کد مطلب: 

248587

تهران در جمع 50 شهر برتر فناور قرار دارد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گفت: بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری GII، تهران در جایگاه 50 شهر برتر در توسعه کسب و کارهای فناورانه قرار دارد و ایران در خوشه‌های فناور منطقه از رتبه 46 به 43 ارتقا یافت.  این موضوع نشان می‌دهد ایران و به ویژه تهران، به بستری مساعد برای خلق ایده های نوآورانه بدل شده است.
تهران در جمع 50 شهر برتر فناور قرار دارد

به گزارش سیتنا، هجدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و فرماندار پردیس برگزار شد. در این مراسم ضمن تقدیر از برترین شرکت‌های دانش‌بنیان، چهار محصول دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده توسط فعالان فناور مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری رونمایی شد.

«تهران» بستری برای اقتصاد نوآور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم شهر تهران را بستری برای رونق کسب‌وکارهای نوآور دانست و گفت: بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری GII، تهران در جایگاه 50 شهر برتر در توسعه کسب و کارهای فناورانه قرار دارد و ایران در خوشه‌های فناور منطقه از رتبه 46 به 43 ارتقا یافت.  این موضوع نشان می‌دهد ایران و به ویژه تهران، به بستری مساعد برای خلق ایده های نوآورانه بدل شده است.

ستاری با اشاره به عزم جدی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای ترویج گفتمان دانش‌بنیان به مثابه یک فرهنگ در کشور گفت: تمام تلاشم این بود که جامعه را به این باور برسانیم که آن چه از هرچیزی بیشتر اهمیت دارد نیروی انسانی است و جامعه‌ای که صرفاً بر اساس دارایی های مادی افراد را ارزش‌گذاری می‌کند، نوآوری و فکر خلاقانه را به مثابه یک ارزش تلقی کند.

پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری «شهر فناور» می‌شود

ستاری در این اجلاس احداث فاز چهارم پارک فناوری پردیس را محقق کننده شهر فناور دانست و گفت: فاز چهارم پارک پردیس گام‌های مهمی را در مسیر تحقق پیموده است و به زودی با احداث این فاز و افزون شدن بیش از 500 هکتار به بستر 140 هکتاری پارک فناوری پردیس، شاهد ایجاد یک شهر فناور خواهیم بود. شهری که بستری مساعد برای خلق ثروت و ارزش افزوده از ایده‌های نوآورانه می‌شود.

معان علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شهر فناور در دل پردیس را بستری برای نقش‌آفرینی کارآفرینان و نخبگان جوان دانست و گفت: پارک فناوری پردیس الگوی موفقی از زیست‌بوم مساعد برای فعالیت نخبگان و استعدادهای برتر بدل شده است و بسیاری از جوانان خلاق و دانش‌آموخته، کسب و کارهایشان را رونق بخشیده‌اند. با توسعه این پارک و احداث فاز چهارم، شاهد شکل گیری کشتزار پربار کسب و کارهای نوآورانه خواهیم بود.

ستاری با اشاره به هم‌دلی دستگاه‌ها و مسئولان کشور در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: مقام معظم رهبری کمک شایانی به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان داشتند و با توجه و پیگیری ایشان بود که این اقتصاد به عنوان یک گفتمان مهم در جامعه مطرح شد.

زیست‌بومی برای توجه به سرمایه‌های انسانی ایجاد شده است

وی با بیان این‌که ادبیات اقتصاد دانش‌بنیان توجه بخشیدن به سرمایه‌های انسانی را مد نظر قرار داده است، عنوان کرد: کارخانجات نوآوری، شتابدهنده ها و صندوق های خطرپذیر در سال های اخیر ادبیات اقتصاد کشور را دست‌خوش تحولی اساسی کردند و ترویج این مهم، بیش از هرچیز نیازمند فرهنگسازی است؛ در ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و تثبیت این ادبیات جدید، همه بخش‌ها نقشی محوری دارند.

مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به این‌که در طرح‌های توسعه مساحت این پارک به بیش از 140 هکتار افزوده شده است، ادامه داد: در سال 98 بیش از 88 میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز به واسطه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان پارک صورت گرفت و این ظرفیت تا 150 میلیون دلار قابل افزایش است.

وی افزود: اعضای پارک فناوری پردیس توانستند با صادرات بیش از 50 محصول دانش‌بنیان به 22 کشور، 27 میلیون یورو ارزآوری برای کشور به ارمغان بیاورند. همچنین با 112هزار میلیارد ریال فروش، شاهد رشد 36 درصدی باشند.

ببه گفته رئیس پارک فناوری پردیس، 27 شرکت با 31 محصول دانش بنیان در حوزه کرونا فعالیت داشته اند که با استفاده از ظرفیت پارک محصولاتشان را تولید و در اختیار ارتقای سلامت داخلی و بین المللی قرار می‌دهند.

«پردیس» ظرفیتی ارزشمند برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

سید محسن دهنوی نماینده مجلس شورای اسلامی در این اجلاس با بیان این‌که پارک فناوری پردیس مصداق خاک را به هنر کیمیا کردن است، ادامه داد: این منطقه در جوار تهران می توانست منطقه‌ای متروکه یا در دست زمین‌خواران باشد اما اکنون به همت معاونت علمی و فناوری و فعالان فناور مجموعه‌ای توانمند و پویا است است که در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان می درخشد.

وی با بیان این‌که زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور دوران تاسیس خود را پشت سر گذاشته و به تثبیت رسیده است، ادامه داد: گفتمان سازی اقتصاد دانش‌بنیان در مقطعی قرار دارد که در مسیر کشور نقش اثرمندی ایفا می‌کند؛ فعالان این زیست بوم  جایگاه خود را پیدا کرده اند به طوری‌که بیش از 5هزار شرکت دانش‌بنیان خانواده بزرگ دانش‌بنیانی را تشکیل داده‌اند که با حضور و نقش آفرینی استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق، این خانواده بزرگ‌تر و نقش‌اش بسیار پررنگ‌تر شده است.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی از آمادگی این زیست‌بوم برای ایفای نقش‌های مهم و سرنوشت‌ساز در کشور گفت و ادامه داد: این زیست‌بوم اکنون آماده است، باید بسترها و زیرساخت‌های حمایتی و قانونی به کمک‌اش بیاید تا بتواند عهده‌دار نقش‌ههای مهم و اثرگذار در جامعه و به ویژه اقتصاد کشور شود. در این مسیر مجس شورای اسلامی زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان را همراهی میی‌کند.

دهنوی تدوین و ارائه «طرح جهش تولید دانش‌بنیان» توسط فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی را گامی در همین راستا دانست و گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان که از سوی اعضای فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان با هدف شناخت نیازها، کاستی‌ها و ارائه راه‌کارهای کمک به فعالان زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان اراائه شده است، در مراحل نهایی است و با بررسی کمیسیون تخصصی به صحن علنی مجلس راه خواهد یافت.

دهنوی، به حرکت درآمدن ظرفیت راکد و مغفول مانده شهرک‌های صنعتی را وابسته به نقش‌آفرینی فعالان زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اوضاع شهرک های صنعتی مساعد نیست و در حالی‌که 45 هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها مستقرند، بیش از 21 درصد از این واحدها، تعطیل شده یا با نیمی از ظرفیتشان فعالیت می‌کنند. مجموعه پارک‌های فناوری و شرکت های دانش‌بنیان، می‌توانند راه چاره خروج از این وضعیت با احیای دوباره ظرفیت‌های بدون استفاده و حرکت در بستر راکد شهرک‌های صنعتی باشند.  قشری که می توانند این ظرفیت را احیا کنند، همین جوانان نوآور و خلاق شرکت های دانش بنیان هستند.

رونمایی از چهار محصول دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حاشیه این اجلاس، از چهار محصول نوآورانه شرکت های عضو پارک که مراحل تجاری سازی به اتمام رسیده و در مرحله انعقاد قرارداد هستند رونمایی کرد.

جک رفع انسداد و بازسازی جداره چاه های عمیق با قابلیت حفاری تا عمق 500 متر و 12 تا 16 اینچ و ربات هوشمند بازرس تونل های شبکه انتقال و توزیع برق که توسط شرکت دانش‌بنیان ایده کاوان صنعت پردیس تجاری سازی شده بود رونمایی شد.

همچنین شرکت دانش‌بنیان ژرف اندیشان فناور زیست بسپار نخستین دستگاه ترریسی کارگاهی با هدف تولید الیاف پلیمری مورد استفاده در پانسمان های پیشرفته را که از فناوری نانو بهره می‌برد، به نمایش گذاشت. ردیاب پیگ لوله‌های 4 اینچی تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان صنعت کاران الکترونیک مراغه به مرحله تجاری سازی رسیده و در اختیار صنعت قرار گرفت رونمایی شد.

تقدیر از برترین‌ها

عنوان برترین شرکت پارک با اعطای جایزه ویژه و عنوان شرکت دانش بنیان برتر هجدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس به شرکت دانش‌بنیان «نرم افزار و سخت افزار ایران» (نوسا) تعلق یافت. شرکت دانش‌بنیان «نوسا»، در طراحی راهکار‌ های نرم‌افزاری یکپارچه در حوزه مدیریت مالی، اطلاع رسانی، و آر‌اف‌آی‌دی دستاوردهای گوناگونی را تولید و نیازهای صنایع را برطرف کرده است.

در این مراسم همچنین از میان بیش از 100 شرکت دانش بنیان و فناور که در فرآیند ارزیابی  شرکت داشتند و عملکردشان در 9 سرفصل مورد بررسی قرار گرفته بود، برترین‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

شرکت فناپ در ارائه راهکارهای نرم افزاری به ساختار مالی کشور، زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محتوا و سرویس های ارزش افزوده فعالیت می‌کند، شرکت دانش‌بنیان پویش دارو فعال در زمینه تولید فرآودرده های دارویی زیستی ، آسان پرداخت پرشین ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه مالی، شرکت کارآفن پرداز مبتکر مانا، توسعه ارتباطات راشا ، نرم افزار و سخت افزار ایران نوسا و نیرو مکانیک آسیا با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرماندار پردیس و رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری تقدیر شدند.

شرکت برق منطقه ای تهران بزرگ برای تامین زیرساخت پایدار پارک و تعریف همکاری و عقد قرارداد پژوهشی با شرکت های عضو پارک به عنوان سازمان همکار برتر تقدیر شد.

تقدیر دانش‌بنیان‌ها از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری

در بخشی از این مراسم، جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایندگی از فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری قدردانی کردند. این فعالان با بیان دیدگاه‌هایشان از تلاش‌های ستاری طی این سال‌ها در شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری و نوآوری در ایران تقدیر کردند و وی را پدر زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارتاپی کشور خواندند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-08 12:22

افزودن دیدگاه جدید