کد مطلب: 

249442
مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات:

برای توسعه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات و حمایت ار تولید داخل، تسهیلات از محل لیزینگ دانش بنیان صندوق نوآوری اعطا می‌شود/ اعطای تسهیلات در حوزه‌های تولید مودم، گوشی تلفن همراه، تجهیزات اکتیو مراکز داده و محتوی بومی در حال انجام است

مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات، گفت: مقرر شد که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حمایت ار تولیدات داخلی، تسهیلات از محل لیزینگ دانش بنیان صندوق نوآوری در چهار حوزه تولید مودم، تولید تلفن همراه، تجهیزات اکتیو مراکز داده و تولید محتوی بومی اعطا گردد.
برای توسعه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات و حمایت ار تولید داخل، تسهیلات از محل لیزینگ دانش بنیان صندوق نوآوری اعطا می‌شود/ اعطای تسهیلات در حوزه‌های تولید مودم، گوشی تلفن همراه، تجهیزات اکتیو مراکز داده و محتوی بومی در حال انجام است

به گزارش سیتنا، دکتر فرهاد سنجری فرد، مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات ایران طی گفت‌وگویی به تشریح جزییات ارائه تسهیلات این سازمان به کسب‌وکارها، مخصوصا در دوران کرونا پرداخته است. به گفته وی مهرماه سال گذشته بود که به دستور وزیر ICT دبیرخانه تسهیلات وجوه اداره شده به سازمان فناوری اطلاعات انتقال یافت. بعد از انتقال این دبیرخانه و بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند ب تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه، ضوابط اجرایی پذیرش طرح ها مورد آماده سازی قرار گرفت و سپس برای سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد و پس از تصویب، رسما دبیرخانه تسهیلات وجوه اداره شده در سازمان فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

عینی‌سازی شاخص‌ها

وی ادامه داد: در گام نخست، بر اساس ضوابط اجرایی پذیرش طرح ها، تدوین دستورالعمل‌های لازم که بر اساس آن شرکت ها بتوانند درخواست خود را ارایه نمایند و ساز و کار ارزیابی  و اعطای وام انجام شود در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس 10 دستورالعمل و دو الحاقیه طراحی شد و شکل گرفت که ویژگی اصلی این دستورالعمل ها این بود که ما بر اساس شاخص های واقعی این دستورالعمل ها را طراحی کردیم؛ به طوری که پیش از این چنین بود که متقاضی دریافت تسهیلات، اقدام به ارایه یک طرح تجاری (Business plan) می‌نمود که پس از انجام امور کارشناسی که در گاهی موارد نیز مغلوب نظرات سلیقه‌ای می‌شد، وام درخواستی اعطا یا لغو و در نهایت  باعث بروز مشکلاتی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: با عینی شدن شخص‌ها، شرایط اعطای تسهیلات بر اساس نوع درخواست متقاضی به شاخص‌هایی همچون تعداد نصب، تعداد نیروی انسانی بکار گرفته شده؛ میزان فروش و درامد کسب و کار و غیره تغییر یافت، که برای کسب و کارهای نوپا (شرکت‌هایی که بر اساس آیین نامه نوآفرین زیر سه سال سابقه تاسیس دارند) بازپرداخت چهار ساله با سود 5 درصد و برای شرکت‌های غیر نوپا با سود 9 درصد در نظر گرفته شده است. ابزار درخواست این وام، سامانه ایران کارفا به نشانی www.irankarfa.ir است که متقاضیان به صورت الکترونیکی می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت نمایند و طی بازه زمانی 30 روزه از رد یا تایید درخواست خود باخبر شوند.

وام بوم‌واره

مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات، به الحاقیه دیگر با عنوان بوم‌واره اشاره کرد و در تشریح جزییات آن گفت: شرکت های بزرگی در سامانه ایران نو آفرین (www.irannoafarin.ir) وجود دارند که خدمات خود را مانند خدمات ابری، کیف پول الکترونیکی ، خدمات حسابداری، خدمات حقوقی، فضای ابری، ذخیره سازی و غیره به صورت شش ماه رایگان و شش ماه نیم بها به شرکت های نوپا و یا استارت‌اپ ها ارایه می دهند.

وی ادامه داد: ما در ازای خدماتی که این شرکت‌ها متعهد می شوند به استارت اپ‌ها ارایه دهند، وام وجوه اداره شده پنج درصدی ارایه می دهیم. تا کنون تسهیلات 10 شرکت مصوب شده و مابقی نیز پس از انجام ارزیابی‌های لازم به منظور اخذ تسهیلات به بانک معرفی می شوند. در این میان، منظور از کسب و کارهای نوپا، شرکت‌هایی با سابقه کاری کمتر از سه سال، سرمایه ثبتی 250 تومان و فروش 500 میلیون تومان در سال هستند.

