کد مطلب: 

250459

پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را از نظر آنتن تلفن همراه پوشش بدهند و این تعهد داخل ساختمان‌ها، پارک‌ها و پاساژهای متعارف را در بر می‌گیرد.
پوشش تلفن همراه داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

به گزارش سیتنا،‌ گستردگی پوشش تلفن همراه یکی از مباحث مهم در بخش ارتباطات سیار است که با میزان رضایت مشتری از اپراتورهای تلفن همراه رابطه ای مستقیم دارد و پوشش‌دهی نامناسب اپراتورها منجربه نارضایتی و ثبت شکایت از سوی مشترکان می‌شود.

مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در شش ماهه اول سال 1399 در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، ‌۵۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن‌دهی تلفن همراه ثبت کرده‌اند که بخشی از این شکایات مربوط به عدم آنتن‌دهی در داخل ساختمان است. مشکلی که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و مشترکان قابل حل شدن است.

در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات  ارتباطات رادیویی، سیدمحمد امامی - مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره وضعیت پوشش تلفن همراه در مناطق مختلف شهری، روستایی و جاده‌ها در سه نسل 2G، 3G و 4G توضیح داد: در حال حاضر، ۱۳۱۹ شهر فناوری 2G، ۱۲۸۹ شهر فناوری 3G و ۱۱۵۸ شهر تکنولوژی 4G را پوشش می‌دهند. در روستاها نیز آمار سه تکنولوژی به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، ۵۹۷۶ روستا و ۳۳۹۹ روستاست. ۸۶ درصد جاده‌های کشور نیز 2G، ۶۷ درصد 3G و ۳۹ درصد 4G را پوشش می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه چه دلایلی باعث بروز مشکلات در زمینه عدم پوشش‌دهی در برخی مناطق می‌شود،‌ گفت: دلایل متفاوت است که از جمله آن می‌توان به عدم همکاری شهرداری‌ها و مردم، سرقت‌ دکل‌ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه -که می‌تواند بر سیگنال‌های مخابراتی تاثیر بگذارد - اشاره کرد. برای مثال در حال حاضر پوشش‌دهی در برخی مناطق کلانشهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت‌وسازها، قرار گرفته است، زیرا حتی مصالح به‌کاررفته در ساختمان‌ها و قطر دیوارها، سیگنال‌های مخابراتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درباره مشکلات پوشش‌دهی در جاده‌ها و روستاها نیز می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای احداث سایت و موضوع سرقت‌های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره عدم همکاری شهرداری‌ها و اینکه چرا شهرداری‌ها برای احداث و نصب سایت و دکل با اپراتورها همکاری نمی‌کنند، بیان کرد: عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش‌دهی شهرها به موضوع احداث سایت‌ها به دلیل ممانعت‌های مردمی و قوانین شهرداری‌ها مربوط می‌شود؛ متاسفانه در این بخش در برخی از شهرها، شهرداری‌ها به‌صورت سلیقه‌ای با موضوع نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می‌کنند. البته رگولاتوری و مناطق نه‌گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد با شهرداری‌ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری‌ها گنجانده شود.

امامی با اشاره به تعاملات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شهرداری‌ها گفت: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می‌شود که در زمینه صدور مجوز نصب دکل‌های مخابراتی در برخی مناطق توافقاتی انجام شده است، در سایر شهرها نیز مدیران مناطق نه‌گانه رگولاتوری با شهرداری‌های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده‌اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری‌ها وارد مرحله جدیدی شود.

وی درباره چگونگی همکاری مردم با اپراتورها بیان کرد: مردم از کیفیت آنتن‌دهی در برخی مناطق به ویژه در داخل منزل، اداره و ... در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند. متاسفانه مردم در این زمینه نگرانی‌هایی دارند و به همین دلیل در برخی موارد با اپراتورها همکاری‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری درباره اینکه مردم به این دلیل که فکر می‌کنند دکل‌های آنتن سرطان‌زاست، اجازه نصب دکل‌ها را نمی‌دهند،‌ گفت: متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل‌های مخابراتی سرطان‌زاست، شنیده می‌شود، در صورتی‌که تجهیزات مخابراتی براساس استانداردهای جهانی ساخته می‌شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به‌صورت مداوم توسط دستگاه‌های مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می شود که نصب این تجهیزات روی ساختمان‌ها مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

امامی در پاسخ به اینکه آیا اپراتورها تعهدی در مورد پوشش‌دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان دارند، گفت: اپراتورها براساس پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمان‌ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش بدهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان‌ها، پارک‌ها و پاساژهای متعارف را در بر بگیرد.

وی با بیان اینکه می‌توان اپراتورها را به پوشش‌دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان ملزم کرد، گفت: اپراتورها در این مورد الزام دارند و درصورت رعایت نکردن این موضوع براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می‌شوند. البته رگولاتوری معتقد است همان‌طور که سازمان نظام مهندسی بعد از بررسی وضعیت سیم‌کشی برق و نصب کنتور در ساختمان‌ها، مجوز پایان کار را برای آن ساختمان صادر می‌کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج‌ها و ساختمان‌های بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی را الزامی کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در پاسخ به اینکه با توجه به مفاد پروانه فعالیت و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده‌اند، گفت: به‌صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در برخی تعهدات مانند پوشش‌دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعه‌ای در پروانه‌شان عمل کرده‌اند که مشترکان می‌توانند نتایج آن را مشاهده کنند. البته ممکن است در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص‌هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می‌شود.

امامی درباره استفاده از سامانه‌ای برای بررسی نتایج پوشش‌دهی تلفن همراه توسط مردم برای اینکه بتوانند بهترین اپراتور را انتخاب کنند، اظهار کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه نت‌سنج‌پلاس به آدرس اینترنتی https://netsanjplus.ir یک منطقه را انتخاب کرده و پوشش‌دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای بسیار کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-10-28 11:03

افزودن دیدگاه جدید