کد مطلب: 

3055

دروغ رسانه‎های ترک درباره‎ی صالحی مشخص شد

بولتن نیوز نوشت: شبکه  تی‌آرتی ترکیه و روزنامه "تودی زمان" مدعی شدند که علی اکبر صالحی در بدو ورود به پایتخت قبرس از سوی نیروهای امنیتی در فرودگاه "نیکوزیا" بازداشت شده و در اثر پیگیری‌های وزیر خارجه قبرس ساعاتی بعد آزاد شده است.

 

به گزارش سیتنا، این رسانه‌ها علت بازداشت وزیر خارجه ایران را قرار داشتن نام وی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا عنوان کرده و افزوده‌اند که وزیر خارجه قبرس به مقام‌های امنیتی این کشور توضیح داده است که نام علی اکبر صالحی پس از انتصاب به‌عنوان وزیر خارجه از لیست تحریم‌ها خارج شده است.

 

این گزارش می افزاید پس از این ماجرا، دولت قبرس به طور رسمی از ایران عذرخواهی کرده و دلیل رخ دادن این واقعه را "سوء تفاهم" و "عملکرد اشتباه" نیروهای امنیتی فرودگاه دانسته است.

 

 

اما این خبر نادرست در حالی از سوی رسانه‌های ترکیه منتشر شد که بر اساس گزارش خبرنگاران اعزامی، اساساً وزیر خارجه از فرودگاه نیکوزیا وارد قبرس نشده و برای این منظور از فرودگاه "لارناکا" استفاده کرده است.

 

خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ما در تمام مسیر همراه وزیر خارجه بودیم، تاکید کرد که مقامات قبرسی استقبال بسیار گرمی از آقای صالحی داشتند و ادعای اینکه وی مدتی بازداشت شده کذب است.

 

صالحی در این سفر کت و شلوار تیره بر تن داشته و در زمان ورود به فرودگاه "لارناکا" مسئول تشریفات وزارت خارجه و معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور قرار گرفته است.

 

تصویر ساختگی TRT

 

برخلاف آنچه رسانه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند، بدلیل اینکه فرودگاه بین‌المللی "نیکوزیا" در دست ترک نشینان قبرس قرار دارد، بخش یونانی نشین برای سفر مهمانان بین‌المللی خود از فرودگان "لارناکا" استفاده می‌کند.

 

از طرف دیگر جستجوی خبرنگار بولتن نیوز در محیط وب، این مساله را مشخص کرد که اساسا تصویر ادعا شده توسط ترک ها، جعلی بوده است. جالب آنکه این تصویر متعلق به سریالی است با نام law and order(قانون و نظم) است. در این فیلم که با بازی «دنیس فارینا» - یعنی کسی که این تصویر وی را به صالحی نسبت داده اند- پس از دستگیری به اتهام حمل اسلحه در فرودگاه دستگیر می شود. این سریال 46 قسمتی محصول سال 2004 - 2006 آمریکا است که از شبکه NBCنیز پخش شده است.

 

تصویر اصلی که مربوط به سریال قانون و نظم است

 

اختلاف‌های عمیق میان ترکیه و قبرس از انگیزه‌های اصلی رسانه‌های ترکیه برای فضاسازی در مورد سفرهای مقام‌های سایر کشورها به این کشور ارزیابی می‌شود، به‌طوری که دولت آنکارا تمایل ندارد که بخش یونانی نشین قبرس بدون قرار گرفتن زیر سایه ترکیه روابط خارجی خود را گسترش دهد، بنابراین، با تولید شایعات بی اساس برای سفرهای خارجی به این کشور هزینه سازی می‌کند.

 

قبرس حدود چهار دهه است که به جزیره اى با دو دولت یا بهتر بگوییم دو کشور تبدیل شده است، هرچند که بخش شمالى به جز ترکیه مورد شناسایى هیچ کشور دیگرى قرار نگرفته است. در این میان، باید به نقش آنکارا در پرونده قبرس توجه داشت، چرا که ترکیه یکى از بازیگران اصلى قبرس پس از اشغال بخش شمالى آن در نیمه دهه ۷۰ میلادى به شمار مى رود.

 

متاسفانه در این بین رسانه های داخلی و بعضا اصولگرا نیز آتش بیار معرکه بوده و بدون کمترین تحقیق و جستجو، در چاله ای که برای جمهوری اسلامی توسط دشمنان کشور و ضدانقلاب طراحی شده بود افتادند.

 

دنیس فارینا متولد 29 فوریه 1944 ، یک بازیگر آمریکایی سینما و تلویزیون و افسر سابق شیکاگو است که بیشتر در شخصیت های گانگستر و یک افسر پلیس ظاهر می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-28 19:17

افزودن دیدگاه جدید