیده می گیریم به ویژه از منظر برخی از مسئولین؟

 

منتظرقائم در پاسخ گفت: مخصوصا در حوزه فرهنگی و اجتماعی با آن نگاه که ما به جنگ نرم داریم، اینترنت ابزاری شده. دو اتفاق راهبردی افتاده است : ۱- مجاری تولید محصول رسانه ای از کنترل نظام خارج شده یعنی الان متاسفانه نظام به ما نمی تواند تضمین کند محصولی با این مضمون و مشخص تولید نشود .

مسئولان و طراحان مهندسی فرهنگی پاسخگو باشند:

در ادامه بابازاده مقدم با نقد فقدان های موجود گفت: نگاه من این است که در نظام عزمی وجود ندارد چون بر آوردهای انجام شده مشخص می کند. یعنی به خوبی جمهوری اسلامی در تمامی مقاطع می داند کجا چه اتفاقی می افتد و دقیقا از چه منظر است و چه کیفیت دارد البته این عزم وجود ندارد چرا که اوایل این دوستان چقدر زحمت کشیدند ثابت کنند که اینترنت پدیده خطرناک است کسی این را باور نمی کرد خیلی تصور می کردند اگر اینترنت اسباب بازی است و الان مشخص شده است که کاملا اسلحه جنگی است ابزاری است که دست دشمن قاعده ها و سازمان ها و روش ها ی استفاده از این ابزار را به خوبی میداند و به خوبی اعمال می کند.

 

این اتفاقات که می افتاد چیزهایی نیست که پوشیده باشد ولی این عزم وجود ندارد و من این تصور که به دو دلیل است، یکی به این دلیل که شناخت کافی در بین تصمیم سازان ما نیست و بعد وقتی یک مرجعیت عالی فکری در کشور مثل مقام معظم رهبری به بحث مهندسی فرهنگی ایشان اشاره می کنند.

دستگاه هایی که مسئول بودند بیایند و پاسخ بدهند برای مهندسی فرهنگی، چون پدیده ناهنجاری های زیر زمینی ما در بحث فرهنگ و اجتماع داریم این کاملا مرتبط با این است که ما مهندسی فرهنگی در کشور نداریم کاملا مرتبط است با اینکه موضع ما برابر با ناهنجاری های زیر زمینی مشخص نیست. شما می خواهید با یک کارگردان کار کنید تصور درست مهندسی شده ای ندارید، از فرهنگ ، از هنر ، موسیقی ، از ادبیات ، از آیتم های آنجا باید مورد استفاده قرار بدهید و بعد نظام می خواهد با بخش هایی از اینها کار کند باز این تعریف وجود ندارد. هر کسی که کاری را می کند در حقیقت به نوعی برداشت ها و اشتباهات شخصی که غلبه دارد، این که یک مسئولی در جایی تشخیص می دهد یک کار مناسبی باید انجام دهد و یا در جایی یک مسئولی در جایی این برداشت را بکند یا این ضرورت راحس نکند یا عزم انجام آن کار رانداشته باشد.

صامتی: وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند امر بر همه واجب است که در این زمینه فعالیت کنند!

 

منتظر قائم هم ادامه داد: الان داستانهای در تئوری ولایت فقیه در جاهای مختلف درست کرده اند و دارند تفکیک قائل می شوند بین تبعیت از تفکر مقام معظم رهبری تا تبعیت از دستورشان.

 

ما دو تا مشکل اساسی در جامعه خود پیدا کردیم که مخرج این داستان به عنوان مصداق اینترنت، اینترنت ابزاری شده برای اینکه کنترل مجاری تولید رسانه از دست مدیران خارج بشود . ۲ مجاری توزیع رسانه ای. ما الان نمی توانیم در جامعه خود تضمین کنیم که محصول با مضمون آماده حالا که تولید شده چه در داخل و چه در خارج منتشر نشود الان دقیقا این اتفاق افتاده.

