کد مطلب: 

249140

اخبار خوش صندوق نوآوری برای توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم دولت در طرح‌های استارت‌آپی، پنج صندوق جسورانه بورسی با حمایت 130 میلیارد تومانی صندوق نوآوری و با هدف توسعه کسب و کار استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شده است.
اخبار خوش صندوق نوآوری برای توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در دومین رویداد سکوی پرتاب «۱۰۰ استارت‌آپ»، مجموعه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای رشد استارت‌آپ‌ها در کشور را تشریح کرد و گفت: در دنیا دولت‌ها سرمایه‌گذاری غیر مستقیمی در طرح‌های نوآورانه انجام می‌دهند، بر این اساس نزدیک به 47 صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی در سطح کشور فعال هستند که ما با آنها هم‌سرمایه‌گذاری می‌کنیم به این شکل که اگر استارت‌آپ‌ها توانستند یکی از این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری با خود همراه کنند ما در کنار آنها باقی سرمایه مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه به صندوق‌های جسورانه بورسی اشاره کرد و گفت: از آذر 97 تاکنون 220 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر از سوی صندوق نوآوری صورت گرفته که 130 میلیارد تومان آن را به همراه 470 میلیارد تومان آورده آنها در راه‌اندازی پنج صندوق جسورانه بورسی 600 میلیاردی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها هزینه کردیم و نزدیک به 100 میلیارد تومان هم در استارت‌آپ‌های مختلف در قالب هم‌سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری هزینه کردیم، به این شکل که هر جا صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند ما در کنار آنها قرار گرفتیم. به عنوان مثال یک استارت‌آپ تولیدکننده آلیاژ گرید پزشکی که وارداتی است به 78 میلیارد تومان پول برای تولید نیاز داشت که 58 میلیارد تومان آن از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین شد، دو میلیارد نیز از عامل ما دریافت و 18 میلیارد هم صندوق نوآوری و شکوفایی در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

ملکی‌فر ادامه داد: بهترین حالت این است که استارت‌آپ‌ها منابع مالی دولت را دریافت کنند، اما حضور دولت را احساس نکنند به همین دلیل برای راه اندازی صندوق‌های جسورانه بورسی 130 میلیارد تومان مشارکت کردیم و 5 صندوق به ارزش 600 میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شد. ما در راه‌اندازی هزینه کردیم اما کار را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد ابزارهای حمایتی این صندوق نیز گفت: صندوق نوآوری وظیفه حمایت از نوآوری در کشور و تامین مالی آن را بر عهده دارد و با بیش از 5300 شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف در حال همکاری است اما برای استارت‌آپ‌ها نیز ابزارهای مختلف چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را ایجاد کرده است. ما در گذشته به عنوان یک نهاد دولتی وارد سرمایه‌گذاری می‌شدیم، اما امروز به صورت غیرمستقیم در طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. معتقدیم دولت باید ابزارهایی ایجاد کند که استارت‌آپ‌ها بتوانند به راحتی سرمایه‌گذاری کنند و هنر ما سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های استارت‌آپی نیست بلکه باید بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری علاقمند کنیم.

وی ابزار بیمه سرمایه‌گذاری را راهکاری برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به طرح‌های استارت‌آپی دانست و گفت: یکی از ابزارهایی که به زودی عملیاتی می‌شود بیمه سرمایه‌گذاری است؛ در این ابزار ما از هر کسی که در استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کد بین 5 تا 7 درصد کارمزد می‌گیریم و بعد از دو سال اگر چنانچه طرح شکست خورد 70 درصد اصل پول سرمایه‌گذار را به او برمی‌گردانیم.

ملکی‌فر تاکید کرد: دولت سرمایه‌گذار هوشمندی نیست و باید بخش خصوصی به این حوزه ورود کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: اما خبر خوب در این حوزه این است که ما در مرحله بذری با شتاب دهنده هم‌سرمایه‌گذاری می‌کنیم به این صورت که اگر شتاب دهنده‌ای 250 میلیون تومان روی یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کند صندوق 250 میلیون تومان پول خطرپذیر را در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و در سود و زیان طرح شریک می‌شود. اگر بخش خصوصی احساس کنند که این کسب و کار ارزش سرمایه‌گذاری دارد ما نیز همراهی خواهیم کرد.

وی در پایان ضمن تشریح اهداف و دستاوردهای سلسله‌ رویداد جذب سرمایه که با عنوان « دوشنبه‌های استارت‌آپی» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود، گفت: صندوق نوآوری از اردیبهشت ماه سال جاری رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی را مشابه رویداد 100 استارت‌آپ در تعداد کمتر، آهسته و پیوسته آغاز کرده است؛ این رویداد هر چند هفته یکبار، استارت‌آپ‌هایی که آمادگی دارند را در قالب یک موضوع مشخص برای جذب سرمایه مقابل سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و آنها کسب و کار خود را معرفی می‌کنند. در این رویداد چنانچه صاحب ایده و سرمایه‌گذار برای همکاری با یکدیگر ابراز تمایل کنند ما نیز آنها را همراهی می‌کنیم و در طرح‌های اولویت‌دار و مهم حتی تا 4 برابر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در سرمایه‌گذاری مشارکت خواهیم کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-19 12:58

افزودن دیدگاه جدید