کد مطلب: 

249919

مهم‌ترین محور رونق اقتصاد دانش‌بنیان، نیروی انسانی است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از ضرورت توجه تمامی بخش‌های جامعه به ظرفیت نیروی انسانی خلاق و رویکرد فرهنگی به اقتصاد و توسعه گفت.
مهم‌ترین محور رونق اقتصاد دانش‌بنیان، نیروی انسانی است

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری در بخش پایانی سفر به استان گلستان در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید استان با بیان این‌که توسعه بیش از آن‌که مفهومی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد، مفهومی فرهنگی است ادامه داد: مفهوم توسعه در گذشته با راه‌اندازی‌ کارخانه‌های آلاینده، ساخت کارخانه و تخریب محیط زیست تلقی می‌شد اما با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دریافتیم توسعه، یک مفهوم نرم‌افزاری و متکی به نوآوری و خلاقیت است.

ستاری با بیان این‌که توسعه استان‌ها به دست مهم‌ترین سرمایه بومی یعنی نیروی انسانی خلاق محقق می‌شود، ادامه داد: توسعه پایدار، امری درونی است و باید بر اساس مزیت‌های بومی هر استان و به دست نیروی انسانی خلاقش اتفاق بیفتد. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها و از بیرون برای استان ها توسعه ایجاد کرد. تنها راه‌کار تحقق توسعه پایدار، توجه به ظرفیت و توانمندی نیروی انسانی دانش‌آموخته و بومی هر استان و ایجاد زمینه فعالیت بهتر برای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، مهم‌ترین محور رونق اقتصاد دانش‌بنیان را نیروی انسانی دانست و گفت: نوآوری با تزریق بودجه و تفکر خارج از محیط بومی استان نمی‌توان توسعه پایدار و پیشرفت را انتظار داشت.

ستاری، بر نقش دانشگاه‌ها در ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و تربیت نیروی دانش‌آموخته و خلاق استانی تأکید کرد و گفت: مراکز آموزش عالی به جای تکیه بر بودجه دولتی یا شهریه‌ها باید بر روی تولید علم، ارتباط با صنعت و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانش‌آموختگان خود تمرکز کنند تا علاوه بر کسب درآمد، در رسیدن سریعتر به توسعه نقش آفرین باشند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که پژوهش کارآمد و اثربخش حاصل نوآوری جوان خلاق با همراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، ادامه داد: بدون تردید با پول دولت و پژوهش های حاصل از آن هیچ محصولی تولید نمی‌شود و اگر محصولی تولید شود از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

وی ضرورت ایجاد زیست‌بوم مساعد برای فعالیت بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: دولت باید نقش فراهم کننده زیرساخت‌ها را فراهم کند و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی فراهم شود تا ضمن کارآمدی محصول تولیدشده، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از آزادی عمل در تولید محصول مورد نظر برخوردار باشند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که بخش‌های اثرگذار استان‌ها یابد این زیست‌بوم را برای جوانان خلاقشان فراهم کنند گفت: کشور باید با تمرکز بر ایجاد فضای مناسب برای شرکت های دانش بنیان و بستر لازم فعالیت این کسب‌وکارها زمینه تحول را در استان‌های ظرفیت‌مندی چون گلستان رقم بزند.

آغاز عملیات عمرانی کارخانه نوآوری گنبدکاووس

در پایان این مراسم تفاهم نامه‌ای میان پارک علم و فناوری گلستان با اداره کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین صندوق کارآفرینی امید امضا شد. همچنین عملیات عمرانی کارخانه نوآوری گنبدکاووس به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-10-11 12:35

افزودن دیدگاه جدید