 

حالا مسئولین متاسفانه جدیدا ، مسئولین تازه به دوران رسیده نسبت به جنگ نرم از کل اینترنت دو سایت بلد هستند تویتر و فیس بوک . حالا می آیند مضرات این دو را مطرح می کنند. موضوع اصلی ما کلات کامپیوتر است یا گوگل پلاس است. به سمتی می رویم ببینیم مردم با چه چیزی به فیس بوک میروند با شماره تلفن تهران و شماره حساب تهران و اسم تهران با قیمتی که شما نمی توانید با آن یک ساندویج بخورید یک ماه ، دو ماه ، سه ماه ، شش ماه کل نظام فیلتری را دور می زند باز صریح قانون مجازات رایانه ای که این کار جرم است روی زمین است. ادراک های ما غلط است، از بچه دوم دبیرستانی تا آدم دانشگاهی با vpn درگیر هستند.

 

منتظرقائم: چیزی زیر زمینی است که ما یا او را نمی بینیم یا ادراک و توجه درستی به آن نداریم، جرم دارد به وسیله ابزاری که دید ما در اختیار ما است. ما هم ابزار داریم هم قانون داریم هم نیروی متخصص داریم یک جاهایی هم گپ داریم. یکسری از دوستان به ما می گفتند بعضی از شبکه های ماهواره ی الان دارند در داخل شبکه ماهواره ای با شماره ۰۲۱ و ۰۹۱۲ و ۰۹۱۹ محصولی که خود غیر مجاز است در ماهواره غیر مجاز همه اینها را تبلیغ می کنند، چون تسریع قانونی نیست جایی که ما گپ داریم و درجاهایی که ما گپ نداریم با کم کاری مواجه ایم، مگر ما الان مشکلی در جرائم قانونی داریم مگر ما در مجازات اسلامی کمبود داریم و یا ما نیاز به جرم انگاری جدید نداریم ضمن آنکه بحثی در خور جرائم رایانه ای مطرح بود این بود که شما چرا این قدر اصرار می کنید. ما در آن قسمت هایی که دچار گپ هستیم بی توجهی کردیم و در قسمت هایی که دچار گپ نیستیم دچار کم کاری کردیم احتمالا تقسیم کار ما درست نیست.

 

دست خط افرادی که این قانون را وارد کشور کردند من دیدم با اشاره به بندی که بحث جرم زدایی از جرایم مطرح می کرد قانون جرائم رایانه ای را در دوران دوم خرداد آوردند می دانید تعداد کل مجرم در آن فضا ۵ نفر نبود جرائم را با جزای نقدی خیلی کم مثل اگر کسی بیاید در سیستم شان ، سیستم نابودی هواپیمایی یک کشور را حک کند یک هواپیما را بکوبد روی نهاد ریاست جمهوری کل مجازاتش ۱۰۰ میلیون تومان جزاء نقدی بود اسم این رو گذاشته بودند حبس زدایی.

نشانی زیر زمین های فرهنگی؟

صامتی :! آقای مقدم ما الان کجا زیر زمین داریم؟

بابازاده مقدم با اشاره به نقاط اصلی و بحران ساز این زیر زمین ها گفت: در خیلی از حوزه ها ما زیرزمین داریم ، معنی زیرزمین فقط این نیست که یک نظام سیاسی مثل نظام سیاسی کشور ما یا هر کشور دیگری که آن را نشناخته و اشراف نداشته باشد و یا بشناسد و اشراف داشته باشد.

بلکه وقتی می گوییم زیرزمین این نازل بر اجتماع هم است یعنی در سطح اجتماع اساسا اینها ناهنجار تلقی می شوند بین مردم، بین کسانی که آنها را می بینند و درباره آنها قضاوت می کنند و لازم است که بین اینها زیست داشته باشند به خاطر همین است که پناهنده به زیرزمین ها می شوند و مجبورند فعالیت های خودشان را به زیر زمین ها ببرند. مقدم همین ها که در این رابطه فعالیت می کنند شما نگاه کنید در عرصه علنی نیستند .

