کد مطلب: 

248996

تحول در اقتصاد دانش‌بنیان با تفکری نو به راه افتاده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: باید تلاش کنیم تفکرات ما در دانشگاه و مراکز پژوهشی به سمتی برود که اهمیت دادن به انسان، هدف باشد. انسان توانمندی که با نیروی تفکر خود منشا اثر است. این تحول در اقتصاد دانش‌بنیان با تفکر نو ایجاد شده است.
تحول در اقتصاد دانش‌بنیان با تفکری نو به راه افتاده است

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان آذربایجان شرقی، بیان کرد: همه مشکلات با نیروی دانش حل می‌شود. در این میان نقش دانشگاه‌ها  بسیار اهمیت دارد. دانشگاه باید خود را مسوول تحول بداند و بخواهد که تغییرات بنیادین در جامعه ایجاد کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین افزود: اقتصاد دانش‌بنیان یک مفهوم درون‌زا است و این قابلیت را دارد که مشکلات کشور را حل کند. باور کنیم مشکلات با دانش حل می‌شود اما این دانش هم باید در بطن یک زیست‌بوم ایجاد شود.

به گفته ستاری، وظیفه دانشگاه این است که برای رفع مشکلات تلاش کند. دانشگاه‌ها باید آموزشی ارائه کنند که دانش‌آموختگانشان در ایجاد اشتغال و تحول در جامعه اثرگذار شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: دانشگاهی که با پول دولت اداره شود تاثرگذار نیست. باید دانشگاه‌های کشور ارتباط تنگاتنگی با جامعه داشته باشند و از نزدیک مشکلات و نیازهای مردم را درک کنند. این کار به ارزش افزوده منجر می‌شود و نفع آن برای جامعه و خود دانشگاه است.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت دانش‌بنیان‌ها در بورس، گفت: در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس فعالیت می‌کنند. ارزش اقتصادی فعالیت دانش‌بنیان‌ها سال گذشته عددی حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

ستاری همچنین بیان کرد: آن چه باعث شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در کشور می‌شود، زیست‌بوم فناوری و نوآوری است که تنها بخشی از آن را پول تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین پایه آن هم تفکر انسان است.

ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای ایجاد تحول در اقتصاد دانش‌بنیان به تفکر نو نیاز داریم. این کار کمک می‌کند که جوانان در محیطی درست به فعالیت، نوآوری و کارآفرینی روی آورند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: نباید بگذاریم کمبودها جوانان بومی استان‌ها را مهاجرت به شهرهای بزرگ و دیگر کشورها ناچار کند. باید با درک صحیح از وضعیت موجود، زمینه لازم برای حفظ جوانان و صاحبان ایده در منطقه را فراهم کنیم.

ستاری افزود: اصلی‌ترین سرمایه کشور نیروی انسانی جوان و توانمند است که می‌تواند با تفکر و دانش خود در کشور تاثیرگذار باشد. ما هم وظیفه داریم فضا را برای فعالیت آنها فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: آذربایجان شرقی استان بسیار مستعدی است و باید زیست‌بومی ایجاد شود که مشکلات استان در داخل و با کمک ظرفیت‌های استانی حل شود.

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی گفتمان خوبی در حوزه فناوری جاری شده است، ادامه داد: توسعه فرهنگی مهم‌ترین نیاز برای رشد علمی و فناورانه هر منطقه است.

حمایت از تامین زیرساخت‌ها

ستاری همچنین اضافه کرد: وجود بیش از پنج هزار عضو هیات علمی و تحصیل بیش از ۱۰۷ هزار دانشجو در این استان ، ظرفیت بسیار بالایی است که باید وارد اقتصاد شود. اما متاسفانه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در شان این استان نیست. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده حمایت از تامین زیرساخت‌های پارک است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: پارک علم و فناوری یکی از شالوده‌های اقتصاد دانش‌بنیان در استان است. باید مشکلات و مسائل پارک رفع و شعب پارک در شهرستان ها نیز تقویت شود و با تمام محدودیت‌هایی که امسال داریم بودجه مناسبی برای پارک استان درنظر گرفته خواهد شد.

ستاری ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ آذربایجان شرقی نبود صندوق پژوهش و فناوری در استان است که باید این صندوق راه‌اندازی شود و از جوانان حمایت کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در دانشگاه‌ها و پارک‌ها مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است ولی باید محیط حمایتی در استان ایجاد شود و دید جدیدی نسبت به جوانان به وجود آید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تصمیمات بسیار مهمی در بازدیدهای امروز برای استان آذربایجان شرقی گرفته شده است، اظهار کرد: خاصیت اقتصاد نفتی این است که محیط کسب‌وکار آماده نیست و قوانین مزاحم بسیار زیاد است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-16 13:45

افزودن دیدگاه جدید