کد مطلب: 

248660

تأکید ایرانسل بر نقش تولید محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال

معاون دیجیتال ایرانسل در نشست «نقد و اندیشه» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر لزوم حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان محتوای داخلی برای تولید ثروت در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.
تأکید ایرانسل بر نقش تولید محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال

به گزارش سیتنا، مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در نشست «تولید محتوا در فضای مجازی»، در پاسخ به این پرسش که چطور اپراتورها می‌توانند به بازار تولید محتوا ورود کرده و جوانان در این زمینه چه نقشی دارند، گفت: اگر بخواهیم صادقانه دربارۀ تعرفۀ اپراتورها در ایران صحبت کنیم، باید گفت تعرفۀ اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، پایین است؛ اما با وجود این، اپراتورها با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم در زمان‌های مختلف، سعی می‌کنند به کمک مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه‌ها، در تولید محتوا کمک کنند که نیم‌بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه‌ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است.

وی تأکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم، هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی‌کنند، حتی ارزان و نیم‌بها؛ اما اگر محتوای باکیفیت ارائه شود، می‌تواند برای همه تولید ثروت کند.

معاون دیجیتال ایرانسل در ادامه دربارۀ استقبال از VODها در ماه‌های اخیر توضیح داد: در حال حاضر نسبت به قبل، استقبال خوبی از VODها شده است؛ اما هنوز هم ۷۰ درصد از ترافیک اپراتورها در پلتفرم‌های خارجی مصرف می‌شود و تنها ۳۰ درصد از آن در فضای داخلی صرف می‌شود. اگر می‌خواهیم این نسبت تغییر کند، باید تا حد امکان از تولید محتوای داخلی حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: درست است که می‌گوییم ۷۰ درصد از ترافیک، در پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌شود؛ اما درصد بسیاری از این محتوا را مردم خودمان تولید می‌کنند و کافی است مدل‌های درآمدی مناسبی برای تولید محتوا در کشور وجود داشته باشد. زیرساخت‌های تولید محتوا در کشور وجود دارد، اما نیاز است پلتفرم‌های ارائه محتوا توسعه پیدا کنند.

صمدی به برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های آنلاین در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: استقبال از کنسرت‌ها و برنامه‌های آنلاینی که در  دوران کرونا برگزار شد، بیش از انتظار ما بود. به عنوان مثال، میزان استقبال در کنسرت شجریان، چند برابر پیش‌بینی ما بود.

معاون دیجیتال ایرانسل، سه مرحله را برای موفقیت در تولید و ارائۀ محتوای داخلی ضروری دانست و گفت: نخستین مرحله این است که پلتفرم‌های مناسب با ظرفیت بالای خدمات، شکل بگیرد. البته که این کار هزینۀ بالایی دارد. بنابراین باید سرمایه‌گذاران بزرگ وارد شوند، اما مطمئن باشند، سرمایۀ آنها برمی‌گردد. مرحله دوم، ترسیم طرح‌های تجاری مختلف است تا به تولید محتوای خوب در کشور کمک کند. مردم برای محتوای باکیفیت پول می‌دهند. وی افزود: مرحله سوم هم تشویق مردم به استفاده از پلتفرم‌های کاربرمحور است.

صمدی تصریح کرد: تولید محتوا باید اقتصادی باشد و نباید به صرف حمایت از مصرف‌کننده و محصولات فرهنگی، سیاست اشتباهی را در کشور پایه‌گذاری کنیم که منجر به ایجاد هزینه‌های دیگر شود.

وی افزود: در حال حاضر، متولی صدور مجوز تولید محتوا در کشور مشخص نیست، سیاست‌گذاری مشخصی برای آن وجود ندارد و تولیدکنندۀ محتوا باید به سازمان‌ها و ادارات مختلفی جواب پس بدهد. باید اجازه دهیم پلتفرم‌های مختلف ایجادشوند و رشد کند و از ابتدا، رویکرد سلبی نداشته باشیم تا افراد برای ورود به این حوزه، ترغیب شوند.

معاون دیجیتال ایرانسل از نهادهای مختلف خواست تا فضای تولید محتوا را تسهیل کنند و گفت: اگر فضای کار برای تولید محتوا راحت باشد، خواهید دید چقدر تولیدها بهتر و بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-09-09 18:57

افزودن دیدگاه جدید