کد مطلب: 

249128

دسترسی به حساب‌کاربری شبکه‌های اجتماعی و کلاهبرداری از مخاطبان آنها

رئیس پلیس فتا استان همدان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کلاهبرداری اینترنتی دسترسی و هک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی است، گفت: درصد بالائی از جرائم سایبری به انگیزه مالی صورت می‌گیرند.
دسترسی به حساب‌کاربری شبکه‌های اجتماعی و کلاهبرداری از مخاطبان آنها

یه گزارش سیتنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد رئیس پلیس فتا استان همدان اظهار کرد: با راه‌اندازی سیستم رمز ‌دوم یک‌ بار مصرف، برداشت اینترنتی از حساب‌های بانکی به روش فیشینگ کاهش چشم‌گیری داشته و مجرمان سایبری به دنبال راه‌های جایگزین و کلاهبرداری اینترنتی از کاربران با شیوه و شگردهای مختلف هستند.

وی افزود: کلاهبرداران سایبری با روش‌های مختلفی از قبیل استفاده از برنامه‌های هک و نفوذ، ساخت برنامه و یا صفحات جعلی ورود به شبکه‌های اجتماعی، نام کاربری به همراه رمز ورد به حساب کاربری قربانیان خود در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند.

سرهنگ سرخوش نهاد ادامه داد: در روشی دیگر که رایج‌تر است، کلاهبرداران با شماره‌ تلفن شهروندان در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کرده و کد پیامک شده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت  نموده و پس از فعال‌سازی شماره قربانی در شبکه‌های اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

این مقام انتظامی گفت: مجرمان سایبری بعد از دسترسی به حساب کاربری افراد در شبکه‌های اجتماعی با ارسال پیام به مخاطبان و دنبال کنندگان حساب‌ها وانمود می‌کنند که در شرایطی هستند که به شدت نیازمند کمک مالی هستند و از آنها در خواست واریز وجه می‌ کنند.

رئیس پلیس فتا استان همدان تاکید کرد: هموطنان دقت داشته باشند در صورت درخواست واریز وجه از مخاطبین شبکه‌های اجتماعی خود نظیر تلگرام و اینستاگرام حتما با برقراری تماس تلفنی از هویت واقعی فرد درخواست کننده اطمینان حاصل کنند و بعد از آن اقدام به واریز وجه به حساب دوستان و آشنایان خود کنند. 

این مقام مسئول گفت: افرادی که اطلاع و دانش لازم در خصوص استفاده از گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی را ندارند و از رمزهای ساده برای حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند از طعمه‌های مجرمان سایبری هستند.

به گفته وی به ‌روز شدن کاربران و افزایش دانش سایبری آنها با توجه به منابع آموزشی موجود در اینترنت و سایت پلیس فتا کار سختی نیست و کاربران در این خصوص نگران نباشند.

سرهنگ سرخوش‌نهاد به شهروندان توصیه کرد: برای حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از رمزهای عبور قوی که بیش از هشت کاراکتر و ترکیبی از حروف، اعداد و علامت‌های مختلف می‌باشد استفاده کنند وهمچنین رمز ورود دو مرحله‌ای را نیز برای حساب‌های کاربری خود فعال کنند.

رئیس پلیس فتا استان همدان خاطرنشان کرد: کاربران با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir می‌توانند جدیدترین توصیه و هشدارهای پلیس فتا را مشاهده و موارد مشکوک  را با ما در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2020-09-19 09:30

افزودن دیدگاه جدید