کد مطلب: 

248886

توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای هوشمندسازی شبکه‌های آب به کار می‌رود

نشست «هوشمند‌سازی بهره‌برداری شبکه‌های آب‌رسانی و توزیع آب کلانشهر‌ها» با حضور مسئولان آبفای مناطق مختلف کشور، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئولان ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.
توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای هوشمندسازی شبکه‌های آب به کار می‌رود

به گزارش سیتنا، آخرین راهکارهای هوشمندسازی شبکه آب کشور و ارتقاء مصرف بهینه در این نشست مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز آن نیز، جهانگیر پرهمت دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن تشریح آخرین وضعیت سیاستگذاری کلان در حوزه تامین آب کشور گفت: کلان‌شهرهای کشور با یک سیر صعودی در حال رشد هستند و این مسئله بر فشار بر منابع آب کشور می‌افزاید.

پرهمت ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آب یکی از راه حل‌هایی که در حال حاضر برای تامین امنیت پایدار مصرف شرب کلان‌شهرها در پیش گرفته شده است، کاهش مصرف در دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی و اضافه کردن آن به قسمت مصرف شرب انسانی است. البته دست بردن در این سهمیه‌بندی‌ها مسائل خاص خود را دارد و نمی‌توان به آسانی از سهم یک بخش کاست و به دیگر بخش‌ها افزود. زیرا تاثیر گذار بر تولید داخلی است.

وی همچنین بیان کرد: در برخی مناطق سیستم‌های انتقال آب رقمی در حدود 20 تا 30 درصد، هدررفت آب دارند. با کاهش این مقدار هدررفت، می‌توان تا حد زیادی مشکل کمبود منابع آبی را حل کرد.

پرهمت، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط ستاد برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در این حوزه فعال هستند، گفت: در بسیاری از بخش‌های آبفای کشور، برای بهینه‌سازی سیستم‌ها و تامین منابع آبی، نیازمند تزریق و توسعه فناوری می‌باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با بومی‌سازی این فناوری‌ها، نقشی تعیین کننده در تامین آب مورد نیاز برای مصارف کشور، ایفا کنند.

به گفته وی، تامین تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز تاسیسات آب‌شرین کن، در جنوب کشور، از جمله تجربیات موفقی است که با کمک این شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است. این ستاد آمادگی کامل دارد تا از هر گونه طرح نوآورانه و قابل اجرا در این عرصه حمایت کند.

در ادامه این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، مدیران استان ها و کلانشهرهایی از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، کاشان به صورت حضوری و استان ها و کلان شهرهایی از جمله آذربایجان شرقی و غربی، همدان، هرمزگان، قزوین، خراسان رضوی و جنوبی به صورت مجازی حضور داشتند، مدیران، نقطه نظرات خود را در حوزه هوشمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مطرح کردند.

مرتضی تقوائی حسین زاده، مدیر عامل شرکت فناور به‌پویان امین منتظر که پروژه هوشمندسازی توزیع منابع آب کلان‌شهر مشهد را اجرایی کرده است، دیگر سخنران این نشست بود. وی با تشریح جزئیات فنی از جمله زیرساخت‌های موردنیاز، نحوه استفاده از داده‌های برخط و غیر برخط موجود، قابلیت ها و مزایای این سامانه ها نسبت به وضعیت موجود و همچنین مزایای اقتصادی این طرح، اعلام آمادگی کرد تا با کلیه شرکت‌های استانی آبفای کشور، همکاری کند.

همچنین رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها به عنوان بازوی استانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند و بسیار خوشحال خواهیم شد تا هر گونه حمایت و پشتیبانی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در حوزه آب و منابع آبی هستند را عرضه کنیم.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری برای پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند شبکه آبرسانی، بین شرکت‌ دانش‌بنیان به پویان امین منتظر و مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب قم، کاشان، شیراز، خراسان جنوبی، قزوین و برخی دیگر از شرکت‌های استانی آبفا، منعقد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-14 14:48

افزودن دیدگاه جدید