کد مطلب: 

3809

تاثیر امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی بر سلامتی شهروندان

در تحقیقاتی که در کشورسوئد روی حیوانات صورت گرفته‌، مشخص شده که پس از 2 ماه قرار گرفتن حیوان در جوار امواج مخابراتی و آزمایش روی خون آن‌، محققان به این نتیجه دست یافتند که با ادامه این وضعیت‌، این حیوان کمتراز یک سال زنده خواهد ماند.
تاثیر امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی بر سلامتی شهروندان

به گزارش سیتنا، از مرداد ماه سال 73 که پای اولین موبایل‌ها به ایران باز شد تا کنون ؛ همواره این تکنولوژی و مسایل مرتبط با آن محل بحث بوده است. یکی از پرسروصداترین حاشیه‌هایی هم که همواره بحث بر سرش داغ بوده، مسئله امواجی است که از خود دستگاه یا دکل‌های تقویت کننده مخابراتی مربوط به تلفن‌های همراه، منتشر می‌شود؛ موضوعی که هر از چند گاهی یکبار باعث می‌شود تا بین برخی کارشناسان امر بهداشت وسلامت ومسئولان مخابرات‌، مجادلاتی برسر مضربودن این امواج روی سلامت انسان‌ها یا بی‌ضرر بودنش‌، در بگیرد.

به‌ طور‌ مثال درحالی که بیشتر متخصصان مغز و اعصاب بر این عقیده هستند که امواج الکترو‌مغناطیس روی مغز تاثیرات مخرب وجبران‌ناپذیری برجای می‌گذارد؛ محمدکرم پور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه اظهار داشته که:«طبق گزارشات دریافتی تاکنون موردی که ثابت کند این امواج سلامت مردم را به خطر می‌اندازد ارائه نشده است.» البته این تنها دفعه‌ای نیست که این اختلافات بروز می‌کند و متخصصان گوناگون با اظهار نظرات متناقض موجب سردر گمی وتردید شهروندان درباره سلامت محیط زندگیشان می‌شوند.

تاثیر BTS ‌ها؟

به گفته مهندس شیرین برزگر درشبکه موبایل اولین بخشی که مستقیما با گوشی موبایل در ارتباط است، دکل‌های مخابراتی است که به‌طور عوامانه آنتن موبایل نامیده می‌شود و تعبیر تخصصی آن BTS که مخفف Base Tranceiver Station است که در واقع تامین کننده اصلی پوشش رادیویی است در جاده‌ها یا مناطقی که دارای سیگنال ضعیف هستند‌، در فواصل معینی در نظر گرفته می‌شوند که این فواصل بر اساس قواعد خاصی تعیین می‌شوند که یکی از آنها تعداد مشترکین موجود در هر منطقه است.

این کارشناس حوزه مخابرات درادامه اظهاراتش به آرمان درباره زیانبخش بودن امواج حاصل از این آنتن‌ها می‌گوید: «اگرچه نظرات درباره اثر این امواج مختلف است اما به طورکل می‌توان گفت که تشعشعات الکترومغناطیسی نه تنها روی انسان‌، که روی سایر جانداران نیز موثراست. مثلا در تحقیقاتی که در کشورسوئد روی حیوانات صورت گرفته‌، مشخص شده که پس از 2 ماه قرارگرفتن حیوان درجوار امواج مخابراتی و آزمایش روی خون آن‌، محققان به این نتیجه دست یافتند که با ادامه این وضعیت‌، این حیوان کمتراز یک سال زنده خواهد ماند.»

پزشکان چه می‌گویند؟

از طرف دیگر پزشکان مختلف هم درمورد آثار زیان باری که امواج الکترومغناطیسی موجود در فضای زندگی انسان‌ها ایجاد می‌کنند‌، نظرات متفاوتی دارند. مثلا در حالی که دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش اظهار داشته بود که: «طبق گزارش‌های ارائه شده، تاکنون این تشعشعات تاثیر منفی برسلامت مردم نداشته است وآنچه وزارت بهداشت تا به حال بررسی کرده نشان می‌دهد که تشعشعات دکل‌های موبایل سلامتی افراد را به مخاطره نمی‌اندازد.»

دسته‌ای از پزشکان با تخصص‌های مغز واعصاب‌، بیماری‌های خونی و ناباروری‌، بر این عقیده اند که امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی به طور مستقیم با بروز امراض دررابطه اند.

به طور مثال دکتر یاور رضایی متخصص مغز واعصاب به آرمان می‌گوید: « دراین شکی نیست که وجود میدان‌های الکترومغناطیسی روی بدن وبه‌خصوص روی مغزتاثیرگذاراست. حتی اگر میزان این امواج بسیار کم باشد باز هم در دراز مدت باعث بروز علائمی همچون گیجی و خستگی و ناشنوایی مزمن درافراد می‌شود.» وی همچنین درمورد میزان خطراشعه درافراد مختلف می‌افزاید: «میزان جذب این امواج در میان افراد تفاوتی ندارد؛ اما به طورکل افرادی که ازلحاظ قدرت بدنی ضعیف‌ترهستند در مقابل این امواج مقاومت کمتری دارند و زودتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند . اما به طور کل کودکان زیر هشت سال وافراد سالخورده دوطیفی هستند که باید بیشترین پرهیز را از این امواج داشته باشند.

همچنین دکتر محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز در مورد مضرات آنتن‌های تلفن همراه می‌گوید: «اصولاً آنتن‌های تلفن همراه و دکل‌های مخابراتی و نیز تشعشعات ناشی از دکل‌های برق فشارقوی هریک به نوبه خود اثرگذاری خفیف تا شدیدی روی افراد دارند. به عنوان نمونه در مورد دکل‌های برق فشارقوی طیف‌های مختلف امواج الکترومغناطیسی، میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کنند و افرادی که در حوزه این میدان‌ها قرار می‌گیرند تحت تاثیر آثار سوء این امواج واقع می‌شوند. تاثیر این امواج روی کودکان می‌تواند باعث بروز برخی از انواع سرطان‌ها شود. در افراد بالغ نیز موضوع در مواردی باعث بروز مخاطرات و بیماری‌ها در سیستم‌های عصبی، قلب و عروق و دستگاه گوارش می‌شود و در مواردی نیز باعث ایجاد سرطان خون در این افراد شده است.» با توجه به سخنانی که از سوی کارشناسان مطرح شد، این سوال پیش می‌آید که شهروندان به کدامیک از این اظهارات اعتماد کنند. آیا نظر مسئولان شرکت‌ها متولی واپراتورهای تلفن همراه مبنی بر بی‌ضرر بودن امواج ساطع شده از دکل‌های مخابراتی صحیح است یا هشدارهای متخصصان امر درمان مبنی بر اثرات مخربی که این امواج روی اندام‌های گوناگون می‌گذارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-09-03 20:44

دیدگاه‌ها

تصویر محمد
خواهشمند است اگر کسى وارد هست بفرمایید چه فاصله اى از دکل مخابرات تقریبا آثار مخرب خیلى کمتر مى شود
ارسال شده توسط محمد در 24 آبان 96 - 14:36
تصویر محمد خلیلیان
با عرض سلام و خسته نباشید و خدا قوت خدمت تمام همکاران شما همکاران این دکل های مخابراتی در تهران در منطقه 13 تهران خیابان پیروزی این دکل های مخابراتی خیلی خیلی وقته رو تمام امواج ماهواره ایی پارازیت های خیلی خیلی وحشتناک میندازن و امواج ماهواره ایی رو کلا قطع میکنن چرا این دکل های مخابراتی رو در تهران در منطقه 13 تهران تو خیابان پیروزی پارازیت ها رو کل امواج ماهواره ایی قطع نمیشه چرا همکاران انداختن این پارازیت ها از این دکل های مخابراتی همش سرطان زاست و همش ضرر داره همکاران چرا کلا پارازیت ها رو قطع نمیکنید چرا همکاران هشدار جدی این دکل های مخابراتی با این پارازیت هایی که رو امواج ماهواره ایی میندازن رو اعصاب راه میرن همکاران این دکل های مخابراتی در تهران در منطقه 13 تهران خاموش کنید با کلا پارازیت ها رو رو امواج ماهواره ایی کلا کامل قطع کنید هر چه سریعتر
ارسال شده توسط محمد خلیلیان در 24 دى 95 - 19:18
تصویر تقی زاده
در آذربایجان غربی شهرستان خوی در دبستان هاشمی نژاد دکل ایرانسل کار گذاشتن که اطراف آن هم یک دبستان دیگرویک دبیرستان دخترانه قرار دارد که هرچقدر درخواست دادیم بر نداشتند ظلم بالاتر از این هم میشود
ارسال شده توسط تقی زاده در 26 آبان 94 - 01:36
تصویر مسعود
خدا لعنت کنه هرکی میگه این امواج آثار مخرب نداره من به چشم دیدم برید به عقلتون رجوع کنید ببینید چه لزومی داره با این قاطعیت میگن اثر نداره؟!!!
ارسال شده توسط مسعود در 12 آبان 94 - 09:13
تصویر ش س
متاسفانه همه می دانند آنتن های مخابراتی روی پشت بام ها خطرناک هست اماکسی اهمیت نمی دهدمخصوصا صاحب خانه ای که به خاطرپول اجازه می دهد این آنتن رانصب کنند کاش به فکرسلامتی بچه ها باشند
ارسال شده توسط ش س در 28 شهريور 94 - 08:48
تصویر زهره
من در نزدیکی یکی از این دکل ها زندگی میکنم و از روزی که به این خونه اومدم مشکلات فراوانی دارم. هر وقت جای دیگه میرم حالم خوبه. هر کس هم به خانه من میاد احساس خستگی و درد داره. به جاهای مختلف زنگ زدم اما هچ کس اهمیت نداد و گفتن که اینا مجوز دارن. اما مگر مجوز داشتن دلیل بر سلامت است؟ به خیلی از اصناف مجوز داده شده که استانداردها رو رعایت نکردن.
ارسال شده توسط زهره در 26 اسفند 93 - 01:01
تصویر ایمان
من نمیدونم اینایی که این نظرات میدن چی میخوان از جان این دکل تو این مملکت خیلی چیزها هستش که 100 برابر اینها میتونن بیشتر ضرر داشته باشن یکیش مثل پارازیت های که برای ماهواره ارسال میشه کسی به اینا توجه نمیکنه همه زوم کرد رو دکل مخابرات که اگه یه روز همون نداشته باشیم صدامون دار میاد من نمیگم ضرر نداره اما اگه حریم اینها رعایت بشه هیچ مشکلی پیش نمیاد
ارسال شده توسط ایمان در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
نظرات جانب گرایانه آرمان واسه خودش محترم ولی اگه خیلی سلامت انسان رو می خواین یه فکری به حال پارازیتا کنید
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید