کد مطلب: 

249782
مدیرعامل شرکت ملی پست در پاسخ به سیتنا:

عضویت ایران در اتحادیه جهانی پست، مانع تحریم پستی ایران توسط سایر کشورها شده است/ زیان شرکت ملی پست در سال 98 بالغ بر 320 میلیارد تومان بود/ دولت مابه‌التفاوت نرخ تعرفه پستی کمیسیون تنظیم با قیمت تمام شده را پرداخت نکرده است

مدیرعامل شرکت ملی پست، گفت:  دولت باید مابه التفاوت قیمت تمام شده برای پست با نرخ مصوب کمیسیون را پرداخت کند، اما هنوز این مابه التفاوت را پرداخت نکرده است و اگر این هزینه ها پرداخت شوند، شرکت پست دیگر زیان‌ده نخواهد بود.
ایران عضو اتحادیه جهانی پست است و سایر کشورها اجازه اعمال تحریم‌های پستی بر ایران را ندارند/ زیان شرکت ملی پست در سال 98 بالغ بر 320 میلیارد تومان بود/ دولت مابه‌التفاوت نرخ تعرفه کمیسیون تنظیم با قیمت تمام شده را پرداخت نکرده است

به گزارش خبرنگار سیتنا، رمضانعلی سبحانی‌فر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست، اظهار کرد: پست یکی از قدیمی‌ترین دیوان‌سالاری‌های اداری در ایران و جهان است و برخی کارشناسان معتقدند پشت اولین سیستم اطلاع‌رسانی اداری و سازمان‌یافته غیررسمی در گذشته بوده که بعدها به عنوان سازمان رسمی در نظر گرفته شده است. قدمت این سازمان به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد و مبتکر پست، ایرانیان بوده‌اند اما امروز ایران در مقابل کشورهای توسعه یافته عقب‌تر است که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل این عقب‌افتادگی این است که استفاده از صنعت پست فرهنگ‌سازی نشده است، افزود: یکی دیگر از دلایل این است که در بخش پستی پراکندگی خدمت بسیار زیاد است و این خدمات در کشور ما زیر چتر یک متولی قرار نگرفته است و بخش‌های مختلف خدمت ارسال کالا را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پست اظهار کرد: قوانین پستی مبتنی بر این است که کالا به دو بخش بار و بسته و امانات تقسیم می‌شود. بخش بار که بالای ۵۰ کیلو تعریف می‌شود، به سازمان حمل و نقل راهداری بر می‌گردد، بسته‌های کوچک‌تر از ۵۰ کیلو نیز به عنوان بسته و امانات و پاکات تحت متولی‌گری پست قرار دارد و نظارت به آنها توسط پست انجام می‌شود.

سبحانی‌فر با اشاره به تاثیر تکنولوژی بر خدمات پستی بیان کرد: شرکت پست در گذشته پاکات و قبوض را توزیع می‌کرد تا جایی در سال حدود ۱۰۰ میلیون قبض توزیع می‌شد اما از زمان ورود تکنولوژی پاکات و نامه‌ها الکترونیکی شده است. در واقع جایگزینی تکنولوژی بخشی از فعالیت‌های پستی را کاهش داده است به همین دلیل ما تلاش کردیم در مقابل این خدمات، با فرهنگ‌سازی خریدهای اینترنتی را جایگزین کنیم.

وی با بیان این‌که لازمه این جایگزینی این است که بسترسازی کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، گفت: زیرساخت‌هایی مثل تجزیه مبادلات را در برنامه داریم و برای این کار می‌خواهیم سیستم سورتینگ مکانیزه را جایگزین کنیم تا بسته‌ها به صورت مکانیکی نسبت به استان مقصد ارسال شود. این کار ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه‌ای انجام می‌شود و پس از آن برای افزایش سرعت و دقت به سایر استان‌ها تسری می‌یابد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارتقاء شبکه الکترونیکی اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که برای فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام می‌دهیم، ارتقاء شبکه الکترونیکی است، همچنین در حال برگزاری مناقصه‌ای هستیم تا سیستم ارتقاء یافته یکپارچه الکترونیکی از زمان قبول کالا تا تحویل آن در مکان مقصد راه‌اندازی شود. در بند ۱۱ اساسنامه پستی، خرید و فروش‌های اینترنتی هم با نظارت پست است و مردم باید از یک شبکه مطمئن برخوردار باشند.

وی ادامه داد: در گذشته ارسال کالا از طریق وانت یا کامیون انجام می‌شد اما امروز ما مانند کشورهای توسعه یافته قطار را جایگزین کرده‌ایم. البته در بسیاری از کشورها برای این کار قطار اختصاصی وجود دارد اما ما فعلا واگن‌هایی را برای جابه‌جایی مرسولات چارتر کرده‌ایم. امیدواریم به سمتی برویم که با استفاده از هواپیمای اختصاصی، خدمات را با سرعت بیشتری انجام دهیم که این کار نیاز به هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف دارد.

سبحانی‌فر با بیان این‌که امروز بسته و امانات جایگزین پاکات تعیین شده، تاکید کرد: برای حفظ امنیت بسته‌های مردم باکس‌های فلزی طراحی شده که بسته‌ها داخل این باکس‌ها قرار می‌گیرد و در مقصد باز می‌شود. بدین ترتیب بحث پارگی و مفقودی بسته‌ها به حداقل خواهد رسید و امنیت آنها هم حفظ خواهد شد.

وی با بیان این‌که در بخش بین‌الملل هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته اظهار کرد: تا یک ماه گذشته به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی محدودیت‌هایی برای کل کشورها ایجاد شده بود، اما این محدودیت‌ها در هفته‌های گذشته از حدود ۷۰ کشور برداشته شده است. در حال حاضر ما روزانه پنج تن بسته و امانات را به کشورهای دیگر ارسال می‌کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اقدامات شرکت پست در دوران کرونا بیان کرد: عمده خدمات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی بوده است تا جایی که ۳۰ درصد از ترافیک پستی را خریدهای اینترنتی انجام می‌دهد که نیاز به مراجعه حضوری افراد ندارد. در دوران کرونا پنج نفر از همکاران ما در پست جان خود را از دست دادند. ۵۰ نفر اکنون در بیمارستان بستری هستند و ۶۷۰ نفر نیز به کرونا مبتلا شدند که برخی از آنها بهبود یافته و به سر کارشان بازگشتند.

سبحانی‌فر با اشاره به پروژه جی‌نف به عنوان بزرگترین پروژه پستی اظهار کرد: پروژه جی‌نف براساس آدرس‌های مکان‌ محور است و سایر دستگاه‌ها هم از آن بهره‌مند می‌شوند. تاکنون ۸۰ درصد پروژه جی‌نف براساس کدگذاری مکان محور انجام شده و امیدواریم این پروژه تا یک تا یک سال و نیم آینده تکمیل شود.

وی با اشاره به طراحی موتور برقی برای انجام فعالیت‌های پستی بیان کرد: به تازگی شرکتی برای طراحی موتور برقی مناسب با نیازهای شرکت ملی پست به ما مراجعه کرده است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده با این شرکت برای تولید موتور برقی قرارداد ببندیم و در فاز اول ۲۰۰۰ موتور برقی را برای اضافه کردن به ناوگان پست کشور تامین اعتبار کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری درباره پهپادهای پستی توضیح داد: استفاده از پهپاد الزامات خاص خود را دارد که نیازمند دریافت مجوزهای سازمان هواپیمایی و و مذاکرات انجام شده است. البته شرکت‌های دانش‌بنیان هم وارد این عرصه شده و به دنبال دریافت مجوزهای لازم و انجام سازوکارها هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر فعالیت شرکت های پست خارجی در کشور و محدودیت هایی که بر سر راه آنها و همچنین فعالیت پست دولتی ایران در خارج از کشور وجود دارد، گفت: ما عضو سازمان جهانی پست (UPU) هستیم بنابراین هیچ کشور عضوی در هیچ زمانی تحت تحریم قرار نمی‌گیرد و هیچ کشوری نمی‌تواند بسته‌های پستی ما را ارسال نکند.

مدیرعامل شرکت ملی پست، افزود: محدودیت‌های کرونایی لحاظ شده بود و کشورهای زیادی به دلیل بهداشت از دریافت بسته‌ها خودداری می کردند که در حال حاضر حدود 70 کشور این محدودیت‌ها را برداشته اند. محدودیت بعدی پروازها بود که به دلیل کرونا بسته شده بودند و خوشبختانه این مورد نیز برطرف شده است.

سبحانی فر در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر سودده یا زیان‌ده بودن شرکت ملی پست و عمده درآمدزایی این شرکت، گفت: در سال گذشته حدود 320 میلیارد تومان زیان داشتیم و امروز سعی می‌کنیم به سمت سوددهی حرکت کنیم و همچنین عمده درآمد ما از دریافت هزینه ارسال بسته‌ها به دست می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی پست، خاطرنشان کرد: در ماده 28 و 29 اساس نامه پست قید شده که ما ملزم به ارائه خدمات پایه پستی و ارائه خدمات به مناطق محروم با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات، هستیم.

وی، ادامه داد: دولت باید مابه التفاوت قیمت تمام شده برای پست با نرخ مصوب کمیسیون را پرداخت کند. دولت به ما اعلام کرده است که شرکت درآمد – هزینه هستیم اما هنوز این مابه التفاوت را پرداخت نکرده است و اگر این هزینه ها پرداخت شوند شرکت پست دیگر زیان‌ده نخواهد بود.

سبحانی فر، اظهار کرد: ما بر اساس دستور وزیر ارتباطات و رفاه حال مردم، تعرفه‌هایمان را افزایش نداده ایم، در صورتی که در بخش‌های خصوصی قیمت خدمات بسیار بالاتر از شرکت پست است، اما از طرفی این مصوبه مجلس شورای اسلامی در اساسنامه پست است که سازمان مدیریت باید این مابه‌التفاوت را برای ما در نظر بگیرد.

وی، گفت: زیان انباشته ما 850 میلیارد تومان در سال های گذشته و تا پایان سال مالی 1398 بوده است.

در این نشست همچنین معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اظهار کرد: تنها محدودیت ارسال کالا در کشور در زمان شیوع ویروس کرونا، در شهر بندرعباس و به مدت ۴۸ ساعت بود آن هم زمانی که در تیرماه شرایط فوق‌العاده اعلام شد و شهر تعطیل شده بود. به جز این ۴۸ ساعت در این مدت و حتی در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته نیز ارائه‌ی خدمات در کل کشور انجام شد.

غضنفری با اشاره به سرویس الو پست از سوی شرکت پست اظهار کرد: ما در همکاری با بخش خصوصی محدودیت‌هایی برای تبیین سرویس‌های پستی داریم. در دریافت کالا محاسبه نرخ براساس وزن است و ما نتوانستیم رگولاتوری را قانع کنیم این نرخ براساس وزن حجمی صورت گیرد. بخش خصوصی می‌تواند در انجام بعضی خدمات که باید به صورت خاص و سفارشی انجام شود به ما کمک کند و مشکلات ما در محاسبه نرخ را حل کند و امیدواریم در نیمه دوم امسال این خدمات با کمک بخش خصوصی و زیرساخت‌های لازم انجام شود.

گزارش تصویری این مراسم را ببینید:

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-10-06 13:51

افزودن دیدگاه جدید