دو همکاری موفق

سنجری گفت: معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، همکاری‌هایی با خارج از مجموعه خود داشته که در راستای حمایت از بخش خصوصی بوده است که همکاری‌های انجام شده در این خصوص را در راستای انعقاد دو همکاری این گونه می‌توان بیان داشت: طی قرارداد عاملیتی که با صندوق کارآفرینی امید بستیم، همکاری ما به صورت اهرمی است. به این معنی که صندوق امید تعهد کرده است به ازای یک واحد پول، دو واحد پول بگذارد. این صندوق که زیرمجموعه ریاست جمهوری است، طی قراردادی عملیاتی که 60 میلیارد تومان اعتبار دارد و از این مبلغ 20 میلیارد سهم وزارت ارتباطات و 40 میلیارد سهم صندوق است به دو شیوه نامه سرمایه در گردش و شرکت های نوپا دارای قابلیت اعطای تسهیلات است که پس از ابلاغ وزیر، کار خود را آغاز می‌کند. میزان سود تسهیلات پرداختی از محل توافق‌نامه با صندوق امید، برای شرکت های نوپا 4/33 است و برای غیر نوپا 5/77 درصد در نظر گرفته شده است. البته توافق‌نامه‌ای از سال 94 با صندوق امید وجود داشت که از زمان انتقال دبیرخانه به سازمان  تا کنون 20 شرکت حایز شریط دریافت وام شناخته شده‌اند.

وی افزود: همکاری بعدی متعلق به صندوق نوآوری و شکوفایی است که در دو قسمت در حال انجام است. اول، وام کرونا که به شرکت‌هایی که درخواست آنها بالای دو میلیارد تومان است بازمی‌گردد. در این زمینه می‌توان به ارزیابی اولیه 22 شرکت اشاره کرد که چهار شرکت موفق به اخذ وام شده اند. دوم مقرر شد که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حمایت ار تولیدات داخلی، تسهیلات از محل لیزینگ دانش بنیان صندوق در چهار حوزه تولید مودم، تولید تلفن همراه، تجهیزات اکتیو مراکز داده و تولید محتوی بومی اعطا گردد. در این راستا با توجه به اولویت‌های وزارت ICT، هماهنگی لازم در فاز اول برای اعطا تسهیلات جهت تولید مودم VDSL و ONT صورت پذیرفت و در قدم اول شرکت مخابرات ایران جهت خرید محصولات تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کرده است. در فاز دوم هماهنگی لازم جهت اعطا تسهیلات فوق به تولیدگنندگان موبایل در حال انجام است.

تسهیل‌گری تضامین

دکتر سنجری در خصوص اعطای تسهیلات، پیشنهاد داد که تیم‌های نوپا بهتر است به سمت جذب سرمایه گذاری خطرپذیر حرکت کنند و پس از عبور از دره مرگ شرکت‌های نوپا و رسمی شدن (ثبت شرکت و رسیدن به درامد) به سمت اخذ وام حرکت نمایند. چه بسا ساز و کار اعطای وام از محل وجوه اداره شده به گونه‌ای طراحی شده است که به شرکت‌ها تا یک سال فرصت تنفس داده می‌شود و پس از آن بازپرداخت 36 تا 48 ماهه برای آنها در نظر گرفته می‌شود و با پیش‌بینی نرخ سود پنج درصد، بروز مشکل در بازپرداخت اندکی بعید به نظر ‌می‌رسد.

وی هم‌چنین به تدابیر اندیشیده شده در خصوص تضامین وام به عنوان یک اصل کلیدی اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، شرکت های کوچک قادر به تامین تضامین نبودند و از طرفی هدف ما حمایت از شرکت‌های استارت‌اپی بود. لذا طی تمهیدات اندیشیده شده مقرر شد که تضامین برای شرکت هایی که مبلغ وام درخواستی آنها کمتر از 300 میلیون تومان است با یک فقره چک یا سفته که دو نفر پشت آن را امضا نمایند مورد قبول واقع شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات، گفت: طبق آخرین آمار به دست آمده از بهمن ماه 1398 تا کنون که ضوابط اجرایی اعطای تسهیلات ابلاغ شده است، تسهیلات حدود 140 شرکت مصوب و درخواست 40 شرکت نیز در حال ارزیابی می باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-09-26 12:40

افزودن دیدگاه جدید