 

منتظر قائم : من برای شما مثالی می آورم کسی که رفته در فضا فشن فوتو گرافیک و نوتوگرافیک در فیس بوک با اسم ومشخصات اصلی خودش فعالیت می کند گاهی شماره تلفن خود را بر روی کارهایش نصب کرده است و حتی عکس خیلی ناجوری و یا کم یا زیادتر حرف این حرکت ها ناهنجار است زیرزمین هستند اما چون گسترش پیدا می کند دنبال این هستند حریم عمومی را ببلعند و تبدیل به فرهنگ حاکم بشوند تبدیل به رفتار کنش و واکنش من وشما بشوند. همین موسیقی مبتذل، الان در ماشین پشت چراغ قرمز سی دی آن را می آورند اصلا عرصه پنهان را دارند می آوردند در عرصه عمومی .گاهی مرکز فکرش پنهان است و عملیات هم پنهان انجام می شود الان تولید همین موسیقی ها کجاش زیرزمینی است، آتلیه هایی با شماره تلفن های مشخص آتلیه نیست به اینجا می گوییم استدیو صوتی، صدا برداری میکنند کاملا مشخص با اسم مشخص و شماره تلفن مشخص الان دارند توی همان سایت های مبتذل تبلیغ می شوند برای خودشان ریتم و آهنگ می فروشند شما را معروف می کنیم، یعنی حرکت به سمت تبدیل ارزش های انقلاب اسلامی به هنجار عمومی انقلاب اسلامی ایجاد تعارض ارزشی و شکاف بین ملت و حاکمیت هدف این است.

 

صامتی: یعنی یک فیلم را به جامعه ارائه می دهند و یک تعریف جدیدی و یک استاندارد جدیدی را به جامعه معرفی میکنند و حتی تضادشان را خودشان ایجاد می کنند. اول می آیند و نیازی را در مخاطب ایجاد می کنند نیاز کاذب، و بعد می گویند چرا این فیلم سینما این موضوع را انتخاب کرده مخاطب نیاز داردو در جامعه این مطرح است .

مومنی نسب در راستای بسط مسأله ادامه داد: با همین روش، اصلاحات سرکار آمد. به جوانان گفتند آزادی ندارید! وبعد گفتند من برای تو آزادی فراهم می آورم کسی که آنجا تئوریسن آن قضیه بودند الان ما می بینیم در دامان آمریکا در دامن انگلستان نان آنها را می خوردند و این تئوری را پیدا می کنند. دیگر کسی نیست نداند یک ژنرال ۵ ستاره آمریکایی، اینترنت جهانی را اداره می کند و حکم آن را شخص رئیس جمهور آمریکا می زند سازمانی به نام NSI ادعا می کند حالا تا حد حداقل بالای ۹۶ تا ۹۸ درصد رسید و مشاهده اینترنتی را تحت کنترل دارد ما الان در فضای واقعی خودمان به اینجا رسیدیم که، یک فعالیت غیر مجاز بیشتر از یک فعالیت مجاز دیده می شود یعنی حتی سیستم توزیع یک کاست مجاز انقلابی آنقدر اشکال دارد اگر بخواهید آن را منتشر کنید دیده شود و این واقعا معزل بزرگی است. بعضی از اینها واقعا زیر زمینی هم نیستند روی زمین دیده می شوند. منتهی ما چرا به آن حساسیت نداریم!

 

ما جلوی آنها دچار ساده اندیشی شویم( بعضی از سازمانها و نهادها) مثلا ما نباید فکر کنیم که با دو برنامه کوتاه تلویزیونی یا تیزر یا محتوای سایت شبکه اجتماعی کوچک می شود جلوی اینکارها را گرفت و یا جلوی اینها قرار گرفت ما این را باید بدانیم که اطاق فکر بسیار قوی تشکیل شده کسانی که آنجا نشسته اند متخصص این قضیه هستند حتی برای بچه ۹ ،۱۲، ۷ ساله و برای نوزاد ما برنامه ریزی میکنند.ما در مواجه با دشمن در این زمینه حتما باید ابزار های در خورد داشته باشیم.

 

صامتی: اینکه فرمودند برای نوزاد ما دارند فکر می کنند مصادقش همان موسیقی های خاصی است که در دوران بارداری برای نوزاد تاثیر دارد!

ویروس پراکنی به کمک موسیقی های مخرب:

مقدم با تأکید بر آشفته سازی های روانی این عارضه فرهنگی ادامه داد: اولا که ما به این نتیجه رسیدیم پس زیرزمین ها در شبکه اینترنتی وجود دارند و این زیرزمین ها در بعد فرهنگی بسیار مهم هستند دشمن اینها را معمولا تأسیس می کند و کمک به هدایت شان می کند کمک می کند انسانی که از خروجی اینها بیاید بیرون انسان آشفته و ناآرام و سرگردان، سرگشته، دچار انواعی از تضادها و ابهام ها و اندوه هایی باشد که پایانی برای آن متصور نیست و آرامش، عقلانیت و معنویت این انسان را مخدوش می کنند و تحت تأثیر قرار میدهد از مصادیق هم که بسیار بود و به آن اشاره دادید در واقع اقدام سازمان یافته بوده است که رادیو زمانه و بی بی سی فارسی در امر توسعه موسیقی زیرزمینی در شبکه اینترنت انجام داده اند و طبیعتا کمک کردن به این ویروس تا حد بسیار زیادی منتشر بشود من تصور می کنم که در واقع همان اشاره که در بحث مهندسی فرهنگی داشتیم و غفلت هایی که انجام می شد و تصویر نادرست و درواقع عزم نامناسبی که ما در سطح برخی از تصمیم سازان و کسانی که باید اقدامات متناسبی در زمینه مهار بحث های زیرزمینی در شبکه اینترنت انجام بدهند وقتی وجود ندارد طبیعتا شاهد این وضعیت هستیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم به این زودی ها اثرات مخرب این اتفاقات در کشور مهار بشود.

منتظرقائم نیز افزود: ما با توجه به اینکه عملکرد برخی از مسئولین و نهاد ها را نقد کردیم یکی از کارهایی که به طور بسیار جدی در قالبی مثل امر به معروف و نهی از منکر مسئولین که مطالبه رهبر معظم انقلاب است پی گرفته شود مطالبه انجام وظیفه این در فضا است یک چیزی را نباید فراموش کرد بسیاری از این مسئولین قطعا خودی و جاهایی نیاز است همین فشار ها و کمک های مردمی مثبت بوجود بیاید، من مثالی می زنم با کمال صراحت زمانی که آقای سردار رادان بسیجی بزرگوار و زحمتکش در پلیس تهران مشغول به خدمت بودند و آن آقای کم شخصیت در برنامه تلویزیونی آن حرکت های زشت را با ایشان کرد فکر می کنید چه کسی آن آقا را حداقل۴ سال از دیده شدن در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دور کرد کمکی که مردم به صدا و سیما کردند با زنگ هایی که زدند با sms هایی که فرستادند، با مطالباتی که کردند و اعتراض کردن به آن حرکت های زشت پس لازم است که این حرکات نیروی انتظامی قوه قضاییه و مراجع دیگر مورد حمایت واقعی از این جنس قرار بگیرند و این مطالبات دیده شود که مردم اعتراض دارند که چرا به آتلیه ها ، چرا با vpn فروش ها ، چرا با CD فروش ها و اسباب بازی های مبتذل و البسه نامناسب برخورد نمی شود ؟ چرا با موسیقی غیر مجاز برخورد نمی شود.

صامتی : اگر در زندگی روزانه با آنها برخورد میکنیم اما از نگاه منظر منتقد و آگاهانه به این مسائل نگاه کنیم این یک چیز دیگری است تا اینکه منفعل رفتار بکنیم به عنوان یکی از اعضای در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کند ودلش اتفاقا برای میهن می تپد برای ارزش های اسلامی می تپد و دغدغه مند است برای فرهنگ انقلاب اسلامی ایران و امیدوارم که تلاش هایی که اتفاق می افتد برای اینکه بین مردم و نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران شکاف ایجاد بشود از این، لطفا غفلت نکنیم .
انتهای پیام

 http://www.citna.ir   

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-10-07 11:20

افزودن دیدگاه جدید