کد مطلب: 

255567

آذری جهرمی: تنها دو درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر تنها دو درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی ندارند، این اتفاق کار بسیار بزرگی برای تحقق عدالت ارتباطی در کل کشور است.
آذری جهرمی: تنها دو درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی ندارند

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی، شب گذشته با حضور در برنامه زنده «دلگشا» از شبکه تلویزیونی استان فارس با اشاره به اهداف سفر خود به این استان گفت: شش ماه پیش برنامه فشرده‌ای را تنظیم کرده بودیم تا وضعیت ارتباطی در شهرها و روستاهای استان فارس را بهبود ببخشیم.

وی افزود: بنا بود که تا پایان سال جاری این برنامه تنظیم شده را محقق کنیم. با این حال در آستانه سفر متوجه شدیم که هنوز اتصال ۸ درصد روستاهای استان باقی مانده است تا پوشش ارتباطات در استان فارس صد درصدی شود. بنابراین جلسه افتتاح در سفر استان فارس را تبدیل به جلسه کنترل پروژه کردیم و تلاش می‌کنیم تا پوشش ارتباطات در سرتاسر استان فارس اعم از شهری و روستایی را تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به صد در صد برسانیم.

وزیر ارتباطات در ادامه درباره اینکه ۵G چه زمانی در استان فارس کاربردی می شود گفت: همین الان هم نسل پنجم ارتباطی در شیراز کاربردی و قابل استفاده است منتهی پوشش آن کامل نیست. اخیرا ایرانسل سایت ۵G خود را در مجاورت ارگ تاریخی کریم خانی برای استفاده عمومی راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: در برنامه توسعه نسل پنجم، همراه اول هم به زودی در محدوده باغ ارم سایت خود را به بهره‌برداری می‌رساند. همچنین تا پایان اردیبهشت ماه یکی از نمادهای استان فارس یعنی مجموعه تاریخی تخت جمشید و همچنین آرامگاه احمد بن موسی هم تحت پوشش نسل پنجم قرار می‌گیرند و شهروندان شیرازی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

آذری جهرمی در ادامه درباره اقداماتی که در سال جهش تولید در استان فارس انجام گرفته است گفت: بعد از اینکه وزیر شدم خدمت مرحوم آقای ایمانی امام جمعه فقید استان فارس رسیدم. در آن دیدار ایشان فرمودند:«زمانی که نقشه صنعتی شدن ایران را طراحی کردند گفتند استان فارس قطب الکترونیک ایران شود. اما کل الکترونیک کشور به چین واگذار شد و فارس بدون صنعت باقی ماند». انصافا حرف بی راهی هم نبود.

وی افزود: یک زمانی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران خیلی فعال بود و حتی تیم فوتبالی تحت عنوان کمای شیراز داشت. جدا از آن صنایع قطعات الکترونیک شیراز یا خود صاایران در مجموعه استان فارس، کارخانه‌های بزرگی بودند که صنعت الکترونیک در ایران را پیگیری می کردند اما این صنایع کم کم در استان رو به افول گذاشت.

وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از کارهای ما در این دوره بازیابی کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) با تلاش و همت مسوولان استانی بود. امروز یکی از بزرگترین کارخانه های نوآوری ایران در ITMC با دستور رئیس جمهوری افتتاح شده است. خود مجموعه ITMC به چرخه تولید برگشته است و در حال کار در حوزه اینترنت اشیا و سنسورهای اینترنت اشیا فعالیت می کند. صا ایران نیز در حال راه اندازی خط تولید گوشی تلفن همراه است. به نظرم در سال جهش تولید وضعیت صنعت الکترونیک در استان فارس جهش خوبی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: امیدوارم تفاهم ITMC و ایران خودرو برای تولید قطعات الکترونیکی خودرو هم به سرانجام برسد تا این صنعت حرکت خوبی را آغاز کند. بنابراین شیراز ظرفیت این را دارد که به قطب تولیدات اینترنت اشیا در ایران تبدیل شود.

آذری جهرمی در ادامه درباره تاثیر کرونا در استفاده از فضای مجازی در کشور گفت: سال گذشته همین موقع‌ها همه در خانه‌ها نشسته بودند و یکی از ابزارهای سرگرمی آنها نیز فضای مجازی بود. بنابراین ظرف مدت یک ماه میزان استفاده از ظرفیت شبکه دو برابر شد و سرعت اینترنت موبایل و شبکه خانگی افت کرد. مردم هم در خانه دائما از اینترنت استفاده می کردند پس هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرد. همان موقع ما به منظور تشویق مردم به در خانه ماندن یک بسته ۱۰۰ گیگی هدیه دادیم.

وی افزود: بنابراین فشار مضاعفی به بخش ارتباطات وارد شد اما با کار گروهی همکاران من شبکه ارتباطی را بهبود بخشیدیم. برای این منظور در ایام نوروز کل خانواده ارتباطات شبانه روز نداشتند تا بتواند ارتقا پانزده ماهه را ظرف مدت یک ماه انجام دهند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در انتهای فروردین ترافیک کاهش پیدا کرد و استفاده ترافیک از سرگرمی به آموزش منتقل شد. پس از این بود که مشکلات تازه آغاز شد. اولین مسئله این بود که در روستاها شاهد شکاف دیجیتال و شکاف عدالت آموزشی بودیم. بنابراین برای اتصال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کار بسیار بزرگی آغاز شد. یعنی تازه از افزایش ظرفیت شبکه فارغ شده بودیم که اتصال روستاها را آغاز کردیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: بنابراین با سرعت بسیار بالایی اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ارتباطی آغاز کردیم به طوری که الان در بشاگرد به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور، در حالی که آب آشامیدنی مناسب وجود ندارد اما اینترنت برقرار است و در حال حاضر تنها دو درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی ندارند. این اتفاق کار بسیار بزرگی برای تحقق عدالت ارتباطی در کل کشور بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات برای کاهش هزینه‌های استفاده از اینترنت نیز گفت: برای تقریبا ۱۳ میلیون نفر از دانش آموزان کشور استفاده از شبکه شاد را رایگان کردیم، به یک میلیون معلم در سه مرحله اینترنت رایگان داده شد. به دانشجویان هم بسته های اینترنتی ۶۰ گیگی هدیه داده شد. یعنی در کنار تلاش برای برقراری عدالت ارتباطی دغدغه کاهش هزینه های ارتباطی را داشتیم.

در حال حاضر تنها دو درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی ندارند، این اتفاق کار بسیار بزرگی برای تحقق عدالت ارتباطی در کل کشور است.

آذری جهرمی افزود: فقط در یک مورد دولت روزی یک و نیم میلیارد تومان یارانه برای استفاده دانش آموزان از شبکه شاد پرداخت می کند. بنابراین نه تنها اینترنت را گران نکردیم بلکه برای بخش بزرگی از جمعیت کشور یعنی ۱۸ میلیون نفر از مردم ایران، اینترنت را رایگان کردیم.

وزیر ارتباطات در انتهای این برنامه با تاکید بر اینکه سال ۹۹ سال بسیار دشواری برای مردم ایران بود ضمن تقدیر از فداکاری های کادر درمان برای حفاظت از جان مردم ایران در این سال، ابراز امیدواری کرد با آغاز سال ۱۴۰۰ سختی ها از بین برود و امید و نشاط به جامعه بازگردد و  سال نو سال گشایش باشد و «در یک کلام نوروز سرآغاز پیروزی باشد.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-03-18 08:44

افزودن دیدگاه